Köpråd: Volvo S60 2.4t -03

F4S4N CAD-konstruktör
2 februari 2012 · 1 392 Inlägg

Busgrabb skrev:

ArizonaEagle skrev:

klimpan skrev:
finns bra priser på kompressor här med http://www.vparts.se/sv/artiklar/volvo/ … -xc70.html om man nu skulle behöva tongue annars är s60 mycket trevlig bil och v70 med så lycka till=)

Jag trodde en kompressor skulle ligga kring 5k så de va ju inte så farligt som jag trodde tongue Tack så mycket, det är skicket som får avgöra vilken bil det blir smile

Det är billigt när det är Kinatillverkat vettu smile

Fast om du forskar lite i vart originalkompressorn kommer ifrån så hittar du "Made in China" i slutändan även där!

Däremot kan det ju hända att den är sammansatt i Tyskland eller liknande.

Lite som med kläder. Allt görs i Kina, men märket sys på i Italien och ger varan en värdesökning på flera tusen procent! lol

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Busgrabb Rejsa ?
2 februari 2012 · 2 959 Inlägg

F4S4N skrev:

Busgrabb skrev:

ArizonaEagle skrev:

Jag trodde en kompressor skulle ligga kring 5k så de va ju inte så farligt som jag trodde tongue Tack så mycket, det är skicket som får avgöra vilken bil det blir smile

Det är billigt när det är Kinatillverkat vettu smile

Fast om du forskar lite i vart originalkompressorn kommer ifrån så hittar du "Made in China" i slutändan även där!

Däremot kan det ju hända att den är sammansatt i Tyskland eller liknande.

Lite som med kläder. Allt görs i Kina, men märket sys på i Italien och ger varan en värdesökning på flera tusen procent! lol

Kan vara tvärt om med, komponenterna kommer från Europa och monteras ihop i Kina.

Autotech
BMW 335D (2008)
KJoensson
3 februari 2012 · 273 Inlägg

Ska åka och kolla på bilarna om ett par timmar, får väl se om det blir någon affär idag eller inte smile Tyvärr är det lite, lite gubbvarning på v70in men det är lätt åtgärdat med en sänking, lite toning och ett 3" från turbon wink

klimpan
3 februari 2012 · 2 600 Inlägg

ArizonaEagle skrev:
Ska åka och kolla på bilarna om ett par timmar, får väl se om det blir någon affär idag eller inte smile Tyvärr är det lite, lite gubbvarning på v70in men det är lätt åtgärdat med en sänking, lite toning och ett 3" från turbon wink

men det är ju skönt med gubba:D bilar är sj 22år snart 23 och kör en s80 tongue men som sagt v70 går ju att fixa till tona rutor och lite så blir dom inte så gubbiga (; lycka till

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
KJoensson
3 februari 2012 · 273 Inlägg

klimpan skrev:

ArizonaEagle skrev:
Ska åka och kolla på bilarna om ett par timmar, får väl se om det blir någon affär idag eller inte smile Tyvärr är det lite, lite gubbvarning på v70in men det är lätt åtgärdat med en sänking, lite toning och ett 3" från turbon wink

men det är ju skönt med gubba:D bilar är sj 22år snart 23 och kör en s80 tongue men som sagt v70 går ju att fixa till tona rutor och lite så blir dom inte så gubbiga (; lycka till

Precis tongue Jag köpte v70in och jag fick 17" Thor-fälgar till så lite toning och kanske sänkning sen kommer den bli rätt Nice smile Vill ha xc-grill och vindavvisare också smile

krillehansen
10 maj 2012 · 24 Inlägg

F4S4N skrev:

ArizonaEagle skrev:
För de första så vill jag tacka för alla svar, skitschysst smile

Jag hade gärna satsat på en -04 eller -05 men det är svårt att hitta en för under 70k, jag vill ju ha minst 2.4t smile Dessutom så har denna S60 XC-grill och xenon så jag tycker den ser riktigt bra ut ändå smile

De mesta som har med AC brukar väl vara dyrt, så kompressorn är väl inget undantag?
Är det vanligt att låsmodulerna strular och räcker det att smörja upp dom isåfall?
Ah okej, så det är inte som på 850 då? smile Och oljereturen sitter väl på undersidan av turbon, mot torpedväggen?
Jag kollade på bilden, ser ut som de kan läcka ganska rejält. Och va fasen hade du gjort med handen? smile

En komplett AC-kompressor med magnetkoppling kostar ungefär 2500kr på bildelsbasen om du vill ha en hyffsat fräsch. 2300kr för en helt ny på www.skruvat.se . Det är inte ovanligt att magnetkopplingen går sönder om bilen gått långt. Den brukar börja vina ett tag innan den skär ihop men inte alltid.

