Hjälm för Strippen , Drifting , Bankörning

HenrikR
25 april 2012 · 87 Inlägg

Här kan alla ge sina tipps på..

bra val av hjälmar pris å kvalite..

lika så vilka krav hjälmen måste ha för att vara godkänd för ända målet...


sj är jag ute efter en hjälm så skall passa för strippen å bana några tipps på vad man kan köpa ink en hjälm som är bra...


mvh Henrik

Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
baltis
26 april 2012 · 1 948 Inlägg

Oj, den frågan har såååå många svar big_smile
Till att börja med handlar det om vad för klasser du ska köra.

Med bana antar jag att du enbart menar "träning" med gatbil? Dvs inte tävla med bilen...
Dom arrangörer jag vet om brukar enbart ha som krav att du har ja... en hjälm. Ska du tävla kan det däremot behövas en fia godkänd hjälm...

När det kommer till just vilken hjälm man ska satsa på handlar det egentligen bara hur mycket pengar man är beredd att lägga. Personligen kör jag med en "folkrace hjälm" betalade inte mer än 600 kr och jag är jätte nöjd med den.
Tycker även att vi bilkörning så ska man självklart ha en ÖPPEN hjälm. Visst är det tufft att se ut som the stig... men inte så jätte bekvämt/smidigt.

Det man generellt sett får när man betalar mer för en hjälm är att den är lättare... Bekvämare är däremot ingen garanti.

Ska väl även tilläggas att man ska komma fram till om man vill ha ett HANS skydd också så att man då köper en hjälm för detta.

En som jag pratat en del hjälm med och som jag VET är mycket duktig är http://www.simpsonshop.se så ring och prata med honom om du behöver hjälp. Och för att detta inte ska klassas som reklam så kan jag tillägga att fråga honom om vad du ska ha och sen köper du samma sak billigare på ebay (blev det reklam för ebay nu?) big_smile

KHRacing
26 april 2012 ·

Godkänd Driftinghjälm är i dagsläget inte samma sak som en godkänd banracinghjällm tyvärr.
i Drifting under SBF-flagg så är det krav på en minst ECE-godkänd hjälm. alltså exempelvis en JULA/BIltemahjälm
i Racing (licen-racing) så är det krav på FIA/SFI-standard.
Och som Baltis säger.. HANS räver speciella fästen på hjälmen, speciell stol, speciellt b älte m.m
på SFI-märta hjälmar får man montera HANS-fästen själv, men inte på FIA-hjälmar.
rörigt. men så blir det lätt när det finns två totalt olika standarder i världen.

evo_krolle BMR
26 april 2012 · 1 513 Inlägg

köp en fia godkänd direkt henke.. värt de varje dag skallen ska man vara rädd om!!! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang