3679
Sök

Hur kopplar jag in RCAkablarna på min huvudenhet (märke okänd, bilder finns via länk till annan tråd)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
29 mars 2012
Du måste ju absolut inte ha 2x10". En 10" kan ha ganska goda egenskaper. Det funkar ju tex att bygga en bandpass. (om man har viljan att testa sig fram).
Tror inte att det du länka är något vidare om jag ska vara helt ärlig.

Det är svårt att få två olika 12" basar att passa tillsammans. Eller snarare, väldigt svårt!

Hur mycket pengar har du att röra dig med?

682 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Just nu är det inte så mycket pengar tyvärr.. Om allt går väl så 3000. Sen ev. +1000.  Räkna med +/- lite grand.

Känns som att 2 st element är lite finare, och får lite "Jämnare" bas utöver hela bilen än att välja å ha basen på höger eller vänster sida, eller har jag helt fel?? smile 

Inte något vidare, du har inte något annat förslag? (får som sagt gärna vara begagnat.. Den får se ut hur som! smile Vill helst ha en max 31cm hög låda för då går den in bakom skidfacket! )

Såg att steget skulle lämna 1000wrms i 1ohm efter lite googlande, kan det vara värt att försöka skaffa något sånt, eller är det ett riktigt skitsteg? 

Tycker om min bas väldigt mycket (inte hört så mkt annat dock, men det är ju lite som att man får lock för öronen vid enbart 600w steg.. [Ståendes precis vid basen såklart.. lol ]) så ville helst försöka hitta en till, men verkar helt omöjligt.. 

Har inte någon som helst kunskap av att bygga lådor så måste vara något lätt att bygga utan att vara snickare!!

Eller ska jag spara det jag har nu och sen köra på stort senare - när man har mer pengar?
Senast redigerat av DanneSundin (29 mars 2012)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 mars 2012
Det du visar på bilden är säkringsHÅLLAREN......säkringen sitter inne i den. I ändarna som du har satt fast kabeländarna i......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
29 mars 2012
DanneSundin skrev:
Tycker om min bas väldigt mycket

Har du inga uppgifter om basen alls, tex en manual eller så?

Har kikat på nätet och hittat en del parametrar för att kunna räkna ut låda, men det finns åtminstone två olika uppgifter på vilka parametrar som gäller. Den vanligaste uppgiften på parametrar stämmer dock inte riktigt. hmm

682 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Ingen manual tyvärr. hmm 

Här använde jag google translate på en tysk hemsida:

Så här är den ursprungliga säljaren upplysningar: Z - 4ohms RDC - 3,3 ohm SD - 491cm2 fs - 40Hz Qms - 9,38 QES - 0,71 Qts - 0,66 VAS - 41 Cm - 0,119 m / s MMD - 125 g Pmax - 1000W spl - 90dB högljudd stealth 60liter stängd.

Kanske är något du förstår, det gör iallafall inte jag... yikes

Edit: Googlade lite mer och får typ bara fram sjuka storlekar på låda.. lol

Är ju en skitgammal bas. Kanske bättre att köpa en ny? Eller vad tycker ni?

3 187 Inlägg
29 mars 2012
herregud.. vilken tråd..

682 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Känns ju bättre att fortsätta fråga i samma tråd än att starta 1 miljon trådar. :-)

Besparar mycket plats på forumet åt små "onödiga" frågor..

21 761 Inlägg
29 mars 2012
DanneSundin skrev:
Så här är den ursprungliga säljaren upplysningar: Z - 4ohms RDC - 3,3 ohm SD - 491cm2 fs - 40Hz Qms - 9,38 QES - 0,71 Qts - 0,66 VAS - 41 Cm - 0,119 m / s MMD - 125 g Pmax - 1000W spl - 90dB högljudd stealth 60liter stängd.

Just de där uppgifterna anser jag vara mest pålitliga, matar man in parametrarna i ett beräkningsprogram så ligger de inom rimliga toleranser. Har räknat på en låda utifrån dessa parametrar.

70 liter netto med 1 st 6" port, röret görs 30 cm och sedan sätts trattar i båda ändar. En sån låda borde spela på rejält, inte en "allround" men inte heller en "entonslåda". Det går att få till en låda som spelar mer jämnt, men då är lådvolymen mindre och porten blir relativt lång (eventuellt slotport kan vara aktuellt). smile

682 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
DanneSundin skrev:

Just de där uppgifterna anser jag vara mest pålitliga, matar man in parametrarna i ett beräkningsprogram så ligger de inom rimliga toleranser. Har räknat på en låda utifrån dessa parametrar.

70 liter netto med 1 st 6" port, röret görs 30 cm och sedan sätts trattar i båda ändar. En sån låda borde spela på rejält, inte en "allround" men inte heller en "entonslåda". Det går att få till en låda som spelar mer jämnt, men då är lådvolymen mindre och porten blir relativt lång (eventuellt slotport kan vara aktuellt). smile

HUR kan man räkna ut volymen utifrån det där?? mad

Iallafall, hur räknar vi ut litern till cm mått? helst yttermått skulle vara trevligt! smile Om vi säger att jag använder 22mm spånskiva.. Om du skriver med uträkningen hade det varit grymt!

Så porten är en sån här; http://dbakuten.se/detail-item_id-16009 ??

Isåfall, trattarna är dem som redan är med eller? smile 

Vilket håll borde basen vara placerad åt?

Har en del begränsningar på ytan den får ta dock.. Får ju vara typ 30cm hög, 40cm djup och 110cm bred

40cm djup är den 30cm hög, sen blir formen lite för svår för mig att förklara... tongue 

Och hur ska porten fästas? Sätter man dit den med limm eller hur gör man?? smile

Tackar som sjutton för hjälpen!

3 187 Inlägg
29 mars 2012
DanneSundin skrev:
Drönirettab skrev:
DanneSundin skrev:

Iallafall, hur räknar vi ut litern till cm mått? helst yttermått skulle vara trevligt! smile Om vi säger att jag använder 22mm spånskiva.. Om du skriver med uträkningen hade det varit grymt!

Har en del begränsningar på ytan den får ta dock.. Får ju vara typ 30cm hög, 40cm djup och 110cm bred

40cm djup är den 30cm hög, sen blir formen lite för svår för mig att förklara... tongue 

Och hur ska porten fästas? Sätter man dit den med limm eller hur gör man?? smile

Tackar som sjutton för hjälpen!

har du äns FÖRSÖKT kolla upp det du frågar eller bara vräker du ur dig massa frågor för att det ska bli så lätt för dig som möjligt?

finns en jäkla massa trådar om det du frågar..
gör om måtten i dm och du får svaret direkt i liter.

682 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Ja, men jag vet inte hur jag räknar ut dm3 till rena cm. Vet heller inte hur lådan ska se ut - vad som spelar någon roll, vilken sak som ska sitta vart, om sidorna måste vara proportionerliga heller.. 

DÄRFÖR behöver jag hjälp med lådan. Jag orkar inte göra något felaktigt för att senare få göra om.

21 761 Inlägg
29 mars 2012
DanneSundin skrev:

Hemligt. cool  Nä, jag använder ett lådberäkningsprogram och matar in de där olika siffrorna. smile

DanneSundin skrev:

Jo, en sån där port och såna trattar.

DanneSundin skrev:

Vänd mot ryggstödet helst, men då ska det vara tätt mellan lådans baffel (där basen sitter) och ryggstödet så att inte ljudet kan "smita" bakåt i bagaget.

DanneSundin skrev:

Där är just kruxet med att använda 12" i såna här bilar, avståndet upp till hatthyllan är så litet så att många 12" inte riktigt får plats. Yttermåttet på de flesta 12" brukar ligga runt 31-32 cm och att montera dem lutande kan bli knepigt eftersom magneten kan ta i botten på lådan. hmm

Hur är din nuvarande låda monterad, ligger den "löst" mitt i bagaget eller?

DanneSundin skrev:
Jag orkar inte göra något felaktigt för att senare få göra om.

Sånt är ju trist att behöva göra, men när det gäller tex baslådor så får man tyvärr vara beredd på det eftersom många saker påverkar och basarnas parametrar inte är så exakta. Även om man är väldigt noggrann i diverse beräkningar så kan slutresultatet ändå bli pannkaka i vissa fall.
Senast redigerat av Drönirettab (29 mars 2012)

682 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Nu måste jag bara fråga för säkerhetsskull... smile Vänd mot ryggstödet som i magneten mot ryggstödet eller "membranet" som i det här fallet det står Stealth på? smile

Borde det inte gå att göra skivan liksom precis utanför så den går ner precis efter 30cm höjdstället? Så att det blir liksom som en "ram" som man bara fäster elementet i, så att magneten precis ligger ovanpå men fästet för själva basen blir liksom på rammen utanför det smala utrymmet.. Svårt att förklara! försöker förklara med en bild.

http://www.bilddump.se/bilder/20120329190404-217.208.119.23.png

haha ser nu hur jävla dåligt jag ritar. Hoppas du förstår iallafall hahaha. Det längst till höger är alltså bakdelen om vi ser från sidan och du ser ju baselementet hur jag menade iallafall typ... lol 

Däcket blev kanske liiite felplacerat.. hehe

Och japp lådan just nu ligger löst.. hmm

21 761 Inlägg
29 mars 2012
DanneSundin skrev:
Nu måste jag bara fråga för säkerhetsskull... smile Vänd mot ryggstödet som i magneten mot ryggstödet eller "membranet" som i det här fallet det står Stealth på? smile

Membranet vänt mot ryggstödet.

DanneSundin skrev:
Borde det inte gå att göra skivan liksom precis utanför så den går ner precis efter 30cm höjdstället? Så att det blir liksom som en "ram" som man bara fäster elementet i, så att magneten precis ligger ovanpå men fästet för själva basen blir liksom på rammen utanför det smala utrymmet..

Så där gör nog många tror jag, man bygger en låda under hatthyllan så att den går precis utanför "upphöjningen" över bakaxeln och sedan sätts basen så där. Men då kommer inte ljudet in i kupen så bra som det borde göra.

Det är egentligen bäst att folk som har monterat 12" i en 740 får ge bättre råd, jag har ju inte haft en sån bil. smile

682 Inlägg
29 mars 2012
Trådstartare
Nu när du säger det så funderade jag på en sak. Under hatthyllan så finns det redan ut-skurna hål för 6x9 dock så ligger det filt och plywood eller vad det är ovanför, Kan man inte kapa i den plåten och på så sätt montera den med goda resultat? Och om man har framsidan mot kupén, ska man ha porten mot skidluckan som alltid får vara öppen eller vaddå? smile

Att ha 12" i 744 verkar ju bara vara skit.. lol

Jag kan "Lägga" lådan under hatthyllan, med port och bas upp mot hatthyllan. Då är det typ 5cm fritt mellan bas port & hatthylla. Tror du att det blir bättre ljud då?

21 761 Inlägg
29 mars 2012
Om man vänder framsidan mot ryggstödet så kan basen spela mot skidluckan, porten kan dras upp genom hatthyllan. Bäst skulle ju vara om bas+port spelade ut genom samma öppning, antingen skidluckan eller genom hatthyllan, men sånt är svårt stt få plats med. smile

Om din nuvarande låda kan läggas under hatthyllan som du beskriver så kan du iof testa hur det blir, skadar väl inte. smile

Sök