4431
Sök

Hjälp med luftmassemätare!

Mårre
246 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
Tjenare!

Har nyligen satt på ett sportluftfilter på min bil lite provisoriskt innan jag hittat en 90 graders silikon reducering slang!
Har nu hittat en på nätet för runt 400.- (Finns det billigare förresten?)
Men nu till det krångliga!

På min nuvarande luftburk sitter det en luftmassemätare, och när jag då tar bort burken har jag ingenstans att sätta den... Vart ska jag göra av den? kan jag skita i den eller vad ska jag göra?

Har hört att jag ska borra ett litet hål i röret och fästa den i det men har inga fästen till den isf...

BILD:
Till höger sitter då mätaren och till höger vevhus ventilationen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/98/97064/97064-cb9cd964786a08ae424b998e5ed02b81.jpg

"Dream it, build it, drive it!"

3 292 Inlägg
7 maj 2012
Luftmassemätaren ska du INTE skita i.. såvida du inte vill att bilen ska gå SKIT vill säga.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

Mårre
246 Inlägg
7 maj 2012
Trådstartare
vad ska jag då göra med den?

3 292 Inlägg
8 maj 2012
Vad är det för bil vi talar om här.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
8 maj 2012
Danne_1977 skrev:
Luftmassemätaren ska du INTE skita i.. såvida du inte vill att bilen ska gå SKIT vill säga.

1+ . Sen kommer bilen dra mer soppa med.

C H E V R O L E T <3

3 860 Inlägg
8 maj 2012
Som sagt, LMM måste du har kvar! Får kanske fixa ett eget fäste i plåt då? När man skaffar öppet filter annars så brukar man ju också montera en avskärmningsplåt där man kan fästa LMM.

Kollat www.do88.se för slang?
Senast redigerat av spokenratt (8 maj 2012)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Mårre
246 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
Danne_1977 skrev:
Vad är det för bil vi talar om här.. ?

Det är en Mercedes 190E 2.0

Som sagt, LMM måste du har kvar! Får kanske fixa ett eget fäste i plåt då? När man skaffar öppet filter annars så brukar man ju också montera en avskärmningsplåt där man kan fästa LMM.

Jaha så den behöver inte sitta fäst på röret på nått vis? Trodde det var så den fungerade... Men jag kan tex fästa den på en avskärmnings plåt och så funkar det bra?

3 860 Inlägg
8 maj 2012
Ja, alltså, luftan ska ju passera själva givaren. Som exempel så titta på dessa bilderna, här är sitter LMM mot avskärmningen i stället för mot den gamla luftburken.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1626220

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Mårre
246 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
Ska fixa mig en avskärmning förhoppningsvis nästa vecka för min kylare ligger emot filtret och den kan bli ganska varm längs kanterna som ligger emot...
men har inte hittat någon sådan "slang" som passar, kanske bara letar fel?
Men min LMM sitter fast på burken, samma sak som vevhusventilationen gör men den har jag en plan för.
Såg på youtube att det går att borra ett hål i en silikonslang, föra in LMMen i slangen och sen täta med silikon?

En snabb fråga! Går det bra att göra en avskärmning av vanlig 2mm plåt?

Sök