HJÄLP! Byta eller renovera motor?

Shamborak_
19 maj 2012 · 4 Inlägg

Min bil pajade på landsvägen, gick inte att gasa, hände ingenting när man trampade på pedalen. Stannade vid sidan och stängde av bilen. Sedan gick det inte att starta igen. En verkstad hjälpte mig att bogsera bilen dit.

Nu säger mekanikern följande:
Drivremmen har hoppat av och gjort att kamremmen pajat/stannat. Nu har motorn tagit stryk. Vet inte exakt i vilken omfattning. Men det finns två alternativ. 1 Byta motor helt och hållet. 2 plocka isär och byta ut delar som pajat.

Jag har inte så bra koll på sånt här. Vet inte ens om hans problembeskrivning stämmer.

Men vad säger ni? Vilken lösning är isåfall att rekommendera?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

reeLay
19 maj 2012 · 443 Inlägg

Vad är det för bil vi pratar om?

cARLBOM
19 maj 2012 · 159 Inlägg

Har kamremmen pajjat/stannat är det bara att byta motor, ganska dyrt att reparera skadorna efter det

MVH

no_fake
19 maj 2012 · 865 Inlägg

cARLBOM skrev:
Har kamremmen pajjat/stannat är det bara att byta motor, ganska dyrt att reparera skadorna efter det

MVH

Beror helt på vad det e för motor

RD_87 Skrotsamlare
19 maj 2012 · 4 031 Inlägg

Ganska vanligt på renault om det är den det gäller. Motorbyte är troligen billigare om motorn är samma som i Laguna.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Shamborak_
29 maj 2012 · 4 Inlägg

Ja det gäller Renault Megane.

Bestämde mig för att byta motor. Mekanikern gjorde en grov beräkning på motorrenovering och kom fram till åtminstone 29 000kr. Vilket knappast är värt på en sån bil.

Hittade en motor som kört 6000 mil på skroten. Beställde hem den, nu håller verkstan på att montera skiten.
Det kommer att kosta ca 4-5000 kr i arbete. Är det rimligt pris?

Svider som fan när det gäller en bil som e värd ca 20 k. Men men, skroten hade gett mig 850-1500kr.

Senast redigerat av Shamborak_ (29 maj 2012)

Nybergrobin
29 maj 2012 · 2 385 Inlägg

Shamborak_ skrev:
Ja det gäller Renault Megane.

Bestämde mig för att byta motor. Mekanikern gjorde en grov beräkning på motorrenovering och kom fram till åtminstone 29 000kr. Vilket knappast är värt på en sån bil.

Hittade en motor som kört 6000 mil på skroten. Beställde hem den, nu håller verkstan på att montera skiten.
Det kommer att kosta ca 4-5000 kr i arbete. Är det rimligt pris?

Svider som fan när det gäller en bil som e värd ca 20 k. Men men, skroten hade gett mig 850-1500kr.

Det var ruskigt billigt. Berners ville ha 15k för att byta koppling i min a4....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang