Plåtrent, behålla hur?

joel-h
28 april 2012 · 31 Inlägg

Hallå!

Tänkte slipa ner golfen till plåten. För att sedan behålla den i de skicket. DVS att de inte ska bildas massa ytrost osv.

Och jag undrar hur man ska skydda detta, om det finns någon klarlack/olja som fäster på ren plåt?
Om inte, finns det någon grundfärg/primer som är genomskinlig?
Även tacksam för tips på inköpsställen!


En länk på hur jag tänkt mig:
http://vwgolf.se/album_pic.php?pic_id=24525


Hoppas nån har lösningen på mitt problem!
Simma lugnt! / JOEL

Korsen
28 april 2012 · 236 Inlägg

klarlack är vad jag skulle satsa på, lätt att hålla rent istället för nån olja

Man måste ha humor
Volkswagen Jetta mk2 "Dubbelnougaten" (1986)
Mattfolk mekare
28 april 2012 · 45 Inlägg

Slipa plåtrent och sen klarlack men det finns ju inga garantier att det håller särskilt länge, annars lacka i närmaste kulör du kommer ev motivlacka men det kostar ju en del.

Volvo S40 "Black Angel" (2001)
SportPilot Ubåtsingenjör
28 april 2012 · 7 234 Inlägg

som sagt klarlack är nog enda alternativet ... men hur länge det håller vet jag inte

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Korsen
28 april 2012 · 236 Inlägg

finns klarlacker som är extra stryktålig , kan va bra på en sån bil eftersom minsta lacksläpp kan innebära rost inom en snar framtid

Man måste ha humor
Volkswagen Jetta mk2 "Dubbelnougaten" (1986)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
28 april 2012 · 1 594 Inlägg

Lägg en transparent grund och sedan klarlack. Det blir inte riktigt rätt eftersom klarlacken egentligen ska ligga på en bas, men det funkar bättre än klarlack direkt på ren plåt. Eftersom det kommer flagna och släppa. Grunden kommer göra så klarlacken sitter kvar bättre.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
joel-h
29 april 2012 · 31 Inlägg

hotrodder skrev:
Lägg en transparent grund och sedan klarlack. Det blir inte riktigt rätt eftersom klarlacken egentligen ska ligga på en bas, men det funkar bättre än klarlack direkt på ren plåt. Eftersom det kommer flagna och släppa. Grunden kommer göra så klarlacken sitter kvar bättre.

Okej! Tack för tipset, vet du var jag kan få tag på dessa grejer? Jag har totalt hjärnsläpp atm roll

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
29 april 2012 · 1 594 Inlägg

joel-h skrev:

hotrodder skrev:
Lägg en transparent grund och sedan klarlack. Det blir inte riktigt rätt eftersom klarlacken egentligen ska ligga på en bas, men det funkar bättre än klarlack direkt på ren plåt. Eftersom det kommer flagna och släppa. Grunden kommer göra så klarlacken sitter kvar bättre.

Okej! Tack för tipset, vet du var jag kan få tag på dessa grejer? Jag har totalt hjärnsläpp atm roll

Hos vem som helst som säljer bil lack...
Google är din vän för att hitta leverantörer på din hemort. Men jag handlar bla. på XL-Bygg, Mekonomen, Autoexperten mfl.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang