Sub slutade spela? hjälp.

snooper
3 maj 2012 · 12 Inlägg

Hejsan jag har ett litet problem som jag behöver hjälp med. Vill inte till Kalmar bilstereo igen och betala 1000kr-.-.

Basen spelade skit bra och allt fungerade bra, men sen plötsligt efter valborg när jag skulle hem så ville inte suben spela.

Jag sov på saken och tänkte vad de kunde vara för fel, Jag kollade alla sladder de sitter bra och ser fina ut.
Jag kollade säkringarna och alla är hela, slutsteget är de inget fel på. då måste det vara basen, så jag frågade min far som är elektriker och han kollade basen med ett AAAA Batteri och de fungerade som de ska sa han.


Slutsteget: µ-Dimension Element EL-D61
Basen: Powerbass 2XL-124D
Stereo: Kenwood KDC-6051U

så vad tror ni att de kan vara för fel, tipsa vad jag ska göra eller testa för jag vill verkligen inte betala 1000-3000kr för ett litet fel.

ps. slutseteg ger inte ut max effekt till suben. Stavfel bjuder jag på.

Snälla hjälp en trasig man;(

Jonnsard
3 maj 2012 · 458 Inlägg

Hur kollade du slutsteget? Har du mätt 12v på slusteget? Kan vara säkringen även fast den ser hel ut, släpper gärna i lödningarna (detta gäller AGU/glasrörs-säkring)
Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
snooper
3 maj 2012 · 12 Inlägg

jag ska be min fina far kolla mätningen, jag är som sagt relativt ny inom billjud's världen wink

M_icke_
3 maj 2012 · 3 466 Inlägg

snooper skrev:
jag ska be min fina far kolla mätningen, jag är som sagt relativt ny inom billjud's världen wink

De e ju en så pass simpel sak o kolla o ska man lära sig något så kan man inte låta andra göra allting åt en.

Ta en mulitimeter ställ den på VDC (likströmsmätning) i området 20V. Sen tar du den röda pinnen på stegets plus-ingång och den svarta pinnen på jordkabeln. Då ser du spänningen på displayen och får veta om det står rätt till. Den bör ge mellan 12-13V när bilen är avstängd.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang