2375
Sök

Bilmodeller med stor taklucka/soltak

2 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
Hej, jag är på jakt efter bil och undrar om ni vet några modeller som har stora tackluckor eller soltak för jag skulle tycka det var grymt. Det ska vara billiga modeller för jag har bara 5-10000 att köpa för.
peace

1 339 Inlägg
11 augusti 2009
Nja, targa är väll "stort", annars brukar solluckor/takluckor ha en viss standard storlek. Jag har taklucka på min tex wink

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
11 augusti 2009
mazda 121 är ganska vanlig med soltak(ragtop) tongue

annars polo open air...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

BT
110 Inlägg
11 augusti 2009
BMW E34 Touring har ju två GIGANTISKA plåttakluckor på vissa modeller. Nån BMW-expert vet säkert mer.

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 augusti 2009
eccy243 skrev:
BMW E34 Touring har ju två GIGANTISKA plåttakluckor på vissa modeller. Nån BMW-expert vet säkert mer.

"Dubbla takluckor", en härligt tillbehör. Finns/fanns som tillval till alla E34 Touring men förekommer oftast på de allra sista bilarna årsmodell 1995/1996. Gillar de luckorna, bara dem är en anledning till att köpa en sådan. Kolla www.autopower.se för mer info om Bmw.

Däremot hur mycket E34 får man för 10k? Host http://www.blocket.se/dalarna/Bmw_525_e … 20&w=3

Kan man få tag på en Renault Twingo? I så fall finns den med ett stort soltak, likadant med Mazda 121 som någon nämnde tidigare.
Senast redigerat av Rquired (11 augusti 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
11 augusti 2009
Takluckan är relativt stor på W124'an.

Hoppa till 5:01 i videon nedan.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

2 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
på vissa peugeot 205-modeller har jag sett att det ser ut som att dom har stor taklucka men jag är inte säker, nån som vet? exempelvis gti och green verkar har stora takluckor

Smålänning
7 887 Inlägg
12 augusti 2009
Citroen 2CV big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 augusti 2009
Rover 216 Coupe med crx-motor, ovanlig men knasbra kvalitet. Dyker upp ibland för 5-10k.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
12 augusti 2009
Finns även VW Polo med "soltak" (tyg tak)

Saabifierad
2 031 Inlägg
12 augusti 2009
Mitsubishi Colt Twin Top (tror att det är standard på GTi, är inte hundra). Har dubbla takluckor, har dock för mig att man plockar ur rutorna ur taket (som targa ungefär). Lite udda måste jag säga cool

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 augusti 2009
Slash skrev:
Mitsubishi Colt Twin Top (tror att det är standard på GTi, är inte hundra). Har dubbla takluckor, har dock för mig att man plockar ur rutorna ur taket (som targa ungefär). Lite udda måste jag säga cool

Det taket är verkligen härligt, jag har för mig att det gick att tilta/skjuta rutorna på den och att de inte var löstagbara. Men vi tänker kanske inte på samma årgång? Ett härligt men ovanligt tillbehör är det i alla fall smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Saabifierad
2 031 Inlägg
13 augusti 2009
Rquired skrev:
Slash skrev:

Det taket är verkligen härligt, jag har för mig att det gick att tilta/skjuta rutorna på den och att de inte var löstagbara. Men vi tänker kanske inte på samma årgång? Ett härligt men ovanligt tillbehör är det i alla fall smile

Det är som du säger, hehe trodde att det var som targa tongue Men jag undrar hur man skjuter rutorna, om vi pratar om den främre, skjuts den bak och täcker den bakre eller är det bara vädring?

http://www.soederman.se/colt/images/Blandat/Supertop1.JPG

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

815 Inlägg
13 augusti 2009
Jewkob skrev:
på vissa peugeot 205-modeller har jag sett att det ser ut som att dom har stor taklucka men jag är inte säker, nån som vet? exempelvis gti och green verkar har stora takluckor

Du har så rätt så, iprincip alla 205or har en stor taklucka, åtminstone känns den stor på den lilla bilen, typ halva taket.

Inte så dyra bilar heller.
Senast redigerat av Olssonz (13 augusti 2009)

1 174 Inlägg
13 augusti 2009
några mini har väl dubbla soluckor/soltak ?

Trucker
2 710 Inlägg
13 augusti 2009
Vad är skillnaden mellan taklucka/sollucka och soltak?

Fart missbrukare

Saabifierad
2 031 Inlägg
13 augusti 2009
BMWgrabben skrev:

Får för mig att när du har en lucka över förare och kanske en för passagerare så pratar man om taklucka/sollucka medans ett soltak är typ att taket är av tyg eller dylikt och att du kan dra bak det över både fram och bakstolarna (som Mazda 121, Renault Twingo). Inte som en cab utan att den har fasta takbågar och ett tygtak mellan.
Senast redigerat av Slash (13 augusti 2009)

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
26 april 2012
Slash skrev:
BMWgrabben skrev:

Får för mig att när du har en lucka över förare och kanske en för passagerare så pratar man om taklucka/sollucka medans ett soltak är typ att taket är av tyg eller dylikt och att du kan dra bak det över både fram och bakstolarna (som Mazda 121, Renault Twingo). Inte som en cab utan att den har fasta takbågar och ett tygtak mellan.

korrekt!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

1 532 Inlägg
26 april 2012
Min Shogun / Pajero har en rätt så stor taklucka. Finns väl nån sån för typ 10k

Sök