5394
Sök

Bromsvätska Kokpunkt på flaskan och uppmätt kokpunkt

1 366 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
Jag var med om en ett intressant test häromdagen. Jag hälsade på några killar som kör dragracing i Europaligan som nyss hade köpt en snuskigt dyr bromsvätsketestare. De frågade vad jag körde på för bromsvätska och jag svarade Motul 600rbf. Varför frågade de? Jo för att den har hög kokpunkt och lämpar sig för hård körning svarade jag. Så de frågade om jag hade någon med mig i bilen vilket jag faktiskt hade, en som jag öppnat dagen innan.

SÅ nu till det intressanta testet: Motul 600 RBF hade en torrkokpunkt på 264 grader och 0.1% vatten. Skitbillig bromsvätska (läs 15 kr litern) hade en torr på 268 grader och 0,3% vatten. Vad i helvete tänkte jag.... man köper ju enbart bromsvätska för kokpunkten och att den uppfyller en viss standard vilket ju i princip alla bromsvätskor gör.

Är det någon annan som har gjort några bromsvätsketest och har några resultat från detta?

Till saken hör att Motul hävdar en torr kokpunkt upp till 315 grader. Upp till i min värld ligger över 300 och inte under 270.... Jag vill inte ens drömma om vad den våta kokpunkten ligger på efter ett tag

huh?
10 427 Inlägg
26 mars 2012
Oj då, det var intressant. Känns som att det luktar lite överpris pga varumärke wink Vad är det för literpris på Motul 600 RBF då?

1 366 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
Det är ungefär 160kr för 500 ml har jag för mig så 320/liter då. Ja verkligen, därför vore det riktigt intressant om någon annan gjort något test på de sk "bästa" bromsvätskorna

steifan skrev:
Oj då, det var intressant. Känns som att det luktar lite överpris pga varumärke wink Vad är det för literpris på Motul 600 RBF då?

3 148 Inlägg
26 mars 2012
I dagsläget räknas väl RBF 600 mer som en sportigare standardvätska.
RBF 660 (325 grader torr kokpunkt) är den Motulprodukt som är bäst om man ska köra racing.

En liten jämförelse (fabrikssiffror, farenheit): https://www.pegasusautoracing.com/group … BRAKEFLUID

Varför din Motulolja presterade så dåligt vet jag inte. Låter märkligt.
Jag vet av erfarenhet att det är en märkbar skillnad mellan olika kvaliteér på bromsvätska när man kör på bana, en billig vätska börjar koka betydligt tidigare.
Senast redigerat av viccoA (26 mars 2012)

1 366 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
325 eller 315 grader är ju inte så stor skillnad. resten av bromssytemet ska ju vara av extremt hög kvalité för att hänga med upp till dessa temperaturer. Jag skulle gärna göra en mätning på rbf660 också om den inte vore så satans dyr. Men faktum kvarstår att vätskan är ruskigt långt från att vara i närheten av 315 grader.

Jag säger inte att bromsvätskan som killarna hade var dålig, den var troligtvis bra eftersom de köper in den och snuskigt billig i jämförelse. Jag skulle gärna se något riktigt test, dvs inte fabriksuppgifter för varför ska man slänga pengarna i sjön om annat är precis lika bra?

SÅ vilken bromsvätska var det som var kass för dig så ska jag testa en sådan om den är billig

viccoA skrev:
RBF 660 (325 grader torr kokpunkt) är den Motulprodukt som är bäst om man ska köra racing.

En liten jämförelse (fabrikssiffror, farenheit): https://www.pegasusautoracing.com/group … BRAKEFLUID

Jag vet av erfarenhet att det är en märkbar skillnad mellan olika kvaliteér på bromsvätska när man kör på bana, en billig vätska börjar koka betydligt tidigare.

3 148 Inlägg
26 mars 2012
Richtenb skrev:
325 eller 315 grader är ju inte så stor skillnad. resten av bromssytemet ska ju vara av extremt hög kvalité för att hänga med upp till dessa temperaturer. Jag skulle gärna göra en mätning på rbf660 också om den inte vore så satans dyr. Men faktum kvarstår att vätskan är ruskigt långt från att vara i närheten av 315 grader.

Jag säger inte att bromsvätskan som killarna hade var dålig, den var troligtvis bra eftersom de köper in den och snuskigt billig i jämförelse. Jag skulle gärna se något riktigt test, dvs inte fabriksuppgifter för varför ska man slänga pengarna i sjön om annat är precis lika bra?

SÅ vilken bromsvätska var det som var kass för dig så ska jag testa en sådan om den är billig

viccoA skrev:

Jag testat olika vätskor och givetvis påverkar det hur länge sen det var man bytte med, när det blir mer vatten i vätskan kokar den fortare. Ferodo formula racing har jag upplevt som bäst hittils. Givetvis är det mer än vätskan som påverkar men med de flesta racingbromsar så kokar vätskan långt före skivorna glasas etc.

Sök