3153
Sök

Dethär med dämpning.

1 277 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
Ja nu är min fråga. ja har ju ingen rejäl anläggning i min bil men då är min fråga om jag skulle dämpa bilen skulle jag få någon märkbar skillnad på ljudet? dvs kvalitets eller volymskillnad, förutom då att 90 % av allt skrammel kommer att upphöra.

Är relativt ny på detta så.. ja..

565 Inlägg
12 maj 2012
Ja du får en klart märkbar skillnad! Jag dämpade mina dörrar och mina 20 år gamla Volvo original koaxialer spelade både högre och renare
Senast redigerat av Lillalilja (12 maj 2012)

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

1 277 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
Lillalilja skrev:
Ja du får en klart märkbar skillnad! Jag dämpade mina dörrar och mina 20 år gamla Volvo original koaxialer spelade både högre och renare

För mej var det inte bara för dörrhögtalare, jag har ju en baslåda också. men eftersom det inte är värstinggrejer så vet jag ju inte ifall det är värt det. dock vill jag ju slippa allt skrammel. tänkte bara höra om det fanns någon liten extra "morot" med det hela

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
13 maj 2012
Ja att slippa höra allt skrammel är då en morot nog för mig. Om inte annat får du renare ljud.

1 277 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
Nitromast skrev:
Ja att slippa höra allt skrammel är då en morot nog för mig. Om inte annat får du renare ljud.

Jo, får erkänna mej övertygad. Hade nog köpt Dynamat om jag haft råd men det lutar åt biltema pga arbetslöshet.

Några tips om hur det ska se ut när jag dämpar i dörrarna?
Senast redigerat av cykelpump (13 maj 2012)

3 466 Inlägg
13 maj 2012
Du bör absolut dämpa taket för att få renare basljud. Skramlar regskylten så kan du fixa detta med ligg/sittunderlag.

Använd INTE biltemas dämpmatta, den är värdelös, ger både dålig dämpning och släpper lätt. Du bör skaffa riktigt butylgummi-matta för att få riktig effekt av dämpningen.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 277 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Du bör absolut dämpa taket för att få renare basljud. Skramlar regskylten så kan du fixa detta med ligg/sittunderlag.

Använd INTE biltemas dämpmatta, den är värdelös, ger både dålig dämpning och släpper lätt. Du bör skaffa riktigt butylgummi-matta för att få riktig effekt av dämpningen.

Just nu är det noll i inkomst får la vänta lite då. Ja tak dörrar bagagelucka, reservbalja är det tänkt att jag ska dämpa isf. regskylten är fixad, ligger ett var trädgårdsslang bakom funka super. undrade även dörrar, det skrammlar ju som tusan i dom, när jag dämpar var ska jag dämpa dörrarna för bra funktion förutom själva ytterplåten?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
13 maj 2012
cykelpump skrev:
M_icke_ skrev:

Just nu är det noll i inkomst får la vänta lite då. Ja tak dörrar bagagelucka, reservbalja är det tänkt att jag ska dämpa isf. regskylten är fixad, ligger ett var trädgårdsslang bakom funka super. undrade även dörrar, det skrammlar ju som tusan i dom, när jag dämpar var ska jag dämpa dörrarna för bra funktion förutom själva ytterplåten?

Alla stora plåtområden är det som vibrerar mest, ta hand om dessa så borde det bli betydligt bättre.
Kan tipsa om STP gold vilket jag själv alltid använder. Funkar suveränt och bra att hålla på med.
Kostar ~1500 för 4kvm. alltså 10st stora ark smile

1 277 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
Nitromast skrev:
cykelpump skrev:
M_icke_ skrev:

Alla stora plåtområden är det som vibrerar mest, ta hand om dessa så borde det bli betydligt bättre.
Kan tipsa om STP gold vilket jag själv alltid använder. Funkar suveränt och bra att hålla på med.
Kostar ~1500 för 4kvm. alltså 10st stora ark smile

Det verkar ju faktiskt vara ett riktigt rimligt pris, får spara ihop lite å så får man la ge sig påt. kan säkerligen lägga upp en bild på hur det blev.

Sök