Velocity högtalare

antond93
11 maj 2012 · 114 Inlägg

Hej, tänkte fråga er, jag har satt i 2 nya högtalare av märke velocity, menproblemet är att dessa " sprakar" när de blir bas, och jag har kollat att dom inte är spräckta plus, det finns också 2 andra uttag för kablar på högtalarna, och sen fick jag med en svart " dosa" till varje högtalare, måste man koppla in dessa för att de inte ska låta illa? Dom låter endast illa om man höjer och att de är bas, diskant funkar bra..

Hoppas någon kan hjälpa mig

Dosan har två kablar som de står woofer och två kablar som de står tweeter på, och på andra sidan är de plus och minus, så antar att de är någon delfilter av något slag, är de därför de sprakar om dom?

Sånahär högtalare är de
http://www.brc.se/blaupunkt/velocity-vx652-hogtalare/

AndrAAx
12 maj 2012 · 742 Inlägg

Därför du spelar djup bas i dem!

Har du slutsteg till dem så använd högpass filtren i steget eller i CDn, ställ dem på ca 63-80hz så slipper du detta problem! Du kan testa typ 50hz med, men då kanske du fortfarande får detta!

Lägre frekvens=Mer bas i högtalarna och lättare för att "spraka"

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
Mortensen
12 maj 2012 · 285 Inlägg

antond93 skrev:
Hej, tänkte fråga er, jag har satt i 2 nya högtalare av märke velocity, menproblemet är att dessa " sprakar" när de blir bas, och jag har kollat att dom inte är spräckta plus, det finns också 2 andra uttag för kablar på högtalarna, och sen fick jag med en svart " dosa" till varje högtalare, måste man koppla in dessa för att de inte ska låta illa? Dom låter endast illa om man höjer och att de är bas, diskant funkar bra..

Hoppas någon kan hjälpa mig

Dosan har två kablar som de står woofer och två kablar som de står tweeter på, och på andra sidan är de plus och minus, så antar att de är någon delfilter av något slag, är de därför de sprakar om dom?

Sånahär högtalare är de
http://www.brc.se/blaupunkt/velocity-vx652-hogtalare/

dosan som medföljer är ett delningfilter, koppla in den så blir det bra.. Woofer till den den största av dom, och tweeter till den minsta. Att där e två kablar till varje är för där e en + och en -

Ha d saarvii
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang