Vad kostar det att reg.besikta med annan motor?

Normannn
23 april 2012 · 28 Inlägg

Funderar på att byta motor i min 740gl -88 till en ltt eller nån annan turbomotor.

Nån som vet vad det kommer kosta att regbesikta den? är det ungeför samma pris för alla sådana besiktningar?

har också haft tankarna att skaffa en 940/945 ltt men en sådan bil som är ganska fin och gått högst 28xxx går väll på minst 17-18 tusen..

Hoppas nån vänlig själ har tid att svara på min fråga! tack på förhand smile

Pim_Pim
23 april 2012 ·

Är stor skillnad på 740 och en 940 ltt.
940in är skönare på alla sett smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2012 · 13 787 Inlägg

Pim_Pim skrev:
Är stor skillnad på 740 och en 940 ltt.
940in är skönare på alla sett smile

kan sätta mina båda pungkulor på att du aldrig skulle kunna känna skillnad på min 740turbo och en 940ltt
tror t.o.m du skulle gissa fel

bara för att en 740 är sunkig är inte alla det

helt klart ballare med 740 än en 940

1700:- tror jag en regg besiktning kostar

och kör du med ltt motorn behöver du nog inte ens byta fjädrar och dämpare

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Pim_Pim
23 april 2012 ·

Growe skrev:

Pim_Pim skrev:
Är stor skillnad på 740 och en 940 ltt.
940in är skönare på alla sett smile

kan sätta mina båda pungkulor på att du aldrig skulle kunna känna skillnad på min 740turbo och en 940ltt
tror t.o.m du skulle gissa fel

bara för att en 740 är sunkig är inte alla det

helt klart ballare med 740 än en 940

1700:- tror jag en regg besiktning kostar

och kör du med ltt motorn behöver du nog inte ens byta fjädrar och dämpare

På acceleration eller vad menar du ?
Komforten är skönare på en 940.
Givetvis jämför jag dom original mot original och inte utbytta saker i en 740 till 940 stolar etc..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2012 · 13 787 Inlägg

Pim_Pim skrev:

Growe skrev:

Pim_Pim skrev:
Är stor skillnad på 740 och en 940 ltt.
940in är skönare på alla sett smile

kan sätta mina båda pungkulor på att du aldrig skulle kunna känna skillnad på min 740turbo och en 940ltt
tror t.o.m du skulle gissa fel

bara för att en 740 är sunkig är inte alla det

helt klart ballare med 740 än en 940

1700:- tror jag en regg besiktning kostar

och kör du med ltt motorn behöver du nog inte ens byta fjädrar och dämpare

På acceleration eller vad menar du ?
Komforten är skönare på en 940.
Givetvis jämför jag dom original mot original och inte utbytta saker i en 740 till 940 stolar etc..

varför ska man inte byta ut? allt passar bolt on så när som några enkla fästen på baksätet

inte kör man en 740 och inte använder det bästa från nyare modeller som bara är att skruva i

skulle inte sätta mig och köra en meter med m46:a och äkliga söndersuttna säten
när det inte kostar något att få i grejer som fungerar bättre och ökar komforten..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Pim_Pim
23 april 2012 ·

Growe skrev:

Pim_Pim skrev:

Growe skrev:

kan sätta mina båda pungkulor på att du aldrig skulle kunna känna skillnad på min 740turbo och en 940ltt
tror t.o.m du skulle gissa fel

bara för att en 740 är sunkig är inte alla det

helt klart ballare med 740 än en 940

1700:- tror jag en regg besiktning kostar

och kör du med ltt motorn behöver du nog inte ens byta fjädrar och dämpare

På acceleration eller vad menar du ?
Komforten är skönare på en 940.
Givetvis jämför jag dom original mot original och inte utbytta saker i en 740 till 940 stolar etc..

varför ska man inte byta ut? allt passar bolt on så när som några enkla fästen på baksätet

inte kör man en 740 och inte använder det bästa från nyare modeller som bara är att skruva i

skulle inte sätta mig och köra en meter med m46:a och äkliga söndersuttna säten
när det inte kostar något att få i grejer som fungerar bättre och ökar komforten..

Givetvis kan man byta ut men det finns folk som helt enkelt inte har lust/råd att byta ut saker på en gammal Volvo.
Men om vi jämför bilmodellen i helhet så håller jag helt klart med dig, 740in ser bättre ut.
Och om man byter ut inredningen och sätter in från en nyare 940 så blir den oslagbar. wink

Normannn
23 april 2012 · 28 Inlägg

okej då har jag fått svar på mina frågor! :D Ska man försöka leta på en ltt motor och sätta i den i min gl eller ska man köpa en 940 ltt ist? har kanske tänkt bygga vidare på motorn allt eftersom..
Kan nämna att min 740 är i väldigt fint skick.

Ni lite mer erfarna tyck till! hur hade ni gjort? tror många kommer säga att jag skulle ha köpt en turbo från början, men dom här funderingarna har kommit nu på senare tid.

ckp91 Ni ser nog mig mer i backspegeln!
24 april 2012 · 11 Inlägg

Pim_Pim skrev:

Growe skrev:

Pim_Pim skrev:
Är stor skillnad på 740 och en 940 ltt.
940in är skönare på alla sett smile

kan sätta mina båda pungkulor på att du aldrig skulle kunna känna skillnad på min 740turbo och en 940ltt
tror t.o.m du skulle gissa fel

bara för att en 740 är sunkig är inte alla det

helt klart ballare med 740 än en 940

1700:- tror jag en regg besiktning kostar

och kör du med ltt motorn behöver du nog inte ens byta fjädrar och dämpare

På acceleration eller vad menar du ?
Komforten är skönare på en 940.
Givetvis jämför jag dom original mot original och inte utbytta saker i en 740 till 940 stolar etc..

Jag säger såhär. jag är nöjd med min gamle 240GLT, den både startar å går. har aldrig haft något större problem med den. och när det gäller turbo så brukar man inte by sig så mycket om komfort för då är man oftast distraherad av accelerationen och toppfart. har haft några projekt iförsig fast då har det inte varit med TURBO.

hade en gammal volvo 240 från 1977 så jag hade satt i en DODGE 318 V8 i. den gick då ta mig fan bra tills jag insåg att det inte gick å regga den med den motorn i. det hade gått om det hade varit en 75.

Ford Transit 100 "Trannsan" (1971)
Normannn
26 april 2012 · 28 Inlägg

Det blir nog att byta motor i 740in:D en polare har en ltt motor och växellådan till den som jag får köpa för 5000.. inte så dyrt tycker jag tongue har gått 25000 mil.

Någon här som gjort exakt samma grej och satt i en ltt i 740 -88? hur blire med kabelhärvorna och sånt?
Sen till reg.besiktningen: kommer dom godkänna när jag enbart har bytt motor och växellåda?

Vw-Andreas
26 april 2012 · 633 Inlägg

Normannn skrev:
Det blir nog att byta motor i 740in:D en polare har en ltt motor och växellådan till den som jag får köpa för 5000.. inte så dyrt tycker jag tongue har gått 25000 mil.

Någon här som gjort exakt samma grej och satt i en ltt i 740 -88? hur blire med kabelhärvorna och sånt?
Sen till reg.besiktningen: kommer dom godkänna när jag enbart har bytt motor och växellåda?

vid reg så ska allt vara org som de sitter i en turbo bil


ang kabelhärvan får du byta ut den om du inte har 2,4 alltså 740 88B modell


har du 2,4 behöver du bara flytta lmm kabeln och motstånd ska i

Volvo s60 (2003)
Volvo 740 "militery" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang