Dubbla batterier med kondensator plus två slutsteg inkoppling

Expoze
27 april 2012 · 2 024 Inlägg

Till att börja med så beror det väl på om startmotorn sitter på en stor diesel eller en Nissan Micra.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
TT-Avant
27 april 2012 · 6 851 Inlägg

Du ser väl vad jag har för bil?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Expoze
27 april 2012 · 2 024 Inlägg

Förvisso men jag vet inte vad den startmotorn drar heller. Den kommer dock att dra mer ström från batteriet fram än dem där bak pga spänningsfallet som uppstår i en lång kabel, även om det inte är mycket om man har bra kablar. Har för många år sen bränt 80A säkringar på 21mm2 kabel mellan batterierna när batterierna började bli trötta på en Scorpio.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Lonefox Bad music kills good sound
27 april 2012 · 7 241 Inlägg

Dolkis skrev:

Erik_92 skrev:
okej, men jag tycker det funkar utmärkt med en 8mm2 kabel mellan org batteri-relä-extrabatterier. då är det 65AH på org och 75AH på extrabatterierna. själv så märker ja inte att jag tappar volt eller så genom att koppla det från org battariet.
så vad är meningen med att ta det dirrekt från generatorn? skulle vara intressant ifall man kan förbättra sej smile

Du förlorar absolut ingen volt, volten är beständig men du förlorar spänning!
Större kabel = mer ström. Mer ström = bättre laddning på batterierna. Därav mer kraft ut till stegen och mer troligt att du inte för spänningsfall (blinkande lampor) när basen kommer.

Ditt 65AH batteri bör du kolla upp om du inte använder relä, det finns batteri testare på dom flesta bemannade mackar idag. Lätta att använda smile

(såg inte att du använde relä, läste lite fort tongue)

Erhm.....spänning har enehten volt....
Ström har enheten ampeere.
Grattis.....du har precis lärt dig ngt nytt...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
M_icke_
27 april 2012 · 3 466 Inlägg

Dolkis skrev:

Erik_92 skrev:
okej, men jag tycker det funkar utmärkt med en 8mm2 kabel mellan org batteri-relä-extrabatterier. då är det 65AH på org och 75AH på extrabatterierna. själv så märker ja inte att jag tappar volt eller så genom att koppla det från org battariet.
så vad är meningen med att ta det dirrekt från generatorn? skulle vara intressant ifall man kan förbättra sej smile

Du förlorar absolut ingen volt, volten är beständig men du förlorar spänning!
Större kabel = mer ström. Mer ström = bättre laddning på batterierna. Därav mer kraft ut till stegen och mer troligt att du inte för spänningsfall (blinkande lampor) när basen kommer.

Ditt 65AH batteri bör du kolla upp om du inte använder relä, det finns batteri testare på dom flesta bemannade mackar idag. Lätta att använda smile

(såg inte att du använde relä, läste lite fort tongue)

Känns som att jag måste rycka in här.

Till att börja med Spänning = Volt. Dippar spänningen så sjunker volten.
Grövre kabel = Mindre spänningsfall = Mer ström. Strömmen styrs dock inte av kabeln utan av förbrukaren. DU kan dra 200A genom en 21mm2 men risken är väldigt stor att den brinner pga kabelns inre resistans. Denna är högre desto lägre kabeln är.

Batterierna kan mycke väl ha olika storlek. Skulle dock inte rekommendera att blanda mer än att ha ett mindre startbatteri fram och större bak. Har du flera batterier bak så bör dessa vara av samma modell. Man bör även korskoppla de bakre batterierna för att belasta dessa jämnt. Enda undantaget är om man har sk batteriskenor.

Kabeln från generatorn bör kopplas till främre batteriet och kan med fördel uppgraderas till grövre modell. Låt dessutom orginalladdkabeln sitta kvar, den går nästan alltid direkt från batteri-startmotor-generator. Dessutom är det en fördel att ha den extra kabelarean.
Generatorkabeln bör gå direkt till främre batteriet och därifrån vidare bak. Anledningen är att den laddar upp det batteriet som sitter först och sedan skickas strömmen vidare från detta. Kopplar man 2 batterier samtidigt på generatorn finns en risk att man bränner generatorn då den försöker ladda upp 2 batterier samtidigt.

Kabeln bak bör minst vara anpassad för generatorns styrka. Dvs 100A generator = 21mm2 kabel Denna ska även säkras av rätt i båda ändar och får gärna ha ett laddrelä för att skydda främre batteriet.
Även här gäller det att desto grövre kabel man har desto mindre spänningsfall och därmed mer laddström. Att köra 8mm2 kabel som laddkabel är bara vansinne...

Som Expoze skriver så kommer bilen hämta ström även från bakre batteriet när man startar den. Hur mycket är helt beroende av vilka baterier man har, vilka kablar man har, vilken bil man har osv. Dock är detta under en såpass kort tid att även om den drar mer än vad säkringen och kabeln borde klara av så hinner den inte bygga upp tillräcklig värme för att bränna kabeln eller säkringen om de inte är klena och batteriet fram är i dåligt skick.

Om man ska ha ett bra elsystem bör man kolla över HELA systemet. Det innebär att sätta grövre kablar överallt, Batterijord, motorjord, genartorkabel, strömkabel bak, bakre jordkabel mm.
Det är även en bra ide att rengöra alla kontaktytor för att vara på säkra sidan.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
M_icke_
27 april 2012 · 3 466 Inlägg

MrStalby skrev:

Då är frågan, varför avråder alla ljudbyggare att man INTE ska ha olika AH i ett batterisystem i bilen?

Kabel från generatorn kan lika gärna gå till det främre batteriet, original kabeln är KLEN. Punkt!

Jag är ljudbyggare, och säger att det går utmärkt att ha olika Ah på batterierna. smile haha

Ja, kabeln är klen. Men har man en batteribank i bak i bilen så spelar det mindre roll. Klart att det är bra att ha tjock kabel, men ja, inte lika viktigt i det fallet.

Ursäkta här men alla som en gång dragit ett biltema-kabelkit i en bil kan kalla sig för ljudbyggare. Detta säger absolut ingenting om ens kunskapsnivå.

Precis lika mycket som att alla som en gång ställt upp i en ljudtävling med mds billigaste färdiga paket kan skryta med att dom tävlar i billjud.

Menar inte att vara otrevlig men det är ren fakta.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Erik_92
27 april 2012 · 120 Inlägg

Eftersom det vill ha samma spänning i hela systemet så antar jag att de skickas hälften, men är extremt osäcker

Rösta gärna och kommentera :)
Saab 9-3 SS "SPL-saaben" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang