6920
Sök

Ägarbyte och skatt i månadsskifte

2 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
I morgon skall jag sälja min bil och slog mig just att skatten skall betalas i juni. Så som jag tolkar det så är det den som äger fordonet den 1:a juni (dvs på fredag) kommer att åka på skatten. Ägarbytet kommer ju att göras i morgon, men frågan är när transportstyrelsen gör ägarbytet. Även om jag skickar in blanketten i morgon så kommer ju inte transportstyrelsen ha den förens tidigast på fredag. Eller kommer de att utgå från datumet som påskriften görs? Någon som vet hur detta kommer att hanteras? Vill inte lura någon eller så, men jag vill bara veta vad som gäller så jag kan informera köparen.

166 Inlägg
30 maj 2012
Görs bytet imorgon är det köparen som pröjsar skatten, oavsett när transportstyrelsen mottar informationen om ägarbytet. Står det bara i papperna att bytet gjorts den 31 maj är det det som gäller och då betalar du inte skatten på det fordonet.

Hard work has a future payoff. Laziness pays off now

519 Inlägg
30 maj 2012
ägarbytet blir det datumet som står på pappret om det inte tar mer än 10 dagar att skicka in det.tar det längre än 10dagar så blir ägarbytet det datum dom får in pappret..

2 Inlägg
30 maj 2012
Trådstartare
Ok, tack så mycket för svaren!

Sök