2628
Sök

50-60 tals cadillac 390 motor - SB eller BB ???

477 Inlägg
12 maj 2012
Trådstartare
googlat rätt intensivt men tycker jag får fram olika svar!
värkar som det är en small block men blir fundersam då jag tycker att 390 låter som en av dom större motorerna eller ??? kanske är lilla blocket med stora cylindrar i ?

undrar även om jag räknat rätt här? : 390 kubiktum x 0,0163 =  6,357 Liter

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

529 Inlägg
12 maj 2012
Big block eller small block har inget med motorvolymen att göra utan helt enkelt på storleken på blocket eller avståndet mellan två cylindrar. Tex så finns ju mopars 318 som både SB och BB. Ja volymen på en 390 är ca 6.4 liter och det är nog med största säkerhet en small block.
Senast redigerat av JimpeBoy (12 maj 2012)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

1 758 Inlägg
12 maj 2012
Varken eller, eftersom det är en Cadillac-motor.

78 Inlägg
12 maj 2012
Jag har en 370 maskin i min Pontiac-58 och den räknas som en bigblock, så jag tycker iallafall att en 390 definitivt borde räknas som en bigblock:D

529 Inlägg
12 maj 2012
Alla Pontiac V8 block har samma ytterdimensioner 326-350-370-389-400-421-428-455. Undantaget är 301 som har lägre däckhöjd.
Senast redigerat av JimpeBoy (12 maj 2012)

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

3 354 Inlägg
12 maj 2012
Toni_R skrev:
Jag har en 370 maskin i min Pontiac-58 och den räknas som en bigblock, så jag tycker iallafall att en 390 definitivt borde räknas som en bigblock:D

som tidigare sagt är inte kubiken som gör skillnad mellan SB o BB
finns 350 "BB" och sen finns de "SB" på över 400Cui (om man räknar med nyare maskiner)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=100392
här finns lite mer att läsa o få huvudbry
Senast redigerat av Seth (12 maj 2012)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

477 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
tack för alla svar... inte för att jag blev så mycket klokare men tongue

värkar som det finns BB redan från 300 och uppåt och SB upp över 400, så jag kanske behöver fixa ett block nr  för att forska vidare i detta fall...
Senast redigerat av blink_pj (13 maj 2012)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

5 111 Inlägg
13 maj 2012
"Smallblock" och "Bigblock" är ingenting som du behöver bry dig om....

Det är bara en benämning som tillkommit för att skilja motorer åt hos de fabrikat som har flera motorfamiljer.
Till exempel Chevrolet, som har två olika V8or med två olika fysiska yttermått, Smallblock kallar man då den mindre av dem och Bigblock den större. Dvs. utvändigt då eftersom Chevrolet Bigblock förekommer i ett 396 kubiktums utförande, likväl som största Chevrolet Smallblock är på 400 kubiktum.

Som en jämförelse så skulle man till exempel kunna kalla Opels 1,0-1,2 liters motorer på 60/70-talet för "smallblock" och den samtida 1,5-2,4 liters motorn för "bigblock" då den är byggd på ett större motorblock, trots att vi här snackar små fyror och inte stora åttor.

Börjar det klarna?

1 758 Inlägg
13 maj 2012
Cadillac har i vilket fall som helst aldrig benämnt sina motorer som small block eller big block. Bara Ford, GM och Chrysler som använde dessa benämningar.

5 111 Inlägg
13 maj 2012
Cadillac är en GM-bil.

1 758 Inlägg
13 maj 2012
Volvo544special65 skrev:
Cadillac är en GM-bil.

Hm, good point! lol

5 111 Inlägg
13 maj 2012
Men du har så klart rätt annars. smile

477 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
ok ok ok

i mitt fall hade det mer betydelse för det utvändiga måttet o mindre betydelse för invändiga... då det skall användas som prydnad i vardagsrummet  smile
har precis vart o hämtat det tunga aset till järnklump och enligt förra ägaren så skall detta block vara ett BIG BLOCK... själv är jag inte så kunnig inom jänkarområderna så så ja kan bara anta att han har rätt då jag personligen tycker att det ser brutalt stort ut jämfört med vad jag har sett tidigare smile

Nån som förresten har bra tips på hur man får ur totalt fastrostade kolvar ur blocket???
tänkte försöka få ut dom hela men går det inte får det bli bitvis tongue
tänkte fylla med diesel men vill gärna ha mer tips på bra rostlösande!
värma med svetsen? eller blir kolvarna mer sköra att slå på då???
knacka bakifrån går inte så bra i detta fall då ja inte får ur veven utan att få kolvarna att börja klättra ut sad
värkar som vevstakarna inte går att vicka på då dom också fastnat i lederna sad
Senast redigerat av blink_pj (13 maj 2012)

Sök