3645
Sök

Vad kan ha skett av min felkoppling? (Kanal 2's plus > högtalare > kanal 3 minus, kanal 3 plus > kanal 2 minus..)

682 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
Som rubriken säger så råkade jag koppla fel när jag skulle sätta in kablarna igen.

2st kit rockford fosgate power T152S som drevs av ett mutant ascension 4. 

Spelat max 30 minuter i den här kopplingen..

Vänster bak fick då inget ljud och höger fram fick massor av ljud. Kan det ha blivit bryggat? 

Och då skulle den alltså ha matats med 280w RMS.. 

Har fått 2 st "inbucklingar" på membranet vid P och R'et på basen. Precis där man skruvar in kablarna på basen på baksidan. Kopplade genast om rätt när jag insåg mitt misstag idag och alla högtalare spelar på bra igen.

Jag märkte det när jag inte hörde något ljud bakom mig men hörde att det "smällde" i högtalaren högerfram. 

Och så slog basen in och ut LÅNGT och jävligt snabbt. Ungefär som denna hastighet: http://www.youtube.com/watch?v=Fbk86T-E7uo

ja ni förstår, även fast det är en tunga. Redigt snabbt. Lät som att det "slog" i plåten eller vad man ska säga. Flåsade på duktigt så fick ställa om balancen från right till left +3 för att det skulle låta likadant.. 

Så, vad kan ha hänt? Kan något ha tagit skada? Grejerna verkar ju hela nu iallafall. 

Och hur jag lyckades koppla fel? Jävligt många kablar och 2 hade hoppat ur.. var jäkligt säker på att det var rätt men när jag skulle kika på't idag varför högtalaren bakom inte lät så såg jag att det inte alls var en särskilt vacker koppling där.. kablarna gick liksom från varsin sida.. smile

Kan tänka mig att det kanske inte är så himla bra. Ingen säkring på steget eller så har gått och den lirar på som vanligt idag. märkligt!

Tacksam för alla svar och när bra svar har utdelats kan mod låsa tråd!

(börjar bli lite av en stammis här inne va? )

Sök