4481
Sök

Frågor om Volvo T5 maskiner+styrelektronik.

1 482 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
Ska trycka ner en Volvo T5 maskin i min Bmw E30 och har lite frågetecken ang detta.

T5 motorerna finns i både 2.0 och 2.3liters utförande. Är det bara slaget som skiljer dom åt?
Antar att 2.3an är lämpligast då jag i framtiden förmodligen vill hämta ur mer effekt.

Hört rykten om att stakarna i t5orna inte orkar mer än 300hk, stämmer detta? Isåfall byter jag stakar innan jag monterar motorn i bilen. Hur mycket pallar kolvarna?

Nästa fundering är vilka växellådor som passar "bolt-on" för att längsmontera motorn.
Hade senare tänkt köra med en zf låda men tänkte se om det finns något enklare för reggningen.

Sista frågan är org styrsystem till dessa motorer. Har volvo kodade styrboxar och kodade startspärrar som kommer krångla till det? isåfall vilka år är det bäst att plocka ur elektroniken ifrån?

BLT Service
Theracords Music Label

181 Inlägg
26 mars 2012
Hallå,

Styrsystemfrågan kan jag börja lite lätt med.

Du har ju Bosch M4.3 i de första 850 T5, T5R, R. Här bör det inte vara några problem med immo/startspärr.
Ska du chippa dessa, så är det ett lödet hålmonterat eprom i. Man brukar sockla för att underlätta.

Sedan kom Bosch M4.4 som blev lite mer avancerat och satt på V70 97, 98. Här har jag för mig en del av dessa hade startspärr, här får gärna någon mer volvoinsatt fylla i.
Ska du chippa dessa så har du ett ytmonterat PLCC44 i. Här är det vilket som, jag brukar löda ur och programmera om sedan löda i.

99 kom Bosch ME7 som är ett helt nytt styrsystem som var bra mycket mer avancerat än de tidigare. Här har du startspärr på alla vad jag vet?
Här har du ett ytmonterat PSOP44 men dessa har bra möjligheter att programmera om seriellt så ingen lödning krävs om man bara har rätt saker.

Bara PM mig om du undrar över något, jag har rätt bra koll på styrsystemen iaf , kanske dock inte kan svara på vissa mer volvospecifika frågor.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

1 482 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
Plocka motorhärva från 850 verkar mest simpelt isåfall smile
Då har jag fått det klart på elfronten smile

BLT Service
Theracords Music Label

4 824 Inlägg
26 mars 2012
Noxxer skrev:
T5 motorerna finns i både 2.0 och 2.3liters utförande. Är det bara slaget som skiljer dom åt?
Antar att 2.3an är lämpligast då jag i framtiden förmodligen vill hämta ur mer effekt.

Hört rykten om att stakarna i t5orna inte orkar mer än 300hk, stämmer detta? Isåfall byter jag stakar innan jag monterar motorn i bilen. Hur mycket pallar kolvarna?

ja det är bara slaglängden som skiljer.

ja det är någonstans där stakarna inte vill vara med längre då dom inte tycker om ett laddtryck på 1,2 eller mer, sen finns det ju dom som har lyckats kröka stakarna på en bil som är helt orginal medans andra har turen att det håller för 1,5 men då är det ju mer eller mindre bara en tidsfråga innan dom kröker sig.
kolvarna är det ingen fara med, det går att plocka en bit över 400Hk utan problem.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 482 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
Trevligt att höra! Kolvar kostade rätt mkt men H-profil stakar va jävligt billigt till dessa maskiner såg jag.

Så det är fullt möjligt att plocka ur runt 400 kusar med en 2.0 maskin?
Anledningen till att jag undrar är för jag hittat 2.0 snurror för en löjlig summa pengar.

BLT Service
Theracords Music Label

2 452 Inlägg
26 mars 2012
Sedan kom Bosch M4.4 som blev lite mer avancerat och satt på V70 97, 98. Här har många startspärr,går att använda 850 box men det blir ju ej optimalt samnt problem m ac funktionen med blir det....går att gå förbi....Ska du chippa dessa så har du ett ytmonterat PLCC32 i. om du skall ha i det i en bmw en volvomotor så gå in på leif hermanssons sidan han håller ju på med volvomotor i sin bmw ju...

döden kommer tillbaka

8 282 Inlägg
27 mars 2012
Noxxer skrev:
Så det är fullt möjligt att plocka ur runt 400 kusar med en 2.0 maskin?
Anledningen till att jag undrar är för jag hittat 2.0 snurror för en löjlig summa pengar.

Skälet till att 2,0 är billiga är för ingen vill ha dem, förutom som besiktningsmotorer. Speciellt inte dem som tänker sig att vässa lite mer seriöst. Men står man ut med att den blir klenare på lägre varv och så är ju 2 liters knske ett vettigt val.

Sök