2799
Sök

Knackande motor på audi a4 b6

572 Inlägg
30 april 2012
Trådstartare
Hallå.. Va och fixade med vevhusvent i garaget idag.. Men då fick jag se/märka att plast röret va spräckt. nu är det helt av tyvärr. beställde tid hos mekonomen. Och dom sa att det inte ska göra något att köra med det röret söndrigt. Så jag skruvade ihop allt och körde ett varv. .Det kändes ingen skillnad. Men när jag åter igen startade bilen och körde iväg och kom mot en vägg på förarsidan så hörde jag att motorn Knackade värre än en diesel. och efter en stund började oljetrycks lampan att lysa.  Trodde det va oljan så jag körde till mina föräldrar och fyllde på en halv liter.. Kollade på stickan och där va nästan på topp.. Ringde audi om rör problemet och dom sa att det ska inte ha något med röret att göra att den knackar. Så nu kan jag inte köra med bilen. Tycker det är skumt att det bara skulle börja låta..

Så nu undrar jag om ni där ute kan hjälpa mig med problemet..

kom med alla förslag vad jag kan kolla efter.. Skit i om dom verkar dumma. .Jag kollar efter allt.

Ska till lägga att bilen är en Audi A4 1.8tg B6 03a

Tack på förhand

DZ Design På Facebook

179 Inlägg
1 maj 2012
Det va inte oljetryckslampan som lyste och inte nivå? Kolla upp om du har något evap system i motorn som ger ifrån sig knackandet, har hört om ventiler på sådana system som har gett ifrån sig knackande ljud och verkar ju inte omöjligt att ditt rör som är avbrutet kan ha med det att göra. Finns en sådan ventil som heter N80 på Audi s4 som kan knacka/ticka rätt högt när den går sönder.

Följer knackandet varvtalet??
Senast redigerat av Gomez (1 maj 2012)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
1 maj 2012
1.8t motor = Oilsludge som satt igen silen.
Bara att plocka ner och göra rent så gott det går och hålla tummarna för att det inte blivigt för mkt skada.

Att det hände i sammband med att nå rör gick åt vajsing är nog ren tillfällighet

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

572 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
Gomez: Oljetryckslampan lyser när jag gasar upp.. Och s4 har väl V8 motor?

LeafBox: Ska kolla Oilsludge idag och se hur mycket stopp som sitter i den. Det kan vara det filtret.. Hörde med en kompis bror som är duktig på bilar och han sa samma som dig. Så ska kolla det idag..

DZ Design På Facebook

2 413 Inlägg
3 maj 2012
Dannz0 skrev:
Gomez: Oljetryckslampan lyser när jag gasar upp.. Och s4 har väl V8 motor?

LeafBox: Ska kolla Oilsludge idag och se hur mycket stopp som sitter i den. Det kan vara det filtret.. Hörde med en kompis bror som är duktig på bilar och han sa samma som dig. Så ska kolla det idag..

Finns 5 cylindriga också tongue

572 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
mmåste jag lyfta motorn för ätt få bort sumpen på min Quattro?

DZ Design På Facebook

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
3 maj 2012
Måste, näe det tycker jag väll inte.
Sitter ju i tråget, så du behöver ju inte direkt asmkt plats. Lyft upp bilen som attans bara

572 Inlägg
3 maj 2012
Trådstartare
aha men jag har inte så jag kan lyfta högt . får bli att ligga under . men då vet jag vart jag ska leta efter:-)efter !

DZ Design På Facebook

572 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
Hallå. igen. Vi försökte få bort oljetråget igår. Men den sitter som fan.. Någon som vet om oljetråget/sumpen sitter med tappar?? Hur ska man få bort det utan att ta i sönder den??

DZ Design På Facebook

572 Inlägg
6 maj 2012
Trådstartare
det va oilslugde som spökade . den va igensatt . där va en massa skiter i den . tack för tipset leafbox:-)

DZ Design På Facebook

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
6 maj 2012
Dannz0 skrev:
det va oilslugde som spökade . den va igensatt . där va en massa skiter i den . tack för tipset leafbox:-)

Told ya wink

Sök