Bytte själv hela kompressorn på min S60 förra året. Väldigt enkelt jobb som tar ungefär 1h om man vet vilken ordning man ska ta det i smile

tjena, det har skrikit om min rem och har bytt hela spännaren men problemet kvarstår, måste vara lagret i ac kompressorn som gått, men ac'n funkar fortfarande men om ja har otur skär det väl ihop helt och hållet.
du har inte lust att ge en beskrivning på hur man går tillväga? eller någon bra länk som visar smile?
som jag fattat det går den inte att plocka ur underifrån utan måste tas ur från ovansidan och då är det en del grejjer som måste väck först..

kollade på samma kompressor på skruvat för 2300 smile

Volvo s60 t5 "t5an" (2002)
F4S4N CAD-konstruktör
10 maj 2012 · 1 392 Inlägg

Ja den tas ovanifrån. Man får plocka väck fläkten och tryckröret. Tar 1 timma att byta ungefär om man gör rätt. Multiremmen ska ju såklart också av smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Busgrabb Rejsa ?
10 maj 2012 · 2 959 Inlägg

F4S4N skrev:
Ja den tas ovanifrån. Man får plocka väck fläkten och tryckröret. Tar 1 timma att byta ungefär om man gör rätt. Multiremmen ska ju såklart också av smile

Går att ta ut underifrån med...

Autotech
BMW 335D (2008)
F4S4N CAD-konstruktör
10 maj 2012 · 1 392 Inlägg

Busgrabb skrev:

F4S4N skrev:
Ja den tas ovanifrån. Man får plocka väck fläkten och tryckröret. Tar 1 timma att byta ungefär om man gör rätt. Multiremmen ska ju såklart också av smile

Går att ta ut underifrån med...

Säker?

Den är iaf enklast att ta uppifrån då du ändå måste lossa de nedre bultarna till generatorn (dom övre på kompressorn). Dom kommer du inte åt annars. Tror inte du får ut kompressorn neråt utan att plocka bort en del plast heller va?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Busgrabb Rejsa ?
10 maj 2012 · 2 959 Inlägg

F4S4N skrev:

Busgrabb skrev:

F4S4N skrev:
Ja den tas ovanifrån. Man får plocka väck fläkten och tryckröret. Tar 1 timma att byta ungefär om man gör rätt. Multiremmen ska ju såklart också av smile

Går att ta ut underifrån med...

Säker?

Den är iaf enklast att ta uppifrån då du ändå måste lossa de nedre bultarna till generatorn (dom övre på kompressorn). Dom kommer du inte åt annars. Tror inte du får ut kompressorn neråt utan att plocka bort en del plast heller va?

Ja plasten under måste väck...

Autotech
BMW 335D (2008)
krillehansen
15 maj 2012 · 24 Inlägg

F4S4N skrev:
Ja den tas ovanifrån. Man får plocka väck fläkten och tryckröret. Tar 1 timma att byta ungefär om man gör rätt. Multiremmen ska ju såklart också av smile

okej okej, ska nog köpa en kortare rem först och köra med och se om jag bara kan byta hjulet med lager istället så sparar jag några kornor plus att jag slipper fylla den igen för det är ett måste om man byter kompressor antar jag..

en snubbe på verkstan sa att man var tvungen att ta bort vattenpump o.s.v att de va flera timmars jobb för honom, han hade nog inte så bra koll då neutral

Volvo s60 t5 "t5an" (2002)
F4S4N CAD-konstruktör
16 maj 2012 · 1 392 Inlägg

krillehansen skrev:

F4S4N skrev:
Ja den tas ovanifrån. Man får plocka väck fläkten och tryckröret. Tar 1 timma att byta ungefär om man gör rätt. Multiremmen ska ju såklart också av smile

okej okej, ska nog köpa en kortare rem först och köra med och se om jag bara kan byta hjulet med lager istället så sparar jag några kornor plus att jag slipper fylla den igen för det är ett måste om man byter kompressor antar jag..

en snubbe på verkstan sa att man var tvungen att ta bort vattenpump o.s.v att de va flera timmars jobb för honom, han hade nog inte så bra koll då neutral

Nja då hade han nog ingen vidare koll. Men fylla ACn behöver du göra. Du får tömma den innan du börjar arbetet.

Ska du köpa kortare rem och köra utan AC menar du ?

Att byta lagret kostar dig mer än vad en ny kompressor gör, plus att det inte är det lättaste att byta. Hos Volvo tog dom 2600kr när jag frågade efter endast magnetkopplingen, medan skruvat.se tar 2300kr för en komplett kompressor...

Lättast är om du köper dig en ny kompressor och smackar dit. Då slipper du tänka på olja osv i kompressorn också smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang