Nybliven ägare av en 535d behöver *TIPS*

St0lpe
11 december 2010 · 4 Inlägg

Har tagit steget upp från en Aero 2,8T till en 535d 07:a. Lite för stort kliv, va?
Men det ska nog gå bra, tror jag.

Bilen har inhandlats från KVD och har gått bara 5500mil. Den är på väg ner från STHM är förmodligen här i Malmö om några dar. I KVD:s beskrivningen står det bla:
"Servicehistorik Ej stämplad. Löst serviceprotokoll vid 5285 mil 2010-10-14." 
Den ska enligt Handelskammaren förordnad besiktningsman fungera utmärkt i motor och växellåda.

Min fråga till er gamla rävar är om jag behöver göra en inspek. 1 eller 2 på den för vara på den säkra sidan? Har ni tips på hur jag kan säkerställa bilens välmående? I så fall hur omfattande?
Tacksam för svar!
/Krille

Senast redigerat av St0lpe (11 december 2010)

Rquired Allmänt envis
11 december 2010 · 12 512 Inlägg

Värst vad lite den rullat, har du någon verifikation på miltalet? Annars brukar KVD vara mycket noggranna, säger de att skicket på drivlinan är bra brukar det stämma. Men jag hade gjort en storservice på bilen när jag fått den, nu minns jag inte vad som ingår i InspektionII på en diesel-femma men minst en inspektionI. Om inget annat så för att man (jag) vill ha full koll på bilens underhåll.

En annan sak jag försökt mig på är att ta reda på servicehistoriken, har den varit inne hos Bmw bör de kunna få fram något annars ring och hör med Bmw-verkstäderna i de städer bilen rullat. Bmw har fri service i tre år/8000mil, känns som om väldigt få skulle strunta i att utnyttja detta oavsett om det är företag eller privatperson. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
St0lpe
11 december 2010 · 4 Inlägg

För vara exakt har den gått 5464...Serviceboken finns fast ej stämplad.
Bilen såldes för Vagnparksägare via KVD. Som du är inne på brukar KVD vara rätt så noga med beskrivningen ibland på gränsen till köparens fördel. Andra gången att handla via dem, första gången var en Saab 9.3 Vector 2,0 T 210HK, en pärla alltså, fast lite för trång då det blev tillökning i familjen.
Jag är inne på samma spår som du och vill ha dunderkoll på bilen men kontrollbehovet kan kosta lite för mycket ibland, vet du;)

Rquired Allmänt envis
11 december 2010 · 12 512 Inlägg

St0lpe skrev:
För vara exakt har den gått 5464...Serviceboken finns fast ej stämplad.
Bilen såldes för Vagnparksägare via KVD. Som du är inne på brukar KVD vara rätt så noga med beskrivningen ibland på gränsen till köparens fördel. Andra gången att handla via dem, första gången var en Saab 9.3 Vector 2,0 T 210HK, en pärla alltså, fast lite för trång då det blev tillökning i familjen.
Jag är inne på samma spår som du och vill ha dunderkoll på bilen men kontrollbehovet kan kosta lite för mycket ibland, vet du;)

Är dags för service snart ändå tror jag, 2500L bränsle är vad Bmw´s räknar på så säg <3000mils intervall på en 535d som uppenbarligen inte rullat långa mil? Och serviceordningen är oljeservice, insp.I, oljeservice och insp.II. Det vill säga att det ändå är dags för inspektionI snart. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Victorduvet
11 december 2010 · 395 Inlägg

Har bara hört att dom rekommenderar att byta olja i lådan smile

BMW 520 (1992)
mur
11 december 2010 · 104 Inlägg

Finns inget Insp 1 eller 2 på den bilen. I Idrivemenyn står det vad som ska bytas.

Rquired Allmänt envis
11 december 2010 · 12 512 Inlägg

mur skrev:
Finns inget Insp 1 eller 2 på den bilen. I Idrivemenyn står det vad som ska bytas.

Stämmer kanske, har inte så stor koll på E6x. Men oavsett vad de kallar det bör det vara liknande behov gå på ungefär samma intervaller? Därmed borde det vara dags för oljebyte, filterbyte och kontroll av bilen eller liknande oavsett om bilen kallar det inspektion I eller "bytt detta". smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hilden
11 december 2010 · 178 Inlägg

Tidigare modeller hade en del problem med insugningsspjällen och ngt filter i toppen men det ska vara OK på en 07. Det är ju inga rembyten o skit som är kritiska på dom där så kolla i idrive hur det ser ut med nästa servicetillfälle. Nu är dom siffrorna enkla att manipulera på egen hand men på bromsarna ser du ju enkelt om intervallet verkar stämma med verkligheten och känns det lite halvosäkert så är det ju bara att byta oljor, filter och ev bromsvätska så är det inte så mycket mer att göra sen. Partikelfiltret är rätt självmarkerande om det börja kleta ihop men det ska funka runt 20k mil innan byte

Audi RS5 (2011)
St0lpe
11 december 2010 · 4 Inlägg

Nu är denna bil egentligen tillverkad 2006-11-15 och var i trafik först 2007-01-15 
Med de gamla modellen menar du 06 eller 04 nedåt? Hoppas självklart på det andra;)
Tack för tipsen förresten.

Hilden
12 december 2010 · 178 Inlägg

Ja nu vet jag inte om det är supervanligt att bilar rasat pga spjällen men såg tillräckligt många fall på div forum för att jag skulle göra mig av med mina. Den hade gått runt 13 tusen då och allt såg bra ut när jag fick av insuget, men jag tog bort skiten ändå för 100% säkerhet. Om jag inte minns fel så vart axlarna till spjällen förstärkta ngn gång 2005 så din ska vara OK men det är rätt enkelt att lyfta av insuget och ta en titt, om man skulle vilja det för lite extra trygghet.

Filtret ska inte vara ngt problem då det vart bytt till en separator ngn gång 2005 åxå. Igen, vill du dubbelkolla för extra säkerhet kan du kolla på Autopower där jag postade en GDS på hur man byter luftfilter och det här andra filtret.

Audi RS5 (2011)
St0lpe
12 december 2010 · 4 Inlägg

Man tackar och bockar, dina tips uppskattas enormt.

Rquired Allmänt envis
12 december 2010 · 12 512 Inlägg

Hilden skrev:
Ja nu vet jag inte om det är supervanligt att bilar rasat pga spjällen men såg tillräckligt många fall på div forum för att jag skulle göra mig av med mina. Den hade gått runt 13 tusen då och allt såg bra ut när jag fick av insuget, men jag tog bort skiten ändå för 100% säkerhet. Om jag inte minns fel så vart axlarna till spjällen förstärkta ngn gång 2005 så din ska vara OK men det är rätt enkelt att lyfta av insuget och ta en titt, om man skulle vilja det för lite extra trygghet.

Filtret ska inte vara ngt problem då det vart bytt till en separator ngn gång 2005 åxå. Igen, vill du dubbelkolla för extra säkerhet kan du kolla på Autopower där jag postade en GDS på hur man byter luftfilter och det här andra filtret.

Spjällproblemen hör till gamla M57-sexan i 204hp version, 35D bygger väl på en annan, nyare motor?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hilden
12 december 2010 · 178 Inlägg

Har sett en del problemrapporter på 218hästarn med men som sagt en 06a bör inte ha några problem

Audi RS5 (2011)
Angstorpet
26 april 2012 · 6 Inlägg

Grattis till en enastående trevlig diesel!
Var försiktig med pedalen bara, du är uppe i "av med körkortet" hastigheter på nolltid!

Tillverkad 06-11 = bilen är utrustningsmässigt en 07:a, du ska ha 286hk inte 272 som den har t.o.m 06.
BMW har modellårsbrytmånad oktober

Som tidigare skrivits, så kollar du eventuellt servicebehov i I-drive menyn, där kan du se hur många km det är kvar på diverse grejor, bromsbelägg fram o bak, luftfilter m.m.

Spjällen skall vara av uppdaterad typ f.o.m. -06, så det borde inte vara några problem.
Jag har själv fått spjällhaveri på en E60 530d -04, den hade gått 14000mil. Som tur var hade jag köpt bilen på firma, så de fick stå för motorbytet. Enligt det jag då hittade på nätet och frågade på BMW, så inträffar de flesta haverier vid c:a 15000 mil

535d:n jag har nu har passerat 20000 mil utan problem

Bromsarna är väldigt dyra till 535d, den delar skivor och belägg och dubbelkolvsok fram med 550, skivor fram är 348x30mm! det finns få eftermarknadsdelar till broms på denna.
Belägg fram =2900:-, skivor c:a 2000-2500kr/st
Bromsarna är å andra sidan enastående! (åtminstone på min)

Rquired Allmänt envis
26 april 2012 · 12 512 Inlägg

Angstorpet skrev:
Grattis till en enastående trevlig diesel!
Var försiktig med pedalen bara, du är uppe i "av med körkortet" hastigheter på nolltid!

Tillverkad 06-11 = bilen är utrustningsmässigt en 07:a, du ska ha 286hk inte 272 som den har t.o.m 06.
BMW har modellårsbrytmånad oktober

Som tidigare skrivits, så kollar du eventuellt servicebehov i I-drive menyn, där kan du se hur många km det är kvar på diverse grejor, bromsbelägg fram o bak, luftfilter m.m.

Spjällen skall vara av uppdaterad typ f.o.m. -06, så det borde inte vara några problem.
Jag har själv fått spjällhaveri på en E60 530d -04, den hade gått 14000mil. Som tur var hade jag köpt bilen på firma, så de fick stå för motorbytet. Enligt det jag då hittade på nätet och frågade på BMW, så inträffar de flesta haverier vid c:a 15000 mil

535d:n jag har nu har passerat 20000 mil utan problem

Bromsarna är väldigt dyra till 535d, den delar skivor och belägg och dubbelkolvsok fram med 550, skivor fram är 348x30mm! det finns få eftermarknadsdelar till broms på denna.
Belägg fram =2900:-, skivor c:a 2000-2500kr/st
Bromsarna är å andra sidan enastående! (åtminstone på min)

535d fick en ny maskin till ansiktslyftet, det vill säga bilar tillverkade från och med 2007-09 och framåt har 286hk/580Nm och hans 2006 bör ha 272hk/560Nm. Det är dock ingen större skillnad mellan dem, mer än att den nyare är nämnvärt snålare. Dessutom delar både 535d och 550i bromsar med BMW M5, en förklaring till dess grova dimensioner och nog är det som att gå in i en glasvägg när man står på bromsen!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang