Går det köra med 95 oktan på chippad bil?

volvo_forever
19 mars 2012 · 68 Inlägg

Går det köra ned 95oktan med chippad bil??

Säger bara en sak det ska va VOLVO!
Volvo 940 "Volvo 945 Turbo" (1997)
Lowenhart fälg fantast
19 mars 2012 · 1 086 Inlägg

GÅR går det, men är nog inte riktigt optimalt, vet att när det var poppis att chippa 1.8T så var rekomendationerna oktan 98 och inget annat, låter någon med mer erfarenhet besvara din fråga mer utförligt

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
henke_99 Offroad Racing
19 mars 2012 · 3 122 Inlägg

Normalt sett så brukar väl den nya programvara vara optimerad för 98, just för att den är lite bättre o kan ge lite mer effekt. Standardprogram är oftast gjorda för betydligt lägre oktan än 95.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
MrStalby Scrape Addict
19 mars 2012 · 128 Inlägg

EDS Phase 3-chippning till Opels motorer ska gå på 98 iallfall.. Annars riskerar man spikning och motorras. Men de går det bra att köra på 95 sålänge man tar de lugnt då smile

BMW E61 520d "M-Sport" (2009)
WIPA
19 mars 2012 · 820 Inlägg

jo men det blir rätt orkeslöst å lite segt..men som ovan talare, tat't lungt kan spika, så det blir mest att pysa runt, kan dansa på laddet oxå / fladdra.

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
nesum
19 mars 2012 · 695 Inlägg

Allt beror juh på hur mappen ser ut, finns rätt snälla chip som funkar alldeles ypperligt att köra på 95 oktan, medans dom mer agressiva chippen rekommenderas minst 98oktan. Dock brukar tillverkaren rekommendera 98oktan för att säkerställa driften oavsett om de är ett snällt chip.. Men visst finns de chip som funkar minst lika bra på 95oktan som med orginal programvara...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Richtenb
22 mars 2012 · 1 365 Inlägg

I de fall där minst 98 oktan rekommenderas så är det för att det krävs just 98 oktan. anledningen till detta är att tillverkarna ändrat low octane timing inställningarna i mappen för att undvika att styrsystemet felaktigt referrerar detta och du tappar effekt. EX. du tankar 98 oktan, av någon anledning "tror" styrsystemet att du tankat 95 så den lägger på low octane timing tabellen istället för high octane timing. Du tappar därigenom effekt i onödan. Om du å andra sidan har tankat just 95 i en mapp som kräver 98. ja då kör du med mycket högre tändning än vad som är rekommenderat. knacksensorerna kommer troligtivs styra upp situationen ändå men bilen kommer tappa tändning och gå dåligt som följd

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang