Saab 9-5 2.3T -00 service

Kritter
22 april 2012 · 11 Inlägg

Andromeda skrev:

Kritter skrev:

Andromeda skrev:
Oljeläckage, men man vet inte? Gör rent ordentligt i motorrummet och kör ett tag så att du ser var det läcker.

Något särskilt man ska tänka på när man rengör utrymmet? 

Har nämligen tänkt försöka fixat lite grejer själv på bilen och se om man kan få ordning på den. Beställde den boken du tipsade om med Haynes. Kommer Troligen köpa ny bil ändå men kan vara kul och fixa denna också så man får sig en hobby som inte är datorbyggen  smile

Gå över med avfettningsmedel, och spola försiktigt, akta allt elektriskt. Använd INTE högtryckstvätt. Torka av undersidan av motorn också, det är ju där oljan brukar hamna om det läcker.

Typ torka av försiktigt med en trasa vid det elektriska då?

Andromeda Rumpmas
22 april 2012 · 3 860 Inlägg

Kritter skrev:

Andromeda skrev:

Kritter skrev:

Något särskilt man ska tänka på när man rengör utrymmet? 

Har nämligen tänkt försöka fixat lite grejer själv på bilen och se om man kan få ordning på den. Beställde den boken du tipsade om med Haynes. Kommer Troligen köpa ny bil ändå men kan vara kul och fixa denna också så man får sig en hobby som inte är datorbyggen  smile

Gå över med avfettningsmedel, och spola försiktigt, akta allt elektriskt. Använd INTE högtryckstvätt. Torka av undersidan av motorn också, det är ju där oljan brukar hamna om det läcker.

Typ torka av försiktigt med en trasa vid det elektriska då?

Kan man ju göra t ex. Man kan skölja i princip hela motorrummet med vattenslang. Jag brukar göra det, och har inte fått problem hittills, men man kan ju försöka undvika att skölja vatten direkt på kontakter, och låta det torka upp en stund innan man startar bilen igen.

Du kommer antagligen att göra i kallingarna ändå när du startar bilen och det börjar ryka från huven, men det är vattnet som hamnat på turbo/grenrör/kat som förångas tongue

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Kritter
23 april 2012 · 11 Inlägg

haha ja att vattnet skulle förångas har jag redan räknat med. Ser det framför mig sen att det kommer se ut som man försöker ångkoka något ^^ Ska samtidigt under veckan fixa lampor som var ur funktion samt byta lampor så det blir xenon liknade ljus också tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang