Hallå,
Styrsystemfrågan kan jag börja lite lätt med.
Du har ju Bosch M4.3 i de första 850 T5, T5R, R. Här bör det inte vara några problem med immo/startspärr.
Ska du chippa dessa, så är det ett lödet hålmonterat eprom i. Man brukar sockla för att underlätta.
Sedan kom Bosch M4.4 som blev lite mer avancerat och satt på V70 97, 98. Här har jag för mig en del av dessa hade startspärr, här får gärna någon mer volvoinsatt fylla i.
Ska du chippa dessa så har du ett ytmonterat PLCC44 i. Här är det vilket som, jag brukar löda ur och programmera om sedan löda i.
99 kom Bosch ME7 som är ett helt nytt styrsystem som var bra mycket mer avancerat än de tidigare. Här har du startspärr på alla vad jag vet?
Här har du ett ytmonterat PSOP44 men dessa har bra möjligheter att programmera om seriellt så ingen lödning krävs om man bara har rätt saker.
Bara PM mig om du undrar över något, jag har rätt bra koll på styrsystemen iaf , kanske dock inte kan svara på vissa mer volvospecifika frågor.
Mvh//
A.Fekzen
A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.