3850
Sök

AC problem. hyundai xg30 -00.

57 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#1
Har tyvärr lagt märke av att min ac har börjat fungera allt sämre. Jag märker ingen betydlig skillnad på om jag ställer in ac:n på 17 grader eller 31 grader... Det är en liten skillnad men det ska vara ju såklart vara en mycket större skillnad. Har sökt runt lite och i värsta fall så har ac:n havererat totalt och kostnaden för reparationer är inte billig. Men nu ber jag er om råd till om hur jag själv kan kolla om systemet inte är trasigt, om det finns några knep som jag själv kan fixa eller en verkstad för en mindre peng.

Bilen i fråga är en välvårdad hyundai xg30 -00.

Tacksam för svar!smile


Forummoderator
18 290 Inlägg
24 april 2012
#2
CSPOLISEN skrev:
Har tyvärr lagt märke av att min ac har börjat fungera allt sämre. Jag märker ingen betydlig skillnad på om jag ställer in ac:n på 17 grader eller 31 grader... Det är en liten skillnad men det ska vara ju såklart vara en mycket större skillnad. Har sökt runt lite och i värsta fall så har ac:n havererat totalt och kostnaden för reparationer är inte billig. Men nu ber jag er om råd till om hur jag själv kan kolla om systemet inte är trasigt, om det finns några knep som jag själv kan fixa eller en verkstad för en mindre peng.

Bilen i fråga är en välvårdad hyundai xg30 -00.

Tacksam för svar!smile

En AC läcker. Det gör alla AC. Man kan köra i 7-14 år innan den ger upp pga dåligt med gas. Fungerar den lite så fyll på! Hyundai brukar vara väldigt täta i systemet så det är nog dags för en första fyllning! Väntar du kan det bli skador på systemet. Fyll. Kostar ca en tusenlapp.

Är det problem bara med kyla eller är värme dålig med?
Senast redigerat av Dieselsmurfen (24 april 2012)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

57 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#3
Dieselsmurfen skrev:
CSPOLISEN skrev:
Har tyvärr lagt märke av att min ac har börjat fungera allt sämre. Jag märker ingen betydlig skillnad på om jag ställer in ac:n på 17 grader eller 31 grader... Det är en liten skillnad men det ska vara ju såklart vara en mycket större skillnad. Har sökt runt lite och i värsta fall så har ac:n havererat totalt och kostnaden för reparationer är inte billig. Men nu ber jag er om råd till om hur jag själv kan kolla om systemet inte är trasigt, om det finns några knep som jag själv kan fixa eller en verkstad för en mindre peng.

Bilen i fråga är en välvårdad hyundai xg30 -00.

Tacksam för svar!smile

En AC läcker. Det gör alla AC. Man kan köra i 7-14 år innan den ger upp pga dåligt med gas. Fungerar den lite så fyll på! Hyundai brukar vara väldigt täta i systemet så det är nog dags för en första fyllning! Väntar du kan det bli skador på systemet. Fyll. Kostar ca en tusenlapp.

Är det problem bara med kyla eller är värme dålig med?

Okej. Tror faktiskt det kan vara dags att fylla på i sådana fall. Det är både och, men man känner dock lite skillnad på värmen och kylan...


Forummoderator
18 290 Inlägg
24 april 2012
#4
CSPOLISEN skrev:
Dieselsmurfen skrev:
CSPOLISEN skrev:
Har tyvärr lagt märke av att min ac har börjat fungera allt sämre. Jag märker ingen betydlig skillnad på om jag ställer in ac:n på 17 grader eller 31 grader... Det är en liten skillnad men det ska vara ju såklart vara en mycket större skillnad. Har sökt runt lite och i värsta fall så har ac:n havererat totalt och kostnaden för reparationer är inte billig. Men nu ber jag er om råd till om hur jag själv kan kolla om systemet inte är trasigt, om det finns några knep som jag själv kan fixa eller en verkstad för en mindre peng.

Bilen i fråga är en välvårdad hyundai xg30 -00.

Tacksam för svar!smile

En AC läcker. Det gör alla AC. Man kan köra i 7-14 år innan den ger upp pga dåligt med gas. Fungerar den lite så fyll på! Hyundai brukar vara väldigt täta i systemet så det är nog dags för en första fyllning! Väntar du kan det bli skador på systemet. Fyll. Kostar ca en tusenlapp.

Är det problem bara med kyla eller är värme dålig med?

Okej. Tror faktiskt det kan vara dags att fylla på i sådana fall. Det är både och, men man känner dock lite skillnad på värmen och kylan...

har själva AC-delen som kyler lagt av påverkar inte det värmen. Den ska vara lika bra som vanligt. Har värmen blivit sämre är jag lite mer osäker.

Kan du starta bilen och sätta på LOW på innetemp och se om kompressorn snurrar under huven? Blir metallrören till och från kompressorn varma eller kalla?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

57 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#5
Dieselsmurfen skrev:
CSPOLISEN skrev:
Dieselsmurfen skrev:

En AC läcker. Det gör alla AC. Man kan köra i 7-14 år innan den ger upp pga dåligt med gas. Fungerar den lite så fyll på! Hyundai brukar vara väldigt täta i systemet så det är nog dags för en första fyllning! Väntar du kan det bli skador på systemet. Fyll. Kostar ca en tusenlapp.

Är det problem bara med kyla eller är värme dålig med?

Okej. Tror faktiskt det kan vara dags att fylla på i sådana fall. Det är både och, men man känner dock lite skillnad på värmen och kylan...

har själva AC-delen som kyler lagt av påverkar inte det värmen. Den ska vara lika bra som vanligt. Har värmen blivit sämre är jag lite mer osäker.

Kan du starta bilen och sätta på LOW på innetemp och se om kompressorn snurrar under huven? Blir metallrören till och från kompressorn varma eller kalla?

Hmm konstigt. Så bra på bilar är jag tyvärr inte att jag kan kolla sånt. Men om jag besöker verkstaden vad är det då de kollar efter? Tror du det kan bero låg gasnivå?
Ber om ursäkt för mitt okunnande.


Forummoderator
18 290 Inlägg
24 april 2012
#6
CSPOLISEN skrev:
Dieselsmurfen skrev:
CSPOLISEN skrev:

Okej. Tror faktiskt det kan vara dags att fylla på i sådana fall. Det är både och, men man känner dock lite skillnad på värmen och kylan...

har själva AC-delen som kyler lagt av påverkar inte det värmen. Den ska vara lika bra som vanligt. Har värmen blivit sämre är jag lite mer osäker.

Kan du starta bilen och sätta på LOW på innetemp och se om kompressorn snurrar under huven? Blir metallrören till och från kompressorn varma eller kalla?

Hmm konstigt. Så bra på bilar är jag tyvärr inte att jag kan kolla sånt. Men om jag besöker verkstaden vad är det då de kollar efter? Tror du det kan bero låg gasnivå?
Ber om ursäkt för mitt okunnande.

Alla har vi varit nybörjare! Be en verkstad göra en enkel felsökning och se vad som händer. De bör få ut någon felkod som talar om problemet för 300-500:-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

57 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#7
Dieselsmurfen skrev:
CSPOLISEN skrev:
Dieselsmurfen skrev:

har själva AC-delen som kyler lagt av påverkar inte det värmen. Den ska vara lika bra som vanligt. Har värmen blivit sämre är jag lite mer osäker.

Kan du starta bilen och sätta på LOW på innetemp och se om kompressorn snurrar under huven? Blir metallrören till och från kompressorn varma eller kalla?

Hmm konstigt. Så bra på bilar är jag tyvärr inte att jag kan kolla sånt. Men om jag besöker verkstaden vad är det då de kollar efter? Tror du det kan bero låg gasnivå?
Ber om ursäkt för mitt okunnande.

Alla har vi varit nybörjare! Be en verkstad göra en enkel felsökning och se vad som händer. De bör få ut någon felkod som talar om problemet för 300-500:-

Okej det ska jag göra! Tack för så snabbt svar!



Sök