2457
Sök

Trimma mercedes CDI motor

2 174 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
tjena, jag undrar lite hur man kan få lite mer snurr på en mercedes cdi motor, Blocket och sånt lär vara riktigt hållbart för många hundra hk, men det lilla jag hört är att dieselpumpen inte pallar med så mycket, och det är bättre med en mekanisk och sen en mappning, större ic och turbo.

Har sökt runt lite men inte hittat någon direkt som har en "nyare" dieselmotor som pillat upp effekten.

Är lite sugen på en hx35a på min, större ic och en mappning, men klarar inte pumpen 3-400 hk är det ju ovärt typ.

Skriv gärna det ni vet alla tips är välkomna!

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
30 april 2012
Cdi är lite krångligt..... på dom gammla var det "bara" att slänga dit en lastbilspump... hmmmm

Mvh// Okim // Jocke

2 174 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
Okim skrev:
Cdi är lite krångligt..... på dom gammla var det "bara" att slänga dit en lastbilspump... hmmmm

Tjena, yes nu vet jag inte hur mycket kräm min pump Max klarar, topp block och kolvar är nog ingen fara. Bara dit med större turbo ic och mappa ordentligt, måste ju gå på nått sätt, kanske 320 eller 400 cdi spridarna är bättre flöde hmm fan svårt med nya grejer

TurboDieselIntercooler ftw =)
90 Inlägg
1 maj 2012
funkar 270-320-420 cdi spridarna på respektive motor?
så man kan ta spridarna från en 270 på en 320 tex?

Volvo 855 T5 2,5 Italiano =)

2 174 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
Bjurstroem skrev:
funkar 270-320-420 cdi spridarna på respektive motor?
så man kan ta spridarna från en 270 på en 320 tex?

ja det vore skojj veta, det handlar ju om vilka cc dom har, 270in är ju en 2,7 liters 5a, och 320 är en 3.2liters 6a, dela det med antal cylindrar får man fram att =

2,7 /5= 0,54

3,2 / 6 = 0,5333333333

alltså tror jag det är samma spridare tyvärr, men annan mjukvara bara.

gamla merca dieslar går ju skrämma upp ordentligt i effekt..men jag tror dom nyare motorerna är starkare och bättre, men att det är komplicerat....slänga dit en värre turbo och ic, sen mappa den borde man kunna nå minst 300 ärliga hk tycker jag men allt hänger på pumpen verkar det som..

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
2 maj 2012
same same...... i think sorry guys...

Mvh// Okim // Jocke

Sothora <3
1 201 Inlägg
3 maj 2012
Det är samma spridare..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

2 174 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
Mercedesturbodiesel skrev:
Det är samma spridare..

Mjo jag lista ut det för några dagar sen...konstigt att ingen vet hur man trimmar dessa ..

Sothora <3
1 201 Inlägg
5 maj 2012
Med ett standalone Commonrail sprut..  Alt. Bättre fart i bränsle, spridare, värre pump och en rejäl mappning om de nu går mappa dom..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

2 174 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
Mercedesturbodiesel skrev:
Med ett standalone Commonrail sprut..  Alt. Bättre fart i bränsle, spridare, värre pump och en rejäl mappning om de nu går mappa dom..

det är ju flera tusen bar i soppatrycket på cdi, det är cc hur mycket pumpen klarar leverera max effekt som är intressant, sen anpassa laddtryck efter det. Jag tycker inte 250 hk borde vara något problem. Sen är frågan hur långt växellådan håller, automaten sägs vara en riktigt bra låda, men kanske inte gillar runt 6-700 NM.

Sök