Köpråd: Audi A4 Avant -06

makkii
11 april 2012 · 53 Inlägg

Hej.

Skall köpa en 06a: Audi A4 Avant Quattro. 2,0T +chippad. Den har rullat ca 12500mil och stora servicen är nyss gjord +kopplingsbyte.

Med mig kommer bilen ha haft 6ägare. Det han begär är 110 000kr, är detta ett bra pris tycker ni eller OK? Kan tillägga att det är en bekant som säljer.

Tips på vad jag bör tänka på, vanliga fel m.m?

Tack på förhand!

Senast redigerat av makkii (11 april 2012)

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
11 april 2012 · 2 972 Inlägg

Vanliga fel: sliten cam follower, gnek/missljud i baksätet, dumpventiler slits ut, en o annan givare och annat billigt... Inget direkt att vara rädd för.

Läs mer på http://www.nordicaudi.com/php/forum/pos … oard=A4mk3

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
it_mutt Avstängd
11 april 2012 · 10 388 Inlägg

Spontant skulle jag säga att jag inte tycker priset är direkt tokbra, för att vara av en bekant. Med det menar jag inte att han begär något överpris, men det är ett ganska så fullt normalt pris för den kärran och de milen. Lägger man på en 4-5k mil, så sjunker också priset med en 10-15K.

Som sagt, inget överpris, men inte heller något superpris. Sen är det alltid svårt, den kan ju givetvis vara i kanonskick, och motsvarande på blocket kan ju så klart vara i sämre skick.

Hur eller hur är det en trevlig bil smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Danne_gg KTH Ingenjör;)
11 april 2012 · 391 Inlägg

it_mutt skrev:
Spontant skulle jag säga att jag inte tycker priset är direkt tokbra, för att vara av en bekant. Med det menar jag inte att han begär något överpris, men det är ett ganska så fullt normalt pris för den kärran och de milen. Lägger man på en 4-5k mil, så sjunker också priset med en 10-15K.

Som sagt, inget överpris, men inte heller något superpris. Sen är det alltid svårt, den kan ju givetvis vara i kanonskick, och motsvarande på blocket kan ju så klart vara i sämre skick.

Hur eller hur är det en trevlig bil smile

Är ju iofs bra pris iomed att det är quattro och de miltalen och att kammremsbytet redan är gjort!
Beror dock på ifall den är snikutrustad eller inte.

Four rings to rule them all!
it_mutt Avstängd
11 april 2012 · 10 388 Inlägg

Danne_gg skrev:

it_mutt skrev:
Spontant skulle jag säga att jag inte tycker priset är direkt tokbra, för att vara av en bekant. Med det menar jag inte att han begär något överpris, men det är ett ganska så fullt normalt pris för den kärran och de milen. Lägger man på en 4-5k mil, så sjunker också priset med en 10-15K.

Som sagt, inget överpris, men inte heller något superpris. Sen är det alltid svårt, den kan ju givetvis vara i kanonskick, och motsvarande på blocket kan ju så klart vara i sämre skick.

Hur eller hur är det en trevlig bil smile

Är ju iofs bra pris iomed att det är quattro och de miltalen och att kammremsbytet redan är gjort!
Beror dock på ifall den är snikutrustad eller inte.

Som sagt, inte direkt något superpris. Finns 15st quattro 06-> under 120.000:- på blocket (som gått under 13k mil). Absolut är det en fördel att kammremen är bytt. Även om jag nu tror att bytesintervallen på denna fortfarande är 18k mil (har varit så tidigare iaf, men jag säger inte att det absolut är så fortfarande), vilket då i sin tur gör att -om- det är så, så är det kanske inte så konstigt att de flesta inte har bytt än (vid samma miltal).

Menade dock bara att det inte är något superpris. Den billigaste på blocket ligger på 115k och har navigator, sportstolar osv och har dessutom rullat under 12k mil, och det är ju trots allt vad han/hon begär. Går man sen upp några mil till, så går bilarna ner under 100k.

Men absolut, som jag redan sa innan, det kan handla om bättre vs. sämre skick, och dessutom som du påpekar utrustning. Så det är ju svårt att säga vad en bil bör kosta, utan att ha "all info".


- - - Edit - - -

Säger inte att "nej det är åt helv.. för dyrt", säger bara att det är inget "tokbra pris" heller - I mitt tycke givetvis.

Senast redigerat av it_mutt (11 april 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
makkii
16 april 2012 · 53 Inlägg

Efter att ha kollat runt lite bättre och med era svar insåg jag att det inte var något jättebra pris, men fortfarande okej och eftersom jag vet att den är välskött osv så blev det köp ändå smile

Kan slänga upp bilder om någon är intresserad!

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)
it_mutt Avstängd
17 april 2012 · 10 388 Inlägg

Låter gott. Ja, skick, utrustning osv spelar ju givetvis roll. O samtidigt tror jag nog du känner en viss trygghet i att köpa den av en polare, där du vet att det som är sagt som gjort på bilen, faktiskt ÄR gjort (Var själv o tittade på en kärra där kamrem skulle varit bytt, allt UTOM detta var med i serviceboken...märkligt)

Klart, alltid intressant att se. Några planer eller blir det bara att rulla på? smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
makkii
17 april 2012 · 53 Inlägg

Slängde upp bilder jag tog just efter köp. http://www.garaget.org/?car=289106

Hm, vet inte riktigt. Ska fundera lite wink Är sugen på baklampor i LED. Några ingrepp i motor kommer det nog inte bli. Mer utseende fix!

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang