Volvo 940 dör när man har varvat upp och sedan trycker ner kopplingen.

Min0lta
2 maj 2012 · 441 Inlägg

Min0lta skrev:

cissanturbo skrev:
ja bytte dump på min och det verkar inte vara där felet kommer ifrån men som sagt skulle ju kunna dra tjuvluft nånstans,

har du ladd mätare ? bygger den laddtryck vid gaspådrag ?

prova dra över lite startgas på insugs sidan på vaccum slangar! och kollar därefter om den sticker iväg på tomgången! för i så fall så har du en vaccum läcka!

såg du hade öppen dump på den! det kan faila där endå! med tanke på att dem kör med återcirkulerande, så det gäller och kolla så den inte släpper ut lite tryck där ! har du någon tomgång på den ?

Honda civic "Jane" (1996)
vullen Mr White
2 maj 2012 · 1 072 Inlägg

Hade samma problem på min 945a..La tomgångsmotorn i diesel å sen blåste ren den. Sen dess har den gått problemfritt. smile

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
cissanturbo
9 maj 2012 · 8 Inlägg

jag har provat med stargas över hela motorn men hände inte nåt, provade även rakt in i det öppna luftfiltret och det händ knappt nåt då heller? även att det är i bra skick och man ser igenom det till viss del, jag har stabilt laddtryck på 08 bar vid full gas. blir så trött att jag inte hittar felet,får väl köpa ny motor snart istället hmmägaren innan mig hade tagit bort slangen från wastegaten,men det är väl wastegaten som stoppar på 08 i ladd ? har även provat plugga igen det men hände inte mer än att den ladda typ 02 istället men med samma skit fel sad, ingen kunnig som bor nära eksjö som vill felsöka lite smile

Min0lta skrev:

cissanturbo skrev:
ja bytte dump på min och det verkar inte vara där felet kommer ifrån men som sagt skulle ju kunna dra tjuvluft nånstans,

har du ladd mätare ? bygger den laddtryck vid gaspådrag ?

prova dra över lite startgas på insugs sidan på vaccum slangar! och kollar därefter om den sticker iväg på tomgången! för i så fall så har du en vaccum läcka!

timpan_1991
9 maj 2012 · 31 Inlägg

om de sitter en öppen dump ventil på bilen kan de bli så där. har haft samma problem på mina turbobilar, dom är byggda för att ha en ätercirkulerande dump mvh tim

Chevrolet impala "cheriffen" (1969)
Volvo 940 cab "GHB" (1992)
BMW 535D "tysken" (2005)
cissanturbo
9 maj 2012 · 8 Inlägg

okej får fixa mig en återcirkulerade och göra ett försök iaf, tack så mycket

Min0lta
10 maj 2012 · 441 Inlägg

cissanturbo skrev:
jag har provat med stargas över hela motorn men hände inte nåt, provade även rakt in i det öppna luftfiltret och det händ knappt nåt då heller? även att det är i bra skick och man ser igenom det till viss del, jag har stabilt laddtryck på 08 bar vid full gas. blir så trött att jag inte hittar felet,får väl köpa ny motor snart istället hmmägaren innan mig hade tagit bort slangen från wastegaten,men det är väl wastegaten som stoppar på 08 i ladd ? har även provat plugga igen det men hände inte mer än att den ladda typ 02 istället men med samma skit fel sad, ingen kunnig som bor nära eksjö som vill felsöka lite smile

Min0lta skrev:

cissanturbo skrev:
ja bytte dump på min och det verkar inte vara där felet kommer ifrån men som sagt skulle ju kunna dra tjuvluft nånstans,

har du ladd mätare ? bygger den laddtryck vid gaspådrag ?

prova dra över lite startgas på insugs sidan på vaccum slangar! och kollar därefter om den sticker iväg på tomgången! för i så fall så har du en vaccum läcka!

hmm okej, då ska du ha ett tätt system! vilket då du kan utesluta att det inte är någon vaccum läckage..
men vad var det för dump du satt på nu ? en återcirkulerande ?.

ja wastegaten, styr laddtrycket, "det är en tryckvakt" för har han tat bort slangen så går turbo'n på så kallade skenladd som då betyder " o kontrollerad laddtryck" som då inte är bra, om den inte är chippad då du kan spicka i sönder motor Deluxe ! för att den inte får den tillräkligt med bensin..

neej du ska inte behöva byta motor..

men sitter slangen i nu ? från insug på turbon och ner till wastegaten ?

Kör även en runda på felkoder ochså!


För på min var det så enkelt att det var min dumpventil som faila deluxe, och jag kör med orginal återcirkulerande, den sitter orginalt på 13c snurra som är orginal ..

Nu vet jag inte i heller om du har en annan turbo på ?

och sen hur beter han sig när du kör ? den hackar inte ? rycker inte ?

Honda civic "Jane" (1996)
cissanturbo
15 maj 2012 · 8 Inlägg

Min0lta skrev:

cissanturbo skrev:
jag har provat med stargas över hela motorn men hände inte nåt, provade även rakt in i det öppna luftfiltret och det händ knappt nåt då heller? även att det är i bra skick och man ser igenom det till viss del, jag har stabilt laddtryck på 08 bar vid full gas. blir så trött att jag inte hittar felet,får väl köpa ny motor snart istället hmmägaren innan mig hade tagit bort slangen från wastegaten,men det är väl wastegaten som stoppar på 08 i ladd ? har även provat plugga igen det men hände inte mer än att den ladda typ 02 istället men med samma skit fel sad, ingen kunnig som bor nära eksjö som vill felsöka lite smile

Min0lta skrev:

har du ladd mätare ? bygger den laddtryck vid gaspådrag ?

prova dra över lite startgas på insugs sidan på vaccum slangar! och kollar därefter om den sticker iväg på tomgången! för i så fall så har du en vaccum läcka!

hmm okej, då ska du ha ett tätt system! vilket då du kan utesluta att det inte är någon vaccum läckage..
men vad var det för dump du satt på nu ? en återcirkulerande ?.

ja wastegaten, styr laddtrycket, "det är en tryckvakt" för har han tat bort slangen så går turbo'n på så kallade skenladd som då betyder " o kontrollerad laddtryck" som då inte är bra, om den inte är chippad då du kan spicka i sönder motor Deluxe ! för att den inte får den tillräkligt med bensin..

neej du ska inte behöva byta motor..

men sitter slangen i nu ? från insug på turbon och ner till wastegaten ?

Kör även en runda på felkoder ochså!


För på min var det så enkelt att det var min dumpventil som faila deluxe, och jag kör med orginal återcirkulerande, den sitter orginalt på 13c snurra som är orginal ..

Nu vet jag inte i heller om du har en annan turbo på ?

och sen hur beter han sig när du kör ? den hackar inte ? rycker inte ?

han innan mig har haft ställbart laddtryck på den innan det sitter kvar en sån grej man kan ställa det på men han har tagit bort alla slangar och grejer, så det sitter ett sånt där t-kors och det är det inte sitter nån slang på och nu laddar den 08:a bar utan nån slang på den och om jag "pluggar" den så laddar den bara 02 bar, jag vet inte vad jag hade för dump innan om det var öppen eller återcirkulerande den finns på bild på mitt galleri om de är nån som känner igen den, men sen lånade jag min gubbes dump som han hade på sin saab 93 och den ska tydligen vara återcirkulerande men går även ha som öppen, har även provat byta fjäder i den och skruvat den både i botten och så löst som det går, men gubben var ute och testade lite idag och försökte hitta nåt fel,men de verkar som det blir värre på bilen när den blir varm, det kan inte vara så lätt att motorn får i sig för mycket varmluft via det öppna luftfiltret som sitter ganska nära turbon blir ju rätt varmt i det området när man kört en stund, jag ska kolla upp lite mer vad det är för turbo vet att det står garret på den ska kolla om ja ser några siffror,den hackar inte eller rycker nåt utan bara när man kopplar inför stopp så vill han inte behålla tomgången hmm

tack alla som försöker hjälpa mig smile..verkar ju som fler har haft liknande problem på sina 940 turbo när man söker på google men har inte lyckats hitta nån som har kommit fram till vad de är sad

Min0lta
16 maj 2012 · 441 Inlägg

cissanturbo skrev:

Min0lta skrev:

cissanturbo skrev:
jag har provat med stargas över hela motorn men hände inte nåt, provade även rakt in i det öppna luftfiltret och det händ knappt nåt då heller? även att det är i bra skick och man ser igenom det till viss del, jag har stabilt laddtryck på 08 bar vid full gas. blir så trött att jag inte hittar felet,får väl köpa ny motor snart istället hmmägaren innan mig hade tagit bort slangen från wastegaten,men det är väl wastegaten som stoppar på 08 i ladd ? har även provat plugga igen det men hände inte mer än att den ladda typ 02 istället men med samma skit fel sad, ingen kunnig som bor nära eksjö som vill felsöka lite smile


hmm okej, då ska du ha ett tätt system! vilket då du kan utesluta att det inte är någon vaccum läckage..
men vad var det för dump du satt på nu ? en återcirkulerande ?.

ja wastegaten, styr laddtrycket, "det är en tryckvakt" för har han tat bort slangen så går turbo'n på så kallade skenladd som då betyder " o kontrollerad laddtryck" som då inte är bra, om den inte är chippad då du kan spicka i sönder motor Deluxe ! för att den inte får den tillräkligt med bensin..

neej du ska inte behöva byta motor..

men sitter slangen i nu ? från insug på turbon och ner till wastegaten ?

Kör även en runda på felkoder ochså!


För på min var det så enkelt att det var min dumpventil som faila deluxe, och jag kör med orginal återcirkulerande, den sitter orginalt på 13c snurra som är orginal ..

Nu vet jag inte i heller om du har en annan turbo på ?

och sen hur beter han sig när du kör ? den hackar inte ? rycker inte ?

han innan mig har haft ställbart laddtryck på den innan det sitter kvar en sån grej man kan ställa det på men han har tagit bort alla slangar och grejer, så det sitter ett sånt där t-kors och det är det inte sitter nån slang på och nu laddar den 08:a bar utan nån slang på den och om jag "pluggar" den så laddar den bara 02 bar, jag vet inte vad jag hade för dump innan om det var öppen eller återcirkulerande den finns på bild på mitt galleri om de är nån som känner igen den, men sen lånade jag min gubbes dump som han hade på sin saab 93 och den ska tydligen vara återcirkulerande men går även ha som öppen, har även provat byta fjäder i den och skruvat den både i botten och så löst som det går, men gubben var ute och testade lite idag och försökte hitta nåt fel,men de verkar som det blir värre på bilen när den blir varm, det kan inte vara så lätt att motorn får i sig för mycket varmluft via det öppna luftfiltret som sitter ganska nära turbon blir ju rätt varmt i det området när man kört en stund, jag ska kolla upp lite mer vad det är för turbo vet att det står garret på den ska kolla om ja ser några siffror,den hackar inte eller rycker nåt utan bara när man kopplar inför stopp så vill han inte behålla tomgången hmm

tack alla som försöker hjälpa mig smile..verkar ju som fler har haft liknande problem på sina 940 turbo när man söker på google men har inte lyckats hitta nån som har kommit fram till vad de är sad

hmm okej! jävla skumt detta! tror inte det skulle vara något med ditt filter att det blir varmt.. kan du försöka fixa en några bilder på dumpventilen som sitter på ? sen nästa steg är att kolla över tomgångs motorn ? och vadå ? dör den inte när den är kall då ?

Honda civic "Jane" (1996)
Min0lta
16 maj 2012 · 441 Inlägg

Min0lta skrev:

cissanturbo skrev:

Min0lta skrev:

hmm okej, då ska du ha ett tätt system! vilket då du kan utesluta att det inte är någon vaccum läckage..
men vad var det för dump du satt på nu ? en återcirkulerande ?.

ja wastegaten, styr laddtrycket, "det är en tryckvakt" för har han tat bort slangen så går turbo'n på så kallade skenladd som då betyder " o kontrollerad laddtryck" som då inte är bra, om den inte är chippad då du kan spicka i sönder motor Deluxe ! för att den inte får den tillräkligt med bensin..

neej du ska inte behöva byta motor..

men sitter slangen i nu ? från insug på turbon och ner till wastegaten ?

Kör även en runda på felkoder ochså!


För på min var det så enkelt att det var min dumpventil som faila deluxe, och jag kör med orginal återcirkulerande, den sitter orginalt på 13c snurra som är orginal ..

Nu vet jag inte i heller om du har en annan turbo på ?

och sen hur beter han sig när du kör ? den hackar inte ? rycker inte ?

han innan mig har haft ställbart laddtryck på den innan det sitter kvar en sån grej man kan ställa det på men han har tagit bort alla slangar och grejer, så det sitter ett sånt där t-kors och det är det inte sitter nån slang på och nu laddar den 08:a bar utan nån slang på den och om jag "pluggar" den så laddar den bara 02 bar, jag vet inte vad jag hade för dump innan om det var öppen eller återcirkulerande den finns på bild på mitt galleri om de är nån som känner igen den, men sen lånade jag min gubbes dump som han hade på sin saab 93 och den ska tydligen vara återcirkulerande men går även ha som öppen, har även provat byta fjäder i den och skruvat den både i botten och så löst som det går, men gubben var ute och testade lite idag och försökte hitta nåt fel,men de verkar som det blir värre på bilen när den blir varm, det kan inte vara så lätt att motorn får i sig för mycket varmluft via det öppna luftfiltret som sitter ganska nära turbon blir ju rätt varmt i det området när man kört en stund, jag ska kolla upp lite mer vad det är för turbo vet att det står garret på den ska kolla om ja ser några siffror,den hackar inte eller rycker nåt utan bara när man kopplar inför stopp så vill han inte behålla tomgången hmm

tack alla som försöker hjälpa mig smile..verkar ju som fler har haft liknande problem på sina 940 turbo när man söker på google men har inte lyckats hitta nån som har kommit fram till vad de är sad

hmm okej! jävla skumt detta! tror inte det skulle vara något med ditt filter att det blir varmt.. kan du försöka fixa en några bilder på dumpventilen som sitter på ? sen nästa steg är att kolla över tomgångs motorn ? och vadå ? dör den inte när den är kall då ?

om du kör med saaba dumpen ? har du båda slangarna i ? så den går återcirkulerande ?

Honda civic "Jane" (1996)
cissanturbo
16 maj 2012 · 8 Inlägg

Min0lta skrev:

Min0lta skrev:

cissanturbo skrev:

han innan mig har haft ställbart laddtryck på den innan det sitter kvar en sån grej man kan ställa det på men han har tagit bort alla slangar och grejer, så det sitter ett sånt där t-kors och det är det inte sitter nån slang på och nu laddar den 08:a bar utan nån slang på den och om jag "pluggar" den så laddar den bara 02 bar, jag vet inte vad jag hade för dump innan om det var öppen eller återcirkulerande den finns på bild på mitt galleri om de är nån som känner igen den, men sen lånade jag min gubbes dump som han hade på sin saab 93 och den ska tydligen vara återcirkulerande men går även ha som öppen, har även provat byta fjäder i den och skruvat den både i botten och så löst som det går, men gubben var ute och testade lite idag och försökte hitta nåt fel,men de verkar som det blir värre på bilen när den blir varm, det kan inte vara så lätt att motorn får i sig för mycket varmluft via det öppna luftfiltret som sitter ganska nära turbon blir ju rätt varmt i det området när man kört en stund, jag ska kolla upp lite mer vad det är för turbo vet att det står garret på den ska kolla om ja ser några siffror,den hackar inte eller rycker nåt utan bara när man kopplar inför stopp så vill han inte behålla tomgången hmm

tack alla som försöker hjälpa mig smile..verkar ju som fler har haft liknande problem på sina 940 turbo när man söker på google men har inte lyckats hitta nån som har kommit fram till vad de är sad

hmm okej! jävla skumt detta! tror inte det skulle vara något med ditt filter att det blir varmt.. kan du försöka fixa en några bilder på dumpventilen som sitter på ? sen nästa steg är att kolla över tomgångs motorn ? och vadå ? dör den inte när den är kall då ?

om du kör med saaba dumpen ? har du båda slangarna i ? så den går återcirkulerande ?

gubben var ute och kikade lite igår och kännde på lite kablar och slangar och skruvade ut dumpen så den gick lätt och sen var ute och gasade och den verkade funka bra men sen när han skulle åka och parkera bilen efter han stängt av den och då var det samma problem igen men nästan ännu känsligare känns det som, jag ska kolla upp dumpen imon så det går in två slangar i den men tror nog det bara är en slang, men på saabn var det smidigt att bara koppla på ifrån orginal dumpen, men ska se om jag finner nån mer slang eller om ja får dra dit en ny? ja tomgångsmotorn ska ja kolla upp ska man byta den eller går det smörja upp den har läst nåt om det med? nu dör bilen både när den är kall och varm innan var den känsligare när den blev lite varmare verkade det som.

Min0lta
17 maj 2012 · 441 Inlägg

cissanturbo skrev:

Min0lta skrev:

Min0lta skrev:

hmm okej! jävla skumt detta! tror inte det skulle vara något med ditt filter att det blir varmt.. kan du försöka fixa en några bilder på dumpventilen som sitter på ? sen nästa steg är att kolla över tomgångs motorn ? och vadå ? dör den inte när den är kall då ?

om du kör med saaba dumpen ? har du båda slangarna i ? så den går återcirkulerande ?

gubben var ute och kikade lite igår och kännde på lite kablar och slangar och skruvade ut dumpen så den gick lätt och sen var ute och gasade och den verkade funka bra men sen när han skulle åka och parkera bilen efter han stängt av den och då var det samma problem igen men nästan ännu känsligare känns det som, jag ska kolla upp dumpen imon så det går in två slangar i den men tror nog det bara är en slang, men på saabn var det smidigt att bara koppla på ifrån orginal dumpen, men ska se om jag finner nån mer slang eller om ja får dra dit en ny? ja tomgångsmotorn ska ja kolla upp ska man byta den eller går det smörja upp den har läst nåt om det med? nu dör bilen både när den är kall och varm innan var den känsligare när den blev lite varmare verkade det som.

hmm okok, skulle verkligen vilja veta vad det är för dumpventil som är på! garantera att det är dumpen som failar för dem är extremt känsliga med öppna dumpventiler, då dem har återcirkulerade system... för såg på någon av dina bilder att där satt en öppen ! men har ni bytat till en saab dump ? deras orginala ska där vara 3 st uttag, uppe på toppen sitter där en lite niple där du sätter vaccum slang som öppnar dumpventilen när den ska släppa trycket, och den som sitter nere ska sitta på tryckröret på insugs sidan, den andra 3 ska där på en lite större slang som går vidare till turbo. slangen som sitter på ingsuget på turbon, det är den slangen som håller LMM och filtret ! ! annars gör du som så kolla på din turbo ? om du ha en platta som sitter på turbon, då det är ett dumplock" som måste när man kör öppen dump! gör som så annars att plocka helt väck den dumpventilen ni har satt på tryckröret och plugga igen så där inte släpps ut någon luft, "där dumpventilen satt" och sen plocka bort den plattan på turbon om där "sitter ngn" och sätt ditt orginal dumpventil som ska sitta där! och prova det, är till 95% att det kommer funka smile kolla gärna upp vad det sitter för turbo på den, i fall du inte har orginal dumpventilen kvar osv, så kolla bara vad det är för märke på turbo och vilken typ det är ! om det är  13c eller 15g eller 16t, 19t you name it! så är det bara kolla på skroten efter orginal dumpventil smile ska kolla lite mer på din motor på bilden

Honda civic "Jane" (1996)
cissanturbo
17 maj 2012 · 8 Inlägg

Min0lta skrev:

cissanturbo skrev:

Min0lta skrev:

om du kör med saaba dumpen ? har du båda slangarna i ? så den går återcirkulerande ?

gubben var ute och kikade lite igår och kännde på lite kablar och slangar och skruvade ut dumpen så den gick lätt och sen var ute och gasade och den verkade funka bra men sen när han skulle åka och parkera bilen efter han stängt av den och då var det samma problem igen men nästan ännu känsligare känns det som, jag ska kolla upp dumpen imon så det går in två slangar i den men tror nog det bara är en slang, men på saabn var det smidigt att bara koppla på ifrån orginal dumpen, men ska se om jag finner nån mer slang eller om ja får dra dit en ny? ja tomgångsmotorn ska ja kolla upp ska man byta den eller går det smörja upp den har läst nåt om det med? nu dör bilen både när den är kall och varm innan var den känsligare när den blev lite varmare verkade det som.

hmm okok, skulle verkligen vilja veta vad det är för dumpventil som är på! garantera att det är dumpen som failar för dem är extremt känsliga med öppna dumpventiler, då dem har återcirkulerade system... för såg på någon av dina bilder att där satt en öppen ! men har ni bytat till en saab dump ? deras orginala ska där vara 3 st uttag, uppe på toppen sitter där en lite niple där du sätter vaccum slang som öppnar dumpventilen när den ska släppa trycket, och den som sitter nere ska sitta på tryckröret på insugs sidan, den andra 3 ska där på en lite större slang som går vidare till turbo. slangen som sitter på ingsuget på turbon, det är den slangen som håller LMM och filtret ! ! annars gör du som så kolla på din turbo ? om du ha en platta som sitter på turbon, då det är ett dumplock" som måste när man kör öppen dump! gör som så annars att plocka helt väck den dumpventilen ni har satt på tryckröret och plugga igen så där inte släpps ut någon luft, "där dumpventilen satt" och sen plocka bort den plattan på turbon om där "sitter ngn" och sätt ditt orginal dumpventil som ska sitta där! och prova det, är till 95% att det kommer funka smile kolla gärna upp vad det sitter för turbo på den, i fall du inte har orginal dumpventilen kvar osv, så kolla bara vad det är för märke på turbo och vilken typ det är ! om det är  13c eller 15g eller 16t, 19t you name it! så är det bara kolla på skroten efter orginal dumpventil smile ska kolla lite mer på din motor på bilden

har lagt inte lite nya bilder på min sida får vi se om det går hitta nåt fel smile..körde 12 mil fram och tillbaks till jkpg idag utan att den dog mer än en gång väl där framme vid en affär och sen när vi kom tillbaka till eksjö så betedde den sig hel lustigt igen, kanske är nåt fel på luften i eksjö den trivs nog inte här smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang