Är det värt att optimera (Chippa) bilen? Diesel.

850heden
23 april 2012 · 557 Inlägg

Hej!

Har kollat runt och sett at de finns massor med olika opimeringar till dieselbilar.
Med optimeringar så ska man tydligen få drygt 20-30hk och 50Nm mera i bilen och
att den ska tydligen gå "billigare".


Jag har en Saab 9-3 1,9TiD -07, med 150Hk och 320Nm original.

Har kollat lite snabbt på:

KCR boxen kostar 5400:- och ska ge 175Hk och 365Nm.

BSR kostar 7900:- och ska ge 184Hk och 412Nm.

Är det någon som har några erfarenheter av detta eller tips på andra firmor?

Är det värt att göra detta? Blir det skillnad och hur blir det med förbrukningen?

//Sebastian

Nybergrobin
23 april 2012 · 2 383 Inlägg

Av egna erfarenheter så blir det en enorm skillnad på effekten med en enkel chippning. Ang förbrukningen så kommer den att gå ner lite grand om du kör lugnt men öka när du pressar bilen.
Ang skillnad mellan märkena kan jag inte säga något vettigt eftersom jag inte har kört med bsr än så länge, dock vet jag att kcr funkar bra.

Edit: Dieselkraft funkar också väldigt bra och dem är billigare än bsr och kcr

Senast redigerat av Nybergrobin (23 april 2012)

850heden
23 april 2012 · 557 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Av egna erfarenheter så blir det en enorm skillnad på effekten med en enkel chippning. Ang förbrukningen så kommer den att gå ner lite grand om du kör lugnt men öka när du pressar bilen.
Ang skillnad mellan märkena kan jag inte säga något vettigt eftersom jag inte har kört med bsr än så länge, dock vet jag att kcr funkar bra.

Okej. Men de låter ju bra de. Så länge bilen inte drar mera på landsväg eller liknande när man sitter och åka till jobbet och de. Sen att de drar mera om man pressar bilen är ju förstårligt.

850heden
23 april 2012 · 557 Inlägg

Då ska jag kolla upp Dieselkraft med och se vad som står smile Kollade upp Dieselkraft.se och de verkar vara bra. Kostar 3700:- och man ska få 180Hk och 380Nm. Vilket låter bra.

Senast redigerat av 850heden (23 april 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang