1866
Sök

Insuget till turbon läcker, Saab 9-5.

118 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
hej, min bil har betett sig besynnerligt på sistone vilket ledde till att jag började felsöka flera rimliga fel. När jag skulle undersöka turbon behövde jag självfallet demontera insugsröret. Efter att jag undersökt turbon monterade jag tillbaka röret med allt vad det innebär (oljerör och dylikt) men nu läcker det in luft någonstans. Hur allvarligt är det att köra (självklart lungt) med bilen i kanske en vecka?? Kan någonting hända med bilen??

Väldigt tacksam för svar!

5 710 Inlägg
22 maj 2012
Ja den suger ju luft som inte passerat genom luftfiltret.....inte jättebra men en vecka går säkert.
Motorlampan bör dyka upp som ett brev på posten om den inte redan gjort det förståss.
Varför inte fixa till det istället?

MVH Jonas
..............

118 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
Ok tack. Jag har undersökt men jag har inte hittat orsaken. Därför tänkte jag låta någon kunnig titta på det:D

5 710 Inlägg
22 maj 2012
Om du demonterat insugsöret på turbon och efter det har en luftläcka är det ju inte så mycket som kan läcka, en tunn o-ring mellan turbo-->rör och en tätning mellan returen från avlastningsventilen --rör och vevhusventilationsanslutningen.
Lurigast att få till är o-ringen mellan turbo-->rör.
Hur vet du att det läcker?

MVH Jonas
..............

118 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
Ok, det kan vara tätningen mellan avlastningsventilen, vad för slags tätning skall det vara där i mellan?? Den pyser när man släpper gasen, likt ett sportluftfilter.

Tack för hjälpen!

5 710 Inlägg
23 maj 2012
funkyp skrev:
Ok, det kan vara tätningen mellan avlastningsventilen, vad för slags tätning skall det vara där i mellan?? Den pyser när man släpper gasen, likt ett sportluftfilter.

Tack för hjälpen!

Det är en tätning med fyrkansprofil.

MVH Jonas
..............

118 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
Ok, men det är väl den man skruvar fast röret mot insuget med? Eller är jag ute och cyklar?smile

Sök