Hej. Jag har en Golf iv gti -99. Jag tycker den laddar dåligt.
Jag har haft den ett tag, och jag har tyckt att jag aldrig har fått den där "turboskjusen" utan varit mer jämnare gång hela vägen. Jag har aldrig kört någon gti innan så trodde det skulle vara så!?
Men så bestämmde jag mig för att chippa den hos autotech, dom slängde i ett steg 1 chip. Efter dom provkörde den med chippet så sa dom att den inte laddar som den ska.
Jag skulle byta dumpventil(kan läcka) och magnetventilen(n75), har dock inte hunnit göra det ännu.
Om det inte var dumpen eller magnetventilen, så skulle man isfåfall trycktesta om det är någon slang som läcker.
Det enda jag har märkt av efter chippningen är att det har blivit lite bättre bottenvrid på tex 5 växel.
Jag har också varit inne på att byta lmm. Provade att koppla ur och köra, blev knappt märkbart, liite sämre tomgång och bluddrade pyttelite om man trampade plattan i bott vid "torrgas".
Hur skall skillnaden vara, med och utan lmm?
Jag har provat att felsöka lite.
Provade en ny lmm, ingen direkt skillnad.
När bilen står på tomgång med kontakten utdragen och sedan kopplar in lmm kontakten så dör inte bilen.
Det gjorde det på den gammla lmm, ska den dö när man kopplar in den?
Provade även att dra ur kontakten ur magnetventilen, ingen skillnad heller.
Kan det vara magnetventilen som är dålig?
Vart ska börja, kolla felkoder? Har inte kommit upp någon varningslampa eller liknande.
Ska jag byta dumpventil och magnetventil?
Vad ligger en original dumpventil och magnetventil (n75) i pris hos en vag återförsäljare?
Blev visst lite mycket text och lite rörigt, vore bussigt om någon kunde hjälpa till.
/Mathias