2921
Sök

GAS PRO GPP1222 singel bas

257 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Hejsan gott folk!

Har precis köpt en ny bas (GAS PRO GPP1222) med ett slutsteg som heter Gas Pro1000d.

Har kopplat basen på 2 ohm och har en 45 liters låda med slitsad port., efter att jag har hört basen tillkommer oftast mkt "plonk" ljud. Jag hör på mkt trash metal låtar samt trance, house, techno.
Har även en sluten 35 l låda med men enligt låtritningarna så ska en sluten låda till basen vara 28l.

Så nu en fråga till ni experter! Va tror ni orsakar plonkljuden? Är det trämaterialen? Borde jag använda sluten låda då det passar min musiksmak ännu bättre?

Tack än så länge!
Senast redigerat av Mommo1990 (24 april 2012)

3 466 Inlägg
24 april 2012
Mommo1990 skrev:
Hejsan gott folk!

Har precis köpt en ny bas (GAS PRO GPP1222) med ett slutsteg som heter Gas Pro1000d.

Har kopplat basen på 2 ohm och har en 45 liters låda med slitsad port., efter att jag har hört basen tillkommer oftast mkt "plonk" ljud. Jag hör på mkt trash metal låtar samt trance, house, techno.
Har även en sluten 35 l låda med men enligt låtritningarna så ska en sluten låda till basen vara 28l.

Så nu en fråga till ni experter! Va tror ni orsakar plonkljuden? Är det trämaterialen? Borde jag använda sluten låda då det passar min musiksmak ännu bättre?

Tack än så länge!

Vad har du lågpassfiltret ställt på? Och om du skruvar ner det lite, försvinner "plonk"-ljudet då?
Är ganska vanligt att de låter skit om man har LPF ställt för högt tongue Och nu vet jag inte hur pass mycke din bas är spelad men desto längre den spelas in desto djupare brukar dom gå och dessa missljuden kan försvinna.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

257 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Hmm, jag har den på 80 via stereon, typ 90 på slutsteget, stereon borde väl överskrida steget. Men jag har gjort ganska många "skruvhål" i lådan efter förflyttningar av steg etc, skadar det med?

3 466 Inlägg
25 april 2012
Mommo1990 skrev:
Hmm, jag har den på 80 via stereon, typ 90 på slutsteget, stereon borde väl överskrida steget. Men jag har gjort ganska många "skruvhål" i lådan efter förflyttningar av steg etc, skadar det med?

Det är alltid den lägsta delningen som är gällande så i detta fallet har du LPF 80hz. Kan du testa o skruva ner denna till 60? Är plonkljudet kvar då kan vi utesluta att det är delningen som är för högt.

Om vi går över till lådan, till att börja med, är den byggd i rätt material och tjocklek?
Skruvhålen kan göra viss inverkan men oftast bara i form av att lådan visslar. Rekommenderar dock ändå att du tätar!
Lådan har inte på något sätt gått sönder så de e ngn skarv som har släppt?
Vad har du för avstämning på lådan?

Har basen alltid låtit såhär eller kan de va som den har gått sönder?

Har du någon möjlighet att prova ett annat steg?

257 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Lådan fick jag med till basen, såg ut som en universallåda. Räkna ut att det är 45l's låda o som sagt en slitsad port, 22mm+ mdf skiva. Visslingar kan vi då utesluta, hör faktsit inget sånt. Alltså plonk ljuder kommer bara på en viss frekvens, inte alltid ! Vissa låtar plonkar det på , vissa ej.

Har haft basen i 2 dagar, vet inte hur det ska låta, men SQ är det inte iaf, men mkt snärt.
Jag kan pröva att brygga basen på min DLS a4 imorgon.

Men du Micke! Va tycker du om att byta till den slutna lådan istället?, den har jag gjort själv o tät är den! Måste då lägga in lite träklossar så jag kan ta ner volymen lite

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
25 april 2012
Tänk på att ca 2-3L försvinner av att bara stoppa i basen också wink

257 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
Men just det! då måste jag ta bort 4-5 liter till, va brukar ni lägga, träklossar? brukar ni spika fast den så dem inte rör sig ? aldrig gjort det förr!

3 466 Inlägg
25 april 2012
Du kan testa utan klossar, skulle du tycka att basen inre spelar för djuot och slött så kan du slänga i ett par klossar tongue

Sök