2510
Sök

uppkörning med privat bil ?

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
Någon vänlig själ här inne som vet om man fortfarande får köra upp med sin egen bil?

Bmw osv..

543 Inlägg
25 februari 2007
Får du inte göra, om inte din privata bil har dubbelkommando vill säga smile

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
25 februari 2007
stämmer bra det snoppen säger...

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
okej hmm förr i tiden fick man ju köra upp med privat bil .. men men reglerna ska alltid ändras till de sämre.

Bmw osv..

911 Inlägg
25 februari 2007
Jahh, Helt världelöst att man måste ha extra koppling och broms eller fan dom har, Varför sätter dom inte in en jävla ratt helvete in i bilen också ???   hoppas den lagen försvinner så alla kan köra upp med bilarna dom är vana att köra med !

pic up the phone, wazzzaaa

Smålänning
7 887 Inlägg
25 februari 2007
zortep skrev:
Jahh, Helt världelöst att man måste ha extra koppling och broms eller fan dom har, Varför sätter dom inte in en jävla ratt helvete in i bilen också ???   hoppas den lagen försvinner så alla kan köra upp med bilarna dom är vana att köra med !

Det får du om du går i körskola. Då får du köra upp i bilen du körde där, om du kör upp med körskolan.

Tycker det är bra att regeln finns om att det ska vara dubbelkommando i bilarna. Vad skulle annars hända om en elev fick panik? En del elever kan få det om dom aldrig suttit bakom ratten innan. Handbroms finns ju, säger ni då. Men på en framhjulsdriven bil? hjälper det då?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
twin_cam skrev:
zortep skrev:

Det får du om du går i körskola. Då får du köra upp i bilen du körde där, om du kör upp med körskolan.

Tycker det är bra att regeln finns om att det ska vara dubbelkommando i bilarna. Vad skulle annars hända om en elev fick panik? En del elever kan få det om dom aldrig suttit bakom ratten innan. Handbroms finns ju, säger ni då. Men på en framhjulsdriven bil? hjälper det då?

Om man är så osäker på sin körning är man nog inte så redo för uppkörning ? tongue förstår att kör skolan kör med dubbel komado men ser ingen anledning i universum till att man måste köra upp med de.

Bmw osv..

643 Inlägg
25 februari 2007
man har aldrig fått kört sin egen bil på uppkörning. däremot får man köra upp på sin motorcykel på sin uppkörning för A,

Fri fart för ett fritt folk!
14 876 Inlägg
25 februari 2007
400:- kostar en bil att hyra av vägverket vid uppkörning iaf kostade det för min styvmor som körde upp i onsdags

tycker det är skitbra att man måste ha dubbelkomando
finns massor av folk som inte är redo att köra upp som gör det endå

Kör fort så hinner inget hända...

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
25 februari 2007
Svenss0n skrev:
man har aldrig fått kört sin egen bil på uppkörning. däremot får man köra upp på sin motorcykel på sin uppkörning för A,

FEL! big_smile

Fråga mig inte när de "nya" reglerna kom, men jag vet många som kört upp i egna bilar. Inte helt säker på jämåriga, men jag vet att många av mina äldre kompisar gjort det.
Jag tog körkort -93.

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Kettunen
25 februari 2007
Dom har ingen extra koppling..

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
26 februari 2007
Trådstartare
Svenss0n skrev:

FEL!

Min brossa tog körkort 1999-2000 och han körde upp med sin 850

Bmw osv..

1 256 Inlägg
26 februari 2007
UseDubbelTurbo skrev:
Svenss0n skrev:

FEL!

I vissa särskilda städer fick man köra upp i privata bilar.. Idag åker man i vägverkets fordon eller i körskolans fordon med dubbelkommando.

zortep skrev:

Van och köra med? Du ska klara av och köra alla fordon som du får köra med B-kort smile

Mvh Jonni
Senast redigerat av Jonni (26 februari 2007)

Kapten Långsam
185 Inlägg
26 februari 2007
Anser att dubbelkommando är och ska fortsätta vara en förutsättning för att man ska få köra upp. Hur roligt skulle man själv tycka det vore att åka med nån människa som man överhuvudtaget inte vet något om och där vad som helst kan hända iochmed det pressade läge en uppkörning innebär. Dubbelkommando finns för elevens OCH uppkörningförättarens säkerhet, det är ju trots allt deras arbetsplats smile

5 198 Inlägg
26 februari 2007
Svenss0n skrev:

FEL på 80- talet fick man köra upp i sin egen bil bara den hade handbromsen i mitten.. kan inte tänka mej att det va olika regler på olika ställen i landet heller

1 256 Inlägg
26 februari 2007
gamlingen skrev:
Svenss0n skrev:

FEL på 80- talet fick man köra upp i sin egen bil bara den hade handbromsen i mitten.. kan inte tänka mej att det va olika regler på olika ställen i landet heller

Jag kan ha fel, men jag fick höra att vissa mindre städer/byar som hade uppkörningsmöjligheter utan vv-fordon körde i privatisters bilar..

Men som sagt, jag kan ha fel

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
26 februari 2007
twin_cam skrev:
zortep skrev:

en person som aldrig suttit bakom ratten ska väl för fan inte köra upp?...

på körskolorna kan det vara bra med dubbelkommando men inte ska det behövas på uppkörningsbilarna

Team Insane Racing

911 Inlägg
26 februari 2007
Jonni skrev:
UseDubbelTurbo skrev:
Svenss0n skrev:

FEL!

I vissa särskilda städer fick man köra upp i privata bilar.. Idag åker man i vägverkets fordon eller i körskolans fordon med dubbelkommando.

zortep skrev:

Van och köra med? Du ska klara av och köra alla fordon som du får köra med B-kort smile

Mvh Jonni

Klart man klarar av att köra med alla B fordon men frågan är om man hinner anpassa sig till bilen man inte är van med under körningen ?
Senast redigerat av zortep (26 februari 2007)

pic up the phone, wazzzaaa

Servicerådgivare
715 Inlägg
26 februari 2007
jag tycker de e självklart att man ska  kunna köra olika bilar... man kan ju inte ha inkörnings tid på varje bil man ska köra .. hur många olyckor hade ine skett då..
//chrille_

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

Fri fart för ett fritt folk!
14 876 Inlägg
27 februari 2007
Malm3n skrev:
twin_cam skrev:
zortep skrev:

en person som aldrig suttit bakom ratten ska väl för fan inte köra upp?...

på körskolorna kan det vara bra med dubbelkommando men inte ska det behövas på uppkörningsbilarna

man kan tycka det men klarar man teorin så är det fullt möjligt att någon kommer till uppkörningen utan att aldrig setat bakom ratten på en bil
tycker att det är helt galet och pga sånna som det är så förbaskat lång kö
skulle vara 6månaders spärr mellan varje uppkörning då har inte folk så brottom när man ska köra upp utan tar det när man verkligen är redo
normalt ska man klara uppkörningen på första försöket för det var jhu inte direkt svårt
S

Kör fort så hinner inget hända...

Sök