3465
Sök

Audi 80 2,6E billig bil att äga?

407 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
Hej

Som rubriken lyder undrar jag över hur dyr eller billig bilen i fråga är? Försäkringen är inte världens billigaste men det är den inte till någon bil med lite motor i som en hyfsat ung kille kör. Det jag mest undrar över är vad kostnaden för reservdelar är? Vad jag har kunnat läst mig fram till så är Audi inte billigaste på reservdelar direkt men det är mest de nya modellerna jag har hört om. Så hur är det till en Audi 80 med 2,6 liters motorn till? Jag antar att V6:an inte gör bilen billigare ur reservdelssynpunkt. Nu hoppas jag dock motorn håller så det är nog mest andra slitagedelar som blir aktuellt.

Skulle vara intressant och höra vad gamla ägare till min bil i fråga säger om kostnaderna. Visst kan jag jämföra själv men att sitta på mekonomen och jämföra olika bildelar fram och tillbaks mellan olika märken tar en jäklans tid. Tacksam för svar!

Mvh

Locos
Senast redigerat av Vallås Locos (25 februari 2007)

Reparatör
630 Inlägg
25 februari 2007
Vallås Locos skrev:
Hej

Som rubriken lyder undrar jag över hur dyr eller billig bilen i fråga är? Försäkringen är inte världens billigaste men det är den inte till någon bil med lite motor i som en hyfsat ung kille kör. Det jag mest undrar över är vad kostnaden för reservdelar är? Vad jag har kunnat läst mig fram till så är Audi inte billigaste på reservdelar direkt men det är mest de nya modellerna jag har hört om. Så hur är det till en Audi 80 med 2,6 liters motorn till? Jag antar att V6:an inte gör bilen billigare ur reservdelssynpunkt. Nu hoppas jag dock motorn håller så det är nog mest andra slitagedelar som blir aktuellt.

Skulle vara intressant och höra vad gamla ägare till min bil i fråga säger om kostnaderna. Visst kan jag jämföra själv men att sitta på mekonomen och jämföra olika bildelar fram och tillbaks mellan olika märken tar en jäklans tid. Tacksam för svar!

Mvh

Locos

Har haft ett antal Audi med just V6 . Sköter man den som den ska göra med service så funkar den kanon . En audi 100 jag köpte för massa år sedan fanns det alla kvitton med på rep å det va 1 grej på motorn vid 18000 mil . Bilen närmar sig 50 strecket nu och jag har mest bara bytt rem å spännare å vatten pump som service grejer på den .

På 80 bilarna så brukar det vara framvagnsbussningar som ger sig , men e dom bytta så går det typ 20" mil till sen .

Bromsar bak e väl det sämsta på audi med skivbromsar bak , det kvittar om man köper allt nytt så går det bara typ 2 år så måste det bytas skivor + belägg bak igen ..

Kolla gärna priserna på orginaldelar om du kollar runt för oftast e dom inte mycket dyrare men med mycket högre kvalite . På min audi 100 finns det inte papper på att det är bytt hjullager fram någon gång .. låter konstigt en jag har i varje fall inte bytt så länge jag haft den å då har den rullat nästan 25" . Det kallar jag bra kvalite .

Knegare
718 Inlägg
25 februari 2007
Audi i sig är ju känt för att vara lite dyrare i reservdelar.. Men sköter man den snyggt (som de flesta andra bilar) håller de mesta.. Slitagedelar slits ju, givetvis.. Men så jättedyrt så att man ska skippa audin är dom verkligen inte..

IMO är det värt den lilla extrakostnaden för reservdelar för det är en mycket behaglig bil att köra..

William 2009-02-20

Sök