Hur många deklarationer granskas?

Hoffmeister2
22 mars 2012 · 467 Inlägg

Hej.

Hur vanligt är det att man får sin deklaration granskad om man gjort nåt avdrag. Snackar inga jättesummor men om man dragit av för resor eller dubbelt boende eller liknande. Är det 1 av 10 eller 1 av 100 dom granskar?

Någon som sitter på nån info?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Hoffmeister2
22 mars 2012 · 467 Inlägg

Inte en enda som blivit granskad eller som vet hur många som granskas?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Germax
22 mars 2012 · 12 086 Inlägg

Jag har ingen aning men jag tror dels de granskar de som gör väldigt stora avdrag och de som helt plötsligt gör större avdrag än tidigare år.

Min bror vart granskad förra året, men han behövde inte lämna några underlag utan de ville bara ha en skälig förklaring.

Muttley
23 mars 2012 ·

Jag blev granskad på körersättning. Jag tyckte inte det var någon nämnvärd summa, mer helvete att fylla i deras formulär.

Hoffmeister2
26 mars 2012 · 467 Inlägg

Ingen som sitter på nån info angående hur många som granskas då? På ett ungefär. När kan man känna sig hyfsat säker på att slippa bli granskad? E ju jobbigt att gå o vänta på om det blir granskning liksom.

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Germax
26 mars 2012 · 12 086 Inlägg

Vad tror du? Att det finns en offentlig siffra på hur många som granskas?
Sluta va så naiv, och ska du skattefiffla finns det bättre sätt att göra det på än att söka tips här tongue

Muttley
26 mars 2012 ·

Alltså blir du granskad så är de ofta för väldigt avvikande siffror. Så de är nog rätt olika varje år.

Hoffmeister2
26 mars 2012 · 467 Inlägg

Haha skattefiffla.. Nä jag har gjort vissa avdrag som jag däremot får svårt att styrka om det skulle bli en förfrågan. Därför är det skönt att veta om man har oddsen på sin sida så man slipper oroa sig för att avdragen inte ska gå igenom. Vilket dom inte lär göra utan kvitton antar jag

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Muttley
26 mars 2012 ·

Har du inte underlag så kan du ju inte göra avdragen ??.  Vid körersättning tex begär de inte kvitton. De frågar varför du inte gjort si och så. 
Ingen vet om du blir granskad.

Hoffmeister2
26 mars 2012 · 467 Inlägg

Ja asså jag kan såklart visa upp kvitton på det mesta men inte allt, men jag har fortfarande rätt till avdragen eftersom jag haft dom utgifter jag drar av för.

Men frågan var bara egentligen hur granskningsprocessen går till. Dum fråga av mig kanske. Tänkte bara om nån hade en aning. Skadar ju aldrig att fråga!

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Muttley
26 mars 2012 ·

Beror nog på. Men du får rätt många frågor. Varför hur och när. Och du ska kunna redovisa för det. Även datum.
De är jävligt frågvisa. Du får hem ett häfte. 
Om du är ärlig och kan redovisa för detta så går de smort.

Hoffmeister2
26 mars 2012 · 467 Inlägg

Ok. Men dom lär ju knappast kunna kontrollera ens i närheten av alla. Måste ju va ganska liten risk om man inte gör några jätteavdrag.
Har inte blivit granskad senaste 4 åren så..

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
patrick_sthlm
27 mars 2012 · 48 Inlägg

Jag blev granskad föregående år pga avdrag för resor till/från jobbet, dem krävde in kvitto på tex bensin, dock kom aldrig flyttanmälan in i tid så jag åkte på straff avgift då dem trodde jag försökte lura dem på 900:- vilket resulterade i att dem tog ca 500% i avgift... Så rekommender ar att ni gör rätt direkt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang