2204
Sök

Hjälp ! passar B21/23/230 direkt på m40 sprängkåpan om man kör rakställt ?

Ukin fan jeg di då ?
173 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
Volvo544special65 skrev:
Men jag kan se om jag kan ta nån vettig bild här nån dag, så kan du iaf. få se.

ja det är alltid trevligt med bilder  så man får lite kött på benen iaf tills skruvandet står bakom dörren och väntar ..

// Mizzy cool

3 Inlägg
19 mars 2012
Lånar den här tråden och ställer lite frågor..

Det är så att jag har stora funderingar på att stoppa i en b21:a i min amazon smile
Har ev fått tag i en donatorbil (volvo 244 årsmodell 1976).
Att tråget och oljepmpen passar från b20 in vet jag. Men nu till frågan: måste man byta sprängkåpa eller är det bara "bult on" på m40 in med sprängkåpan som sitter där? smile

Är tacksam för alla svar smile ev nån som har bilder kanske?

Volvo Entusiast
261 Inlägg
19 mars 2012
VolvoLilleman skrev:
Lånar den här tråden och ställer lite frågor..

Det är så att jag har stora funderingar på att stoppa i en b21:a i min amazon smile
Har ev fått tag i en donatorbil (volvo 244 årsmodell 1976).
Att tråget och oljepmpen passar från b20 in vet jag. Men nu till frågan: måste man byta sprängkåpa eller är det bara "bult on" på m40 in med sprängkåpan som sitter där? smile

Är tacksam för alla svar smile ev nån som har bilder kanske?

Du kommer inte alls så långt om du ska försöka byta sprängkåpan. På b21 och uppåt har du fin splines på utgående axeln på växellådan. Så ta motor, låda, koppling och allt från donator bilen så kanske de funkar bättre smile

M40
http://i52.tinypic.com/2rwnnn8.jpg

M45,46,47
http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/131/bil/lgnr/28719_1.jpg&width=370&height=

Vart dåliga bilder, hitta inga bättre, men du kanske ser skillnad big_smile
Senast redigerat av Volvo240Life (19 mars 2012)

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE

3 Inlägg
19 mars 2012
Tack så mycket för bilderna smile

Men om man läser det dom andra har skrivit i denna tråden så ska de gå att köra med 40 lådan?
För om man byter tråget och oljepumpen så kan man ju rakställa motorn? Men jag vet inte heller?
Täkte jag skulle slippa jävlas så mycket... tongue

Volvo Entusiast
261 Inlägg
19 mars 2012
VolvoLilleman skrev:
Tack så mycket för bilderna smile

Men om man läser det dom andra har skrivit i denna tråden så ska de gå att köra med 40 lådan?
För om man byter tråget och oljepumpen så kan man ju rakställa motorn? Men jag vet inte heller?
Täkte jag skulle slippa jävlas så mycket... tongue

1! En b18,b20 är väl redan rakställ redan???  Och om du sätter i en b21,23,200,230? så är den väl fortfarande rakställd? eller är det jag som är dum i huvudet???
2! att det bara är bult-on på med m40/41 på en b21 o uppåt är ren bullshit! så länge du inte byter ingående axeln i lådan och sprängkåpa från en m45,46,47!
3! de är med att förgasarna hugger i, de viste jag faktisk inte, men tror inte att de ska vara sånna beskymmer på en amazon.
4! Mitt tipps är att ta dela drivlinan, de skulla jag ha gjort tongue

Min Volvo 740 GLE

3 Inlägg
19 mars 2012
1. Ja b20/b18 är rakställd. men b21: an är ju vinklad va?

2. hmm de är så alltså.

3. okej.

4. blir väl så kanske är enklast så smile

Tack tack! tongue

1 803 Inlägg
19 mars 2012
Volvo240Life skrev:
1! En b18,b20 är väl redan rakställ redan???  Och om du sätter i en b21,23,200,230? så är den väl fortfarande rakställd? eller är det jag som är dum i huvudet???
2! att det bara är bult-on på med m40/41 på en b21 o uppåt är ren bullshit! så länge du inte byter ingående axeln i lådan och sprängkåpa från en m45,46,47!
3! de är med att förgasarna hugger i, de viste jag faktisk inte, men tror inte att de ska vara sånna beskymmer på en amazon.
4! Mitt tipps är att ta dela drivlinan, de skulla jag ha gjort tongue

1. B20 står rakt upp medans B19/21/23/200/230 lutar åt höger.

2. Det ÄR bara att bulta ihop så länge du rakställer motorn (med allt va det innebär) och ser till att ha lamell med grova splines. Sprängkåpans bultcirkel är exakt lika.
Kan tillägga att de fina splinesen på lådorna kom i mitten på-78.

3. Insuget bör du bygga om ifall du rakställer motorn, fel vinkel annars.

4. Att byta till M45 innebär att man även får bygga om kardantunneln.

Volvo Entusiast
261 Inlägg
19 mars 2012
vaddå? Så man måste byta tryckplata, koppling och svänghjul om man ska ha grovsplines???

Min Volvo 740 GLE

1 803 Inlägg
20 mars 2012
Volvo240Life skrev:
vaddå? Så man måste byta tryckplata, koppling och svänghjul om man ska ha grovsplines???

Splinesen har ju enbart med ingående axel i lådan och lamellcentrum att göra, i detta fallet behöver du enbart flytta över lamellpaketet från B20in för att få lådan att passa på motorn.

Sök