Ryckigt vid gaspådrag - 945 B230FK

jixz
10 april 2012 ·

Tjena.

Planerar på att köpa min fars 945 LTT som är trimmad, har dock en fråga som ni kanske kan veta svaret på smile
Vid gaspådrag så rycker bilen lite 3 gånger kanske vartefter varandra, och bilen kommer mer och mer efter varje ryck. Kan turbon vara slut? Är väl 230hk i den med orginalturbo som om den kan ha blivit helt utsleten? Är dock inte ett enda glapp i den. Pratat med några o dem säger wastegaten kan läcka osv, att den inte riktigt stänger helt direkt men den stänger lite och lite, vilket gör att den kommer mer och mer. Han har ingen laddmätare i den så har inte kunnat inspektera laddet riktigt. Den ska ladda kring 1,2bar tror jag. Om det är förmycket för orginalturbon?

Tacksam för svar eller någon fundering om vad det kan vara smile

OBS: Bilen gick inte ryckigt innan. Har väl kommit nu under dessa 6 åren han haft bilen.
Försök till bättre förklaring av rycken: Om man gasar fullt vid tvåan eller något så rycker den kanske en gång, känner den drar mer, rycker igen och kommer ännu mer. Så vid högre varv så rycker det inte. Segt ladd?

Senast redigerat av jixz (10 april 2012)

Gomez
11 april 2012 · 179 Inlägg

Börja med att koppla in en laddtrycksmätare så du har koll på vad den visar vid tomgång och på fullt laddtryck. Där efter kollar du upp alla vakumslangar och tryckrör. Låter som att den får för lite soppa när du gasar fullt eller att den får misständningar.

Audi S4 biturbo "bruksbilen" (2000)
jixz
13 april 2012 ·

Det känns inte riktigt som att den inte får bensin, bilen gick inte så innan heller utan då gick den som den skulle om man säger så.
Han har kollat alla vakumslangar o sånt, dock inte tryckrören vad jag vet.
Kan det vara att turbon är slut? Kollade i serviceboken o den byttes vid 13500mil, bilen har idag rullat snart 34000.

Stenzzon
13 april 2012 · 173 Inlägg

vad är gjort när du nämner trimmad ? bara höjt laddtryck ? chippad?

kan ju vara så att något bränsle filter som börjar täpa igensej  eller pump som börjar ge sej

jixz
13 april 2012 ·

Han vet inte riktigt vad som är gjort. Dem har bytt topp iaf, bytt kamen tror jag också. Sen är det väl chip o sportavgassystem o laddet.

Han bytte pumpen & filtret för inte längesen för det höll på o fungera till o från ett tag.

Senast redigerat av jixz (13 april 2012)

_mattsson_
13 april 2012 · 140 Inlägg

När laddtrycket är för högt så löser den ur å då blir det ryckningar.

Boostrider Försöker iaf
13 april 2012 · 1 998 Inlägg

Löser ur?

Är helt mekanisk laddtrycksstyrning på volvo 940 och du kan ladda så mycke som turbon klarar av utan att någon säkerhetsspärr går i tongue

Däremot så bör man inte lägga sig över 1 bar med originalturbo. Ger ändå ingen mer effekt.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
_mattsson_
14 april 2012 · 140 Inlägg

Så du menar med andra ord att det inte finns någon elektronik som säger ifrån när det laddar för mycket?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang