4777
Sök

Tips om saker att se upp med samt tips på bra trimföretag/mappare till Nissan Skyline R33?

Saaboholic
3 129 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
Går i tankarna om att skaffa mig en R33.a och skulle då behöva lite tips och råd.
Typiska barnsjukdomar?
Helbilsgodkänd?
Saker att kontrollera noggrant vid en eventuell affär?
Bra och seriösa företag/privat personer att vända sig till för trimning/mappning m.m?

Tacksam för sakliga svar och inte svar som "köp en sån här istället".
Senast redigerat av hedley (27 april 2012)

"Liberty of thought is the life of the soul"

7 283 Inlägg
27 april 2012
Oljekylare är bra att ha, sen ett vanligt problem är att sumpen suger torrt vid hårda starter och bankörning.
Kan medföra ganska rejäla ras. Finns en hel hög med lösningar på det.
Gamla och hård körda bilar så kolla det mesta. Kolla så att du kan växla vid höga varv utan skrap.
Maxxtuning har imponerat på mig. FVK Engineering är också bra. Pbz som har mappat min bil ligger även bra till.
Finns väldigt många i Sverige som levererar med bra resultat tycker jag.

www.skyline.se så hittar du mycket info. Finns även gtr.co.uk, skylineowners.com sen även några till men dom kan jag inte.

Saaboholic
3 129 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
Tackar så mycket. Hur är det med mekande på dessa bilar, är allt förjävligt trångt och enbart störande som på supror eller är dom relativt lättmekade?

Hur är effekt tålighet på låda/koppling samt smidda motorer?

7 283 Inlägg
27 april 2012
Jag tycker att det är fruktansvärt trångt i min r33 gtr men det går... Ett exempel är att mitt nismo insug inte går att plocka bort utan att antingen lyfta bort toppen eller ta bort bromsservon wink
Det går att göra mycket utan att plocka ur motorn men i många fall är det nästan enklast att bara kasta ut alltihopa.

En rätt byggd motor med en bra mapp kan hålla bra många mil med mycket effekt.
Kopplingen är väl bytt på nästan varenda maskin i dagsläget så det är lite svårt att säga. Brukar kunna kosta en slant då flerskiviga är ganska populära bland dessa bilar.
Men å andra sidan så finns det många begagnade till väldigt bra pris.

R32-33 gtr lådor brukar man väl säga håller bra upp till en 600 därefter kan dom leva farligt lite beroende på hur man kör.
Inte ovanligt att vissa synkringar ger sig.
R34ans getrag låda ska hålla bättre men den kostar en slant.
Finns en del eftermarknads delar till lådorna också.

Jag har sämre koll på gts-t och gtt modellerna. Främst insatt i gtr då jag äger en själv.

Saaboholic
3 129 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
Okaj, det lät ju inget vidare. Hade inte tänkt mig mer än 4-500 om jag skulle skaffa en. Andra delar som brukar gå etc?

Sök