Kungens bil? Vilka bilar brukar kungar, presidenter ha.

Merclone Leg. Spådam
16 februari 2010 · 816 Inlägg

hotrodder skrev:

Vladde skrev:
Undrar rent allmänt vad kungar och presidenter brukar ha för bilar. Vill helst veta vad kungen har här i sverige och vad man har för bilar i USA! Mvh Vladde

Vår kung e duktigt motorintresserad och äger personligen;
Volvo PV - 1946
Ford Mustang - 1966
Pontiac Tempest - 1966
AC Cobra - 1966
De Tomaso Pantera - 1971
Porsche 911 Targa - 1973
Porsche 911 Carrera - 1987
Ferrari 456 - 1999
BMW M3 - 2003
Volvo C30 Flexifuel

Tempesten från 1966 äger inte kungen personligen, den är utlånad av någon förening (vilken minns jag inte nu). Utöver detta så är den "emblemuppgraderad" till en GTO.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
16 februari 2010 · 1 594 Inlägg

Merclone skrev:

hotrodder skrev:

Vladde skrev:
Undrar rent allmänt vad kungar och presidenter brukar ha för bilar. Vill helst veta vad kungen har här i sverige och vad man har för bilar i USA! Mvh Vladde

Vår kung e duktigt motorintresserad och äger personligen;
Volvo PV - 1946
Ford Mustang - 1966
Pontiac Tempest - 1966
AC Cobra - 1966
De Tomaso Pantera - 1971
Porsche 911 Targa - 1973
Porsche 911 Carrera - 1987
Ferrari 456 - 1999
BMW M3 - 2003
Volvo C30 Flexifuel

Tempesten från 1966 äger inte kungen personligen, den är utlånad av någon förening (vilken minns jag inte nu). Utöver detta så är den "emblemuppgraderad" till en GTO.

Märklig förening isåfall med tanke på att Kungen personligen hämtade Prinsessan Victoria på hennes student i just den bilen och... det visade sej att den var obesiktad. Det blev ett jäkla liv på skvallerpressen eftersom någon hade uppmärksammat att det var fel skattelapp på Pontiacen. Kopia på utdraget från bilregistet hamnade i både Expressen och Aftonbladet och där stod hovet som ägare och bilansvarige i hovstallet fick utala sej ofentligt om "skandalen" *suck*

Senast redigerat av hotrodder (16 februari 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Merclone Leg. Spådam
18 februari 2010 · 816 Inlägg

hotrodder skrev:

Merclone skrev:

hotrodder skrev:

Vår kung e duktigt motorintresserad och äger personligen;
Volvo PV - 1946
Ford Mustang - 1966
Pontiac Tempest - 1966
AC Cobra - 1966
De Tomaso Pantera - 1971
Porsche 911 Targa - 1973
Porsche 911 Carrera - 1987
Ferrari 456 - 1999
BMW M3 - 2003
Volvo C30 Flexifuel

Tempesten från 1966 äger inte kungen personligen, den är utlånad av någon förening (vilken minns jag inte nu). Utöver detta så är den "emblemuppgraderad" till en GTO.

Märklig förening isåfall med tanke på att Kungen personligen hämtade Prinsessan Victoria på hennes student i just den bilen och... det visade sej att den var obesiktad. Det blev ett jäkla liv på skvallerpressen eftersom någon hade uppmärksammat att det var fel skattelapp på Pontiacen. Kopia på utdraget från bilregistet hamnade i både Expressen och Aftonbladet och där stod hovet som ägare och bilansvarige i hovstallet fick utala sej ofentligt om "skandalen" *suck*

Om det nu ska suckas så se till att ha all fakta rätt, Pontiacen var inte obesiktigad när han körde den på studenten, den gick däremot inte igenom besiktningen året därpå. Dessutom verkar bilen vara ett hopkok av olika delar, fronten kommer från en GTO 67a, kallas en Tempest GTO trots att GTO blev en egen modell 66. Och så är det inte kungens bil, men den finns permanent i hans garage. Man ska inte tro på allt som journalister skriver, exempelvis så hittade jag följande i ett reportage på om kungens bilar på Aftonbladet
"Kungen äger även en Ford Mustang Shelby. Den köpte kungen för några år sedan av Carroll Shelby vars specialitet är att "hotta" upp gamla bilar." Jag ser tre fel på två meningar. För den oinvigda kan jag avslöja att Shelbys bilar inte heter "Ford Mustang Shelby", kungen köpte den inte av Carroll Shelby och Shelby hottade inte upp gamla bilar, utan splitter nya under 60-talens mitt fram till början av 70-talet.
Sen undrar jag även vad meningen med att *sucka* och nedvärdera andra människor och deras kunskap är.

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
BESHAN Orginal är för gubbjävlar!
18 februari 2010 · 245 Inlägg

läste nåt repotage om obamas kärra för ett tag sen, en ny cadillac sts eller vad dom heter. Pansar överallt och skottsäkert. Om jag inte minns fel vägde bilen runt 3,5ton.

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
18 februari 2010 · 1 594 Inlägg

Merclone skrev:
Sen undrar jag även vad meningen med att *sucka* och nedvärdera andra människor och deras kunskap är.

Men ta åt sej??? Min "suck" gällde medias och allmänhetens krav på en förklaring över det ansvarslösa i att vår egen konung var ute och skjutsade sin dotter i en olaglig bil. Att någon fånskalle kollar på skattekvittot, gör sej besväret att kolla upp via bilregistret och sedan tipsar media...

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
KHRacing
19 februari 2010 ·

hotrodder skrev:

Merclone skrev:
Sen undrar jag även vad meningen med att *sucka* och nedvärdera andra människor och deras kunskap är.

Men ta åt sej??? Min "suck" gällde medias och allmänhetens krav på en förklaring över det ansvarslösa i att vår egen konung var ute och skjutsade sin dotter i en olaglig bil. Att någon fånskalle kollar på skattekvittot, gör sej besväret att kolla upp via bilregistret och sedan tipsar media...

Vi har föraransvar i Sverige, men tänk även på att vår konung har full "immunitet" mot alla brott :-)

te_wik Forummoderator
19 februari 2010 · 12 813 Inlägg

Nu blev jag besviken...vad har hänt med konungens P1800 ?



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
OverBoosted AUTOBAHNRASER
19 februari 2010 · 3 804 Inlägg

han har flera m5or...


Bmw osv..
Germax
19 februari 2010 · 12 086 Inlägg

OverBoosted skrev:
han har flera m5or...

haha ah hela fickorna fulla

FreddeK
19 februari 2010 ·

porschen han har från 1973 är ju den han ertappades av en fotograf när han kysste Silvia. Det sa bara klick sa han till fotografen och sen dess har den bilen kallats för klickbilen=)

Hade int vår kung en gul gt3 eller liknande nyare porsche som han torskade för fortkörning med, han och prinsen hade varit på Gelleråsen och skulle hem.

Hittade storyn: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article206114.ab

Han verkar gilla porsche iallafall=)

Driftkungen Saab - Move Your Mind
26 februari 2010 · 1 094 Inlägg

jooonte skrev:
Spinner vidare lite på frågan.. Undrar vad dom har för extra utrustning, typ bepansrade osv?

Hittade en gammal ministers Bmw 740/750 på blocket. Stod ifs inte vilkens men kommer ihåg att den hade skottsäkra rutor samt däck smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864
Saab 9-3 Aero SS "Brukis" (2004)
BMW 325ia Cab "Passar inte Sveriges väder..." (1994)
Saab 9000 CSE 2.3T "Banprojektet." (1994)
halmis Avstängd
25 mars 2010 · 18 Inlägg

Läste någonstans att när Bmw e28 m535 kom så fick man inte ha den i sverige på grund av avgasutsläppen men kungen hade en likt förbannat smile

BMW 520 e28 "Den gamle tysken" (1986)
cheffer
25 mars 2010 · 1 422 Inlägg

FreddeK skrev:
porschen han har från 1973 är ju den han ertappades av en fotograf när han kysste Silvia. Det sa bara klick sa han till fotografen och sen dess har den bilen kallats för klickbilen=)

Hade int vår kung en gul gt3 eller liknande nyare porsche som han torskade för fortkörning med, han och prinsen hade varit på Gelleråsen och skulle hem.

Hittade storyn: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article206114.ab

Han verkar gilla porsche iallafall=)

"De körde om hela tiden, det var kungen som låg först" Det är klart kungen ska ligga först, han är ju kungen!

Förstår inte varför det ska bli sån skandal varje gång en offentlig person gör en "miss". De är väl bara människor de med?

Han verkar ju ha ett fint bilintresse. Ingen som kan få honom att sticka in foten här på gorg? wink

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
S60RAWD
25 mars 2010 · 64 Inlägg

Amor_Vincit_Omnia skrev:

cheffer skrev:

FreddeK skrev:
porschen han har från 1973 är ju den han ertappades av en fotograf när han kysste Silvia. Det sa bara klick sa han till fotografen och sen dess har den bilen kallats för klickbilen=)

Hade int vår kung en gul gt3 eller liknande nyare porsche som han torskade för fortkörning med, han och prinsen hade varit på Gelleråsen och skulle hem.

Hittade storyn: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article206114.ab

Han verkar gilla porsche iallafall=)

"De körde om hela tiden, det var kungen som låg först" Det är klart kungen ska ligga först, han är ju kungen!

Förstår inte varför det ska bli sån skandal varje gång en offentlig person gör en "miss". De är väl bara människor de med?

Han verkar ju ha ett fint bilintresse. Ingen som kan få honom att sticka in foten här på gorg? wink

Haha det vore bra reklam för garaget wink

Haha skaplig reklam de vore! tongue "Garaget.org kunglig hovleverantör" tongue

Jeep cherokee "Jaktbilen" (1995)
LenaWe
26 mars 2010 · 11 Inlägg

Merclone skrev:

hotrodder skrev:

Merclone skrev:

Tempesten från 1966 äger inte kungen personligen, den är utlånad av någon förening (vilken minns jag inte nu). Utöver detta så är den "emblemuppgraderad" till en GTO.

Märklig förening isåfall med tanke på att Kungen personligen hämtade Prinsessan Victoria på hennes student i just den bilen och... det visade sej att den var obesiktad. Det blev ett jäkla liv på skvallerpressen eftersom någon hade uppmärksammat att det var fel skattelapp på Pontiacen. Kopia på utdraget från bilregistet hamnade i både Expressen och Aftonbladet och där stod hovet som ägare och bilansvarige i hovstallet fick utala sej ofentligt om "skandalen" *suck*

Om det nu ska suckas så se till att ha all fakta rätt, Pontiacen var inte obesiktigad när han körde den på studenten, den gick däremot inte igenom besiktningen året därpå. Dessutom verkar bilen vara ett hopkok av olika delar, fronten kommer från en GTO 67a, kallas en Tempest GTO trots att GTO blev en egen modell 66. Och så är det inte kungens bil, men den finns permanent i hans garage. Man ska inte tro på allt som journalister skriver, exempelvis så hittade jag följande i ett reportage på om kungens bilar på Aftonbladet
"Kungen äger även en Ford Mustang Shelby. Den köpte kungen för några år sedan av Carroll Shelby vars specialitet är att "hotta" upp gamla bilar." Jag ser tre fel på två meningar. För den oinvigda kan jag avslöja att Shelbys bilar inte heter "Ford Mustang Shelby", kungen köpte den inte av Carroll Shelby och Shelby hottade inte upp gamla bilar, utan splitter nya under 60-talens mitt fram till början av 70-talet.
Sen undrar jag även vad meningen med att *sucka* och nedvärdera andra människor och deras kunskap är.

Nog lätt att tro att kungen köpte bilen av Carroll då de är bekanta, och Carroll vid minst ett tillfälle besökt slottet.

Hedning Fd Bannad
27 mars 2010 · 657 Inlägg

hotrodder skrev:

Vladde skrev:
Undrar rent allmänt vad kungar och presidenter brukar ha för bilar. Vill helst veta vad kungen har här i sverige och vad man har för bilar i USA! Mvh Vladde

Vår kung e duktigt motorintresserad och äger personligen;
Volvo PV - 1946
Ford Mustang - 1966
Pontiac Tempest - 1966
AC Cobra - 1966
De Tomaso Pantera - 1971
Porsche 911 Targa - 1973
Porsche 911 Carrera - 1987
Ferrari 456 - 1999
BMW M3 - 2003
Volvo C30 Flexifuel

visste att vi måste skrota kungafamiljen, så mycke resurser å inge mopar i garaget, å herre jesus du allmäktige:/

Märkesbög
Fellow
27 mars 2010 · 1 581 Inlägg

cheffer skrev:
"De körde om hela tiden, det var kungen som låg först" Det är klart kungen ska ligga först, han är ju kungen!

Förstår inte varför det ska bli sån skandal varje gång en offentlig person gör en "miss". De är väl bara människor de med?

Han verkar ju ha ett fint bilintresse. Ingen som kan få honom att sticka in foten här på gorg? wink

Problemet är inte uppståndelsen utan att skattebetalarna betalar deras böter.

Men visst, vem FAN bryr sig om kändisars matvanor? Deras sexliv osv. Helt otroligt att det finns en marknad för detta! För att inte tala om dessa fjortisbloggerskor från 14 till 35 år. Tragiskt! Vill inte veta hur världen ser ut om 10 år.

Senast redigerat av Fellow (27 mars 2010)

AudiAlex
19 december 2010 · 13 Inlägg

r2d2artur skrev:
Vet att de haden en Mitsubishi Pajero också

Kungen har en Mitsubishi Pajero 3.0 GL -99. Bilen ägs av hans privata företag Bensor AB. Denna bil använder han när han ska ut i skogen och jaga. Bilen finns med på denna video: http://www.youtube.com/watch?v=7M2enUNzH2I

Smiiley
25 februari 2012 · 24 Inlägg

Jag körde sakta om kungen i hans M3 CSL ute vid bromma,
sen så var det 1 svart mercedes framför och bakom (livvakterna).

Jag såg bara, wow en m3 csl sen såg jag att d va gamle carl smile

Ford Mustang Cobra SVT Cab "TERMINATOR" (2003)
MarcusGronberg Lowlife
19 maj 2012 · 809 Inlägg

Knugen's gamla M5:a ;D

http://www.garaget.org/?car=257027

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang