4754
Sök

Hur lagar man ett plasthål stort som en femkrona?

3 Inlägg
29 april 2012
Trådstartare
En gren tryckte ett hål bak i husbilen?
Problemet är att jag inte kan komma åt från insidan, och alla smarta beskrivningar på forumet bygger lite på att man ska fästa en glasfiberduk på insidan och sedan gå på från utsidan med diverse material.

Hur sjutton gör man när man inte kommer åt innefrån så det inte blir en bulle när det är klart?

Jag har en bild på hålet om det skulle underlätta,  men vet inte hur jag gör för att ladda upp den.

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 april 2012
Inga problem att limma fast nät fast du inte kommer åt. Tryck in ett nät som du håller med en tång eller nåt i mitten, kladda fast med epoxi på kanterna. När limmet härdat är det bara att spackla med glasfiber utifrån.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

3 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
Tack för svar!

Eftersom jag aldrig har lagat något plasthål tidigare så funderar jag över följande:
Eftesom jag lägger på duk/nät i hålet och jag antar lite utanför själva hålet, hur blir det då när jag sen slipar ner efter att jag spackla med glasfiber. Om jag ska slipa ner så mycket att det blir helt slätt med omgivningen, så innebär det väl att jag i princip slipar bort duken som omger själva hålet, eller?

Handledare
1 481 Inlägg
30 april 2012
Nätet ska vara på insidan. Du håller det med en näbbtång eller en ståltråd eller liknande. Sedan lägger du på epoxi och låter det torka medan du håller nätet.

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 april 2012
saab_sonett skrev:
Nätet ska vara på insidan. Du håller det med en näbbtång eller en ståltråd eller liknande. Sedan lägger du på epoxi och låter det torka medan du håller nätet.

Ja, jag var kanske lite otydlig, bättre beskrivet av dig faktiskt. Precis så jag menade. Man kan även limma på en plåt/bricka på insidan av nätet (mindre än hålet så den går igenom) så håller du det hela på plats med en magnet medan epoxin härdar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

3 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
Tack killar, nu börjar jag få klart för mig hur jag ska gå tillväga. Det där med metall och magnet gillar jag. Det innebär att om man är lite fingerfärdig så går det att få fast ett bra stöd av både väv och metall från insidan. Man kan ju faktiskt  lirka in en metallbit som täcker en del av hålets båda sidor. Sen då..vad ska man använda för material och spackla ut "hålet" med. Köpte idag Polyester och väv på Biltema, men kan jag även använda det att fylla med?
Fick tips om en glasfiberspackel som tydligen skulle innehålla mycket och långa fibrer och enligt en personal skulle vara helt rätt för att fylla ut hål med, men den var tyvärr slut. Något annat förslag?

Handledare
1 481 Inlägg
1 maj 2012
Glasfiberspackel är ett utmärkt förslag. Kolla på någon annan biltillbehörsbutik eller Clas Olsson. Plastic Padding finns som glasfiberspackel.

Sök