4435
Sök

Olja vid tändstift

Ungdoms Räser
425 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
Tjo!

Får in olja vid tändstiftet på cylinder 2. (4A-F).
Det gör att den inte alltid tänder på den cylindern eftersom det är ett tjockt lager olja.
På toyota sa dem att det var ventilkåpspackningen. Bytte den men det blev samma.

Plockade upp tändkabeln/hatten och det rann ut olja lite grann, men på de andra 3 så var dem torra.

Vad kan det vara som orsakar att jag får in olja där? Och är det verkligen det som är boven till varför bilen inte kan gasa fullt vid lägre varv?
Det känns ungefär som att man har VVTi (eller Vtec) på bilen..

Mvh Johan

Ungdoms Räser
425 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
Ingen som vet något? hmm

Kokar ris
923 Inlägg
30 april 2012
anledningen att den går konstigt beror sannerligen på att det är olja i tändstiftsbrunnen, ja.

har du torkat ur oljan efter du bytt ventilkåpspackningen?

på vissa är det även en packning runt tändstiftsbrunnarna som man kan behöva byta om det inte är gjort.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Ungdoms Räser
425 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
cenoxide skrev:
anledningen att den går konstigt beror sannerligen på att det är olja i tändstiftsbrunnen, ja.

har du torkat ur oljan efter du bytt ventilkåpspackningen?

på vissa är det även en packning runt tändstiftsbrunnarna som man kan behöva byta om det inte är gjort.

Jo jag bytte 4st packningar runt brunnarna. Satt som sten!
Torkade även bort olja, men efter att jag bytt packningar så verkar det nästan som att det var mer olja vid tändstiftet. sad

Kokar ris
923 Inlägg
30 april 2012
packningarna felmonterade på något sätt kanske? det ska vara snustorrt i brunnarna, så torka rent ordentligt och starta bilen och se om det kommer olja ifrån packningen.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

326 Inlägg
30 april 2012
cenoxide skrev:

Det där har ju diskuterats många gånger. Själv tror jag inte på det, olja leder ju inte ström, tvärtom, den isolerar.

F.ö. hade jag samma fel på min förra BMW. Tre av tändstiftshålen var helt fyllda med olja p.g.a. en trasig ventilkåpspackning, men bilen gick lika bra ändå.

Ungdoms Räser
425 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
cenoxide skrev:
packningarna felmonterade på något sätt kanske? det ska vara snustorrt i brunnarna, så torka rent ordentligt och starta bilen och se om det kommer olja ifrån packningen.

Monterade efter anvisningar. 1-3-4 är snustorra. Endast Nr 2 som är olja i.

Ska pröva rengöra igen. Må hända att man kanske missat någonstans..
Men om det nu inte blir bättre, vad kan det annars vara?
Senast redigerat av Isaksson5 (30 april 2012)

716 Inlägg
30 april 2012
Jag bytte ventilkåpspackning på min 740 förra året hade samma problem som dig. När ja la på allt å skulleskruvaihop så hade en liten kant "böjt" sig och olja flög ur litegrann på tändstift och grenrör... Öppna upp och kolla så att den sitter som det ska, för nu när du kört ett tag så kommer de synas om den satt fel eller ej.

Annars kan du väl torka och starta motorn å titta in vid stiften om du ser var det rinner ifrån?
Senast redigerat av Krist (30 april 2012)

6 733 Inlägg
30 april 2012
Har du bytt kabel/spolen då? (Ifall den fortfarande går dåligt men är torr)

De/Dem

Sök