Problem med ljudet

maso923
28 september 2011 · 18 Inlägg

Tjenare, har haft ett ganska långsiktigt problem med mitt ljud i bilen men idag ville det inte mera.
Ljudet och basen har glappat ett bra tag nu, ljudet fanns redan i bilen då jag köpte den så har inte kollat så mycket i det. Men varje gång det har glappat så har jag kunnat slå lite lätt på stereon så har det kommit tillbaka men idag dog det. Nu hörs bara ljudet ifrån original högtalarna som sitter i dörrarna i bilen. Men högtalarna och basen är döda, någon som har haft detta problem tidigare?

mrfjonsson DäckSprängarLigan
28 september 2011 · 449 Inlägg

Kolla så att lågnivåkablarna sitter i stereon. Testa med en annnan stereo, kan vara så att lågnivåutgångarna e kassa

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.
Saab 9-3 2.0T SE "Fluffer" (1999)
maso923
14 april 2012 · 18 Inlägg

Ska prova skruva isär baslådan imorgon och se så slutsteget fungerar öht. Ljudet har kunnat glappa när jag bromsat hårt också då lådan inte är fastskruvad heller, sen är den alldeles för stor att vrida på.

Vad är det man ska kolla efter då jag har 0 kunskap när det gäller billjud.

micke7406
15 april 2012 · 1 400 Inlägg

Misstänker att det är Remot kabeln till slutsteget som glappar

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
maso923
17 april 2012 · 18 Inlägg

Ska kolla på det när jag kommer hem från jobbet imorgon uppdaterar då! mvh

maso923
17 april 2012 · 18 Inlägg

Det känns ju lite pinsamt men jag anser att höjden av lathet gjorde att jag får skylla mig själv , visade sig vara så att strömkabeln hade lossnat , skruvade fast den igen och så var problemet löst. Har ju bara kört i drygt ½ år utan att orka göra något åt saken haha

Lillalilja
17 april 2012 · 538 Inlägg

maso923 skrev:
Det känns ju lite pinsamt men jag anser att höjden av lathet gjorde att jag får skylla mig själv , visade sig vara så att strömkabeln hade lossnat , skruvade fast den igen och så var problemet löst. Har ju bara kört i drygt ½ år utan att orka göra något åt saken haha

Var glad att det inte var jordkabeln... Eller att strömkabeln kom i kontakt med fel saker

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Saab 900 "Saabina" (1985)
M_icke_
17 april 2012 · 3 466 Inlägg

Lillalilja skrev:

maso923 skrev:
Det känns ju lite pinsamt men jag anser att höjden av lathet gjorde att jag får skylla mig själv , visade sig vara så att strömkabeln hade lossnat , skruvade fast den igen och så var problemet löst. Har ju bara kört i drygt ½ år utan att orka göra något åt saken haha

Var glad att det inte var jordkabeln... Eller att strömkabeln kom i kontakt med fel saker

Men strömkabeln är ju förhoppningsvis avsäkrad wink Allt som hade hänt då är att säkringen hade gått tongue

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Lillalilja
17 april 2012 · 538 Inlägg

M_icke_ skrev:

Lillalilja skrev:

maso923 skrev:
Det känns ju lite pinsamt men jag anser att höjden av lathet gjorde att jag får skylla mig själv , visade sig vara så att strömkabeln hade lossnat , skruvade fast den igen och så var problemet löst. Har ju bara kört i drygt ½ år utan att orka göra något åt saken haha

Var glad att det inte var jordkabeln... Eller att strömkabeln kom i kontakt med fel saker

Men strömkabeln är ju förhoppningsvis avsäkrad wink Allt som hade hänt då är att säkringen hade gått tongue

Ja man får ju hoppas på det!

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Saab 900 "Saabina" (1985)
maso923
17 april 2012 · 18 Inlägg

Jag är då överlycklig att ljudet fungerar igen! En polare kom förbi och kollade på de, kan väl lika gärna fråga här istället för att göra ny tråd, jag har 2st 12or i skuffen med sluten låda och basarna spelar in i lådan. Är det optimalt? har en BMW 318 från 91

Drönirettab
17 april 2012 · 21 761 Inlägg

maso923 skrev:
och basarna spelar in i lådan.

Hur menar du med det där?

Man kan iaf säga att när det gäller sedanbilar så är det inte optimalt att vända basarna mot bakluckan, istället bör man vända basarna mot ryggstödet och dessutom se till att baffeln sitter tätt mot ryggstödet så att inte ljudet "smiter" bakåt i bagaget.

Gör man inte så att det blir tätt mellan baffel och ryggstöd så kan ljudet till och med låta sämre än att ha basarna riktade mot bakluckan, därför är det alltså mycket viktigt att ha ordentligt tätt mellan baffel och ryggstöd.

En bandpasslåda är ett annat alternativ, då får man in ljudet i kupen eftersom allt ljud kommer genom porten/portarna. Den lådtypen är dock svårare att få till bra och det är inte alla basar som passar till bandpass. smile

maso923
17 april 2012 · 18 Inlägg

Inte lätt när man knappt kan något, en bild hade jag ju kunnat fixa om det inte går den här gången.

http://www.stylingbutiken.se/Shop/Image/Article/W6025Singlebox.jpg

Om man tänker sig att man stoppar in baslådan åt andra hållet, så det som visas på bilden är riktat in i baslådan istället för ut , så man kopplar kablarna utifrån istället för att sänka ner hela basen i lådan.

M_icke_
17 april 2012 · 3 466 Inlägg

Basen spelar likadant oavsett om den är monterad med magneten utåt eller innåt. Det som gör skillnad är att när du har en låda och monterar basen med magneten utåt kommer lådan öka med den volymen som basen annars tar och därmed kommer den spela djupare.

Du kan om du vill vända basen rätt igen och stoppa ull i lådan istället. Detta ger samma effekt. (Om den nu inte redan är proppad med ull)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
maso923
17 april 2012 · 18 Inlägg

Då förstår jag, nej det är inte så noga. Var mest nyfiken på ifall det blev sämre / bättre som det var. Dock tänker jag nog inte röra den lådan på väldigt länge, kan inte ens lyfta ur den från skuffen då den är så stor. Tacksam för svar dock smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang