3712
Sök

Volvo 940 Med 960 Front

Det Spinner På Driven
250 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#1
Tjenare! Har letat ett tag efter vad som kommer behöva göras på en 940 för att få 960 fronten att passa, många av dom trådarna jag har sett så har personerna förklarat på ett sett som jag inte förstått, enda jag vet är att vissa säger att man behöver kapa dän kanten där skärmarna fästs iöverkant och sen byta ut plåten där man fäster strålkastarna m.m Vill inte ha långhuven heller så om nån vänlig person skulle kunna förklara hur man ska ta sig till för att få det att se bra ut och utan allt för mycket arbete vore det perfekt :p

/Fredrushen

Besök gärna mitt projekt! =)

Forummoderator
26 568 Inlägg
24 februari 2012
#2
http://www.zatzy.com/teknik/160991-960- … l?langid=1


Citerat från sidan;

Jupps de går att byta!!! du behöver skärmar, huv, front från 960n
sen e de bara att passa in de hela!!!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Det Spinner På Driven
250 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#3
Mack skrev:
http://www.zatzy.com/teknik/160991-960-front-940-a.html?langid=1


Citerat från sidan;

Jupps de går att byta!!! du behöver skärmar, huv, front från 960n
sen e de bara att passa in de hela!!!

Låter fint big_smile har hört så jäklans mycket att man måste kapa dän istortsett hela frontplåten för att få det å fungera...
Får helt enkelt köpa 960 fronten o testa tongue

Besök gärna mitt projekt! =)

Pim_Pim
24 februari 2012
#4
Mindre jobb om du kör me 940huven men fulare enligt mig.

Det Spinner På Driven
250 Inlägg
24 februari 2012
Trådstartare
#5
Jo har kikat på lite bilder, helt klart snyggare med långhuven men verkar riktigt jobbigt ;/ enda jag vill försöka ta reda på är ju om man behöver byta frontplåten till strålkastarna, om man bör köpa stötfångare med krockbalk+benen eller om man bara kan byta plasten tongue men vad jag förstått såhär långt är det nästan bulton allting förutom en liten justering vid kanten på skärmen vid a-stolpen smile

Besök gärna mitt projekt! =)

1 147 Inlägg
24 februari 2012
#6
jag kommer köra med 940 huven med 960 fronten osv..


Fri fart för ett fritt folk!
14 950 Inlägg
25 februari 2012
#7
Fredrushen skrev:
Jo har kikat på lite bilder, helt klart snyggare med långhuven men verkar riktigt jobbigt ;/ enda jag vill försöka ta reda på är ju om man behöver byta frontplåten till strålkastarna, om man bör köpa stötfångare med krockbalk+benen eller om man bara kan byta plasten tongue men vad jag förstått såhär långt är det nästan bulton allting förutom en liten justering vid kanten på skärmen vid a-stolpen smile

om det är en 940 du ska ha den på så behöver du inte byta frontplåten utan du borrar om ett fäste och gör ett fäste och då passar allt

bakkanten av skärmarna får man svetsa om så den blir rakare så frontplåten ligger kant i kant med framskärmen

eftersom det är en 940 så kan man likagärna visa att det är en ombyggd 940 istället för att krånga till det och köra med 960 huven

har hitils inte sätt någon som byggt om snyggt med 960 huven

visst på lite avstånd och på kort kan det se bra ut men i själva verket ser det förjävligt ut när man tar sig en titt

för att göra det enda rätta för att köra långhuven är det att ta torpedväggen från en 960 men då kan man lika gärna köpa en 960 direkt istället

Kör fort så hinner inget hända...

Det Spinner På Driven
250 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#8
Growe skrev:
om det är en 940 du ska ha den på så behöver du inte byta frontplåten utan du borrar om ett fäste och gör ett fäste och då passar allt

bakkanten av skärmarna får man svetsa om så den blir rakare så frontplåten ligger kant i kant med framskärmen

eftersom det är en 940 så kan man likagärna visa att det är en ombyggd 940 istället för att krånga till det och köra med 960 huven

har hitils inte sätt någon som byggt om snyggt med 960 huven

visst på lite avstånd och på kort kan det se bra ut men i själva verket ser det förjävligt ut när man tar sig en titt

för att göra det enda rätta för att köra långhuven är det att ta torpedväggen från en 960 men då kan man lika gärna köpa en 960 direkt istället

Okej det låter smidigt big_smile Är det fästet till strålkastarna man behöver borra om? Och vad är det för fäste man får tillverka? Haha jo, tycker det känns bättre o bara köra med 940i huven istället för o krångla tongue

Besök gärna mitt projekt! =)

Fri fart för ett fritt folk!
14 950 Inlägg
25 februari 2012
#9
Fredrushen skrev:
Growe skrev:
om det är en 940 du ska ha den på så behöver du inte byta frontplåten utan du borrar om ett fäste och gör ett fäste och då passar allt

bakkanten av skärmarna får man svetsa om så den blir rakare så frontplåten ligger kant i kant med framskärmen

eftersom det är en 940 så kan man likagärna visa att det är en ombyggd 940 istället för att krånga till det och köra med 960 huven

har hitils inte sätt någon som byggt om snyggt med 960 huven

visst på lite avstånd och på kort kan det se bra ut men i själva verket ser det förjävligt ut när man tar sig en titt

för att göra det enda rätta för att köra långhuven är det att ta torpedväggen från en 960 men då kan man lika gärna köpa en 960 direkt istället

Okej det låter smidigt big_smile Är det fästet till strålkastarna man behöver borra om? Och vad är det för fäste man får tillverka? Haha jo, tycker det känns bättre o bara köra med 940i huven istället för o krångla tongue

du ser direkt vad du behöver göra när du provmonterar lysena när du fått dit skärmarna

jag brukar använda orginal fästena till 940 framljusen och kapa sönder lite
sen får man korta krockdämparna för att få kofongaren att sitta bra
man använder då orginal krockdämparna från 940 och kapar bort en lagom bit alt borrar hål i dom och knackar in dom och svetsar sen fast dom när dom är i lagom längd

Kör fort så hinner inget hända...

Det Spinner På Driven
250 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
#10
Growe skrev:
Fredrushen skrev:
Growe skrev:
om det är en 940 du ska ha den på så behöver du inte byta frontplåten utan du borrar om ett fäste och gör ett fäste och då passar allt

bakkanten av skärmarna får man svetsa om så den blir rakare så frontplåten ligger kant i kant med framskärmen

eftersom det är en 940 så kan man likagärna visa att det är en ombyggd 940 istället för att krånga till det och köra med 960 huven

har hitils inte sätt någon som byggt om snyggt med 960 huven

visst på lite avstånd och på kort kan det se bra ut men i själva verket ser det förjävligt ut när man tar sig en titt

för att göra det enda rätta för att köra långhuven är det att ta torpedväggen från en 960 men då kan man lika gärna köpa en 960 direkt istället

Okej det låter smidigt big_smile Är det fästet till strålkastarna man behöver borra om? Och vad är det för fäste man får tillverka? Haha jo, tycker det känns bättre o bara köra med 940i huven istället för o krångla tongue

du ser direkt vad du behöver göra när du provmonterar lysena när du fått dit skärmarna

jag brukar använda orginal fästena till 940 framljusen och kapa sönder lite
sen får man korta krockdämparna för att få kofongaren att sitta bra
man använder då orginal krockdämparna från 940 och kapar bort en lagom bit alt borrar hål i dom och knackar in dom och svetsar sen fast dom när dom är i lagom längd

Okej, tack för förklaringen big_smile

Besök gärna mitt projekt! =)

565 Inlägg
31 mars 2012
#11
Growe skrev:
Fredrushen skrev:
Growe skrev:
om det är en 940 du ska ha den på så behöver du inte byta frontplåten utan du borrar om ett fäste och gör ett fäste och då passar allt

bakkanten av skärmarna får man svetsa om så den blir rakare så frontplåten ligger kant i kant med framskärmen

eftersom det är en 940 så kan man likagärna visa att det är en ombyggd 940 istället för att krånga till det och köra med 960 huven

har hitils inte sätt någon som byggt om snyggt med 960 huven

visst på lite avstånd och på kort kan det se bra ut men i själva verket ser det förjävligt ut när man tar sig en titt

för att göra det enda rätta för att köra långhuven är det att ta torpedväggen från en 960 men då kan man lika gärna köpa en 960 direkt istället

Okej det låter smidigt big_smile Är det fästet till strålkastarna man behöver borra om? Och vad är det för fäste man får tillverka? Haha jo, tycker det känns bättre o bara köra med 940i huven istället för o krångla tongue

du ser direkt vad du behöver göra när du provmonterar lysena när du fått dit skärmarna

jag brukar använda orginal fästena till 940 framljusen och kapa sönder lite
sen får man korta krockdämparna för att få kofongaren att sitta bra
man använder då orginal krockdämparna från 940 och kapar bort en lagom bit alt borrar hål i dom och knackar in dom och svetsar sen fast dom när dom är i lagom längd

Kanske inte är lätt att svara på, men vad tycker försäkringsbolaget om att man modifierar krockdämparna?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

Fri fart för ett fritt folk!
14 950 Inlägg
1 april 2012
#12
Lillalilja skrev:
Growe skrev:
Fredrushen skrev:

Okej det låter smidigt big_smile Är det fästet till strålkastarna man behöver borra om? Och vad är det för fäste man får tillverka? Haha jo, tycker det känns bättre o bara köra med 940i huven istället för o krångla tongue

du ser direkt vad du behöver göra när du provmonterar lysena när du fått dit skärmarna

jag brukar använda orginal fästena till 940 framljusen och kapa sönder lite
sen får man korta krockdämparna för att få kofongaren att sitta bra
man använder då orginal krockdämparna från 940 och kapar bort en lagom bit alt borrar hål i dom och knackar in dom och svetsar sen fast dom när dom är i lagom längd

Kanske inte är lätt att svara på, men vad tycker försäkringsbolaget om att man modifierar krockdämparna?

jadu troligen inte ett skit..är jhu knappast pga dom som man krockar smile

dessutom så är krockdämparna bara till krock i låga farter och då finns den funktionen inbyggd i 960 kofongaren så den försvinner endå inte

Kör fort så hinner inget hända...

565 Inlägg
1 april 2012
#13
Growe skrev:
Lillalilja skrev:
Growe skrev:

du ser direkt vad du behöver göra när du provmonterar lysena när du fått dit skärmarna

jag brukar använda orginal fästena till 940 framljusen och kapa sönder lite
sen får man korta krockdämparna för att få kofongaren att sitta bra
man använder då orginal krockdämparna från 940 och kapar bort en lagom bit alt borrar hål i dom och knackar in dom och svetsar sen fast dom när dom är i lagom längd

Kanske inte är lätt att svara på, men vad tycker försäkringsbolaget om att man modifierar krockdämparna?

jadu troligen inte ett skit..är jhu knappast pga dom som man krockar smile

dessutom så är krockdämparna bara till krock i låga farter och då finns den funktionen inbyggd i 960 kofongaren så den försvinner endå inte

Visste inte om att det enbart var för låg fart. Tänkte att det var som att man inte får skruva med bältet.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481


Sök