3522
Sök

Vinterdäck som ger bättre markfrigång

407 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
Hej

Nu är det så att jag är på väg att köpa bil och där finns inga vinterdäck till. Jag tänkte då köpa nya vinterdäck men jag har svårt med valet av storleken på dem. Idag tror jag att det sitter på 225/45-17. Bilen är relativt låg vilket rimmar illa med för mycket snö på marken. Så min fråga är vad ni här inne brukar köra med för att få bättre markfrigång? Lite hypotetisk fråga eftersom jag inte exakt vet hur många centimeters markfrigång det är på bilen och så vidare men ingen fråga är för dum…

Mvh

Locos

DFFL
9 020 Inlägg
25 februari 2007
205/55-16 Har jag på min nu, ger väl ungefär samma som mina 225/40-18 på sommaren.
Skillnaden är ju endast minimal...
Är väl isåfall fälgstorleken som ändrar markfrigången ifall du inte vill slå på stort och smälla på ett par 225/80 eller nåt...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

407 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
Men ett par 215/65-16 borde ge bättre markfrigång en del? Fast finns det risk att det blir tajt om utrymme mot karossen då, eller tänker jag bara vimsigt nu? Var inne och räknade lite på programmet på länken nedan. Har också i måttet ovan tagit hänsyn till ett komplett sett "billiga" däck + fälgar som det går att få tag på genom däckgrossisten. Annars finns det säkerligen många kombinationer som ger fin frigång.

http://www.saabklubben.com/tirecalc/tirecalc.shtml
Senast redigerat av Vallås Locos (25 februari 2007)

DFFL
9 020 Inlägg
25 februari 2007
Vallås Locos skrev:
http://www.saabklubben.com/tirecalc/tirecalc.shtml

Den länken tackar jag för big_smile
Fick reda på att det skiljer 2mm i radie på mina 205/55-16 och mina 225/40-18 big_smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

407 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
Borde betyda att jag tjänar 2,5 centimeters markfrigång med vinterdäcken jag tänkt mig....

Sök