Turbo konvertera en m50b25 eller m30b35?

Ameyer
11 maj 2012 · 57 Inlägg

Hej!

Tänkte höra om det finns någon som har erfarenhet av att turbo konvertera m50b25 alternativt m30b35 motor?
Vilken av dom pallar mest med orginal stakar och kolvar? Tänkte klämma ut cirkus 350-400 hk och tänkte se om någon av dessa orkar med orginal stakar och kolvar då jag ej har erfarenhet av dessa motorer!

Mvh Andreas! smile

BMW E34 525 "Tuurboburken" (1990)
JoeyJ
12 maj 2012 · 502 Inlägg

ingen erfarenhet av m30 men en m50b25 klarar utan problem 400hk om den är fräsch i övrigt

en tjockare toppackning som sänker kompet är ju såklart att föredra

Senast redigerat av JoeyJ (12 maj 2012)

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
12 maj 2012 · 3 585 Inlägg

m50. kika min

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
Fekzen
12 maj 2012 · 181 Inlägg

Båda går fin fint att köra på ca 400 hk med Turbochip som har safe ställd tändning och anpassade bränslemappar. Jag har programmerat _många_ M50 och M30 turbo runt dem effekterna.

Vill man vara lite säkrare kan man ju åtminstonne kompsänka lite med MLS och ARP.

Bäst är att följa ett standardkoncept om du vill göra det enkelt för dig själv. Tex en lagom stor turbo så som T3/T4, T04E, Super T70 osv. Sedan lagom stora spridare tex volvos 465cc eller 440cc från PPF shopen.
Och så kan du skaffa en ställbar BTR så du kan justera och finpilla bränslet mot laddtrycket.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Ameyer
12 maj 2012 · 57 Inlägg

Fekzen skrev:
Båda går fin fint att köra på ca 400 hk med Turbochip som har safe ställd tändning och anpassade bränslemappar. Jag har programmerat _många_ M50 och M30 turbo runt dem effekterna.

Vill man vara lite säkrare kan man ju åtminstonne kompsänka lite med MLS och ARP.

Bäst är att följa ett standardkoncept om du vill göra det enkelt för dig själv. Tex en lagom stor turbo så som T3/T4, T04E, Super T70 osv. Sedan lagom stora spridare tex volvos 465cc eller 440cc från PPF shopen.
Och så kan du skaffa en ställbar BTR så du kan justera och finpilla bränslet mot laddtrycket.

Mvh//
A.Fekzen

Okej!
Tack för svaren! Gett mycket bra och nyttig info!
En sista fråga bara, då jag inte kan BMW, m50b25 motorn, den går att slänga i en e12 kaross från 72 alternativt en e30 kaross utan att ändra motor fästen osv? Och om en zf låda ska på behöver jag ändra växellådsfästen då?

Mvh

BMW E34 525 "Tuurboburken" (1990)
Fekzen
14 maj 2012 · 181 Inlägg

Ameyer skrev:
Okej!
Tack för svaren! Gett mycket bra och nyttig info!
En sista fråga bara, då jag inte kan BMW, m50b25 motorn, den går att slänga i en e12 kaross från 72 alternativt en e30 kaross utan att ändra motor fästen osv? Och om en zf låda ska på behöver jag ändra växellådsfästen då?

Mvh

Jag vågar inte svara på det, för har inte gjort det själv. Men haft många kunder som mappat M50 Turbo i E30 så kan inte vara allt för svårt.
Minns jag rätt så var det något med oljetråget, att man behövde ett tråg från 7-serie eller liknande. Men att det annars skulle passa med lite modade fästen bara. Men gör så att du kollar med dem som har M50 E30 Turbo helt enkelt, finns säkert flera på garaget.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
3CSi
15 maj 2012 · 77 Inlägg

600-700 hästar med oöppnad M30 har gjorts tidigare, kommer bara inte ihåg var jag sett det. Så länge man inte spikar och håller på håller det mesta bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang