Konstigt ljud från basarna

HockartCaseIH
10 april 2012 · 12 Inlägg

jag köpte nytt billjud som jag har i min 850t5 och det spelar på som det ska och låter bra, men har ett konstigt bekymmer, när jag startar bilen och stereon och har volymen på 0 så kommer ett konstigt ljud från basarna, det låter som ett typ mullrande motorljud, inte generatorljud eller att det sprakar. ljudet följer inte volymen och när jag höjer volymen på stereon på mer än 2-3 så hörs det inte längre utan musiken överröstar det. men när man inte har någon musik på så är ljudet något störande.. 

så om någon har någon aning om eller svar om vad det är som orsakar det?? så vore jag mycket tacksam smile   

jag var även in på bilradioservice i örebro där jag köpte ljudet och frågade om vad det kunde vara men fick inget svar, testade även då om de va någe fel på stereon men det var det inte, testade även olika lågnivåer.

ljudet hörs bara när bilen är igång så de är väl någe som stör,  strömkabel, jordpunkt och sådant är okej, har oxå jordat på flera olika ställen och samma problem finns kvar, jag har även testat ljudet i min volvo 740 och då hördes inte det konstiga ljudet,

så om någon har någon ide eller lösning på vad felet är så vore jag mycket tacksam för svar smile  mvh john

mercedezz
11 april 2012 · 89 Inlägg

provat dra ut rca kablarna? Låter som att slutsteget sänder ström när det inte ska, prova mät om det är spänning till basarna när du inte spelar.

Audi A5 "A5an" (2013)
M_icke_
11 april 2012 · 3 466 Inlägg

mercedezz skrev:
provat dra ut rca kablarna? Låter som att slutsteget sänder ström när det inte ska, prova mät om det är spänning till basarna när du inte spelar.

Tror knappast att man behöver provmäta på basarna.. De e ju ganska uppenbart att steget skickar på ström annars hade ljudet inte varit där. Frågan är ju VARFÖR steget gör de, inte OM steget gör de.

Kommer ljudet endast när motorn är igång och inte när den är avstängd så kan man ju egentligen utesluta att de e signaljord och att de skulle va ngt invändigt fel i steget.

Har du testat dra en lågnivåkabel rakt genom bilen direkt från stereon till steget så att du ser att den inte är i närheten av några andra kablar?

Har du testat o dra ut lågnivån från steget? Försvinner ljudet då?

Senast redigerat av M_icke_ (11 april 2012)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
HockartCaseIH
11 april 2012 · 12 Inlägg

tack för svar smile       jo när jag drar ut lågnivån då försvinner ljudet, har även testat med en lågnivåkabel som jag satte i stereon och hade mitt i bilen bak till steget och men ljudet var fortfarande kvar då yikes

Lanzar_power91
11 april 2012 · 8 Inlägg

låter som signaljorden på sterion är kass. säker på att du har bra jord till steget? vet att när ja brände signaljorden på sterion fick ja mulrande ljud i baserna =P pröva med en annan sterio å bättre jord smile)

M_icke_
11 april 2012 · 3 466 Inlägg

Måste tyvärr hålla med om att de verkar som signaljorden har gått. Har du möjlighet att låna en annan stereo o prova?

Sen kanske du till att börja med bör kolla över jorden till steget. Brukar va dålig jord till steget som leder till att signaljorden går.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
HockartCaseIH
11 april 2012 · 12 Inlägg

okej okej, ja det låter ju vettigt. kan signaljorden gått även om det låter okej när bilen är avstängd?  jo jag har så att jag kan testa med en annan stereo, men får väl bli och leta reda på en ny stereo iaf :S

jordpunkten till steget kan inte bli bättre har den i karossen under baksätet med en tillräckligt grov kabel, men kan möjligtvis vara så att det var för dålig jord i den gamla bilen som jag hade denna stereo i.. 

tackar för svaren iaf smile har nu blivet något klokare på problemet smile

Expoze
11 april 2012 · 2 024 Inlägg

Ett av de vanligaste sättet att bränna signaljorden är att man pluggar ihop lågnivåkablarna innan man kopplat in stegets jord.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang