3284
Sök

Vad händer vid kamremshaveri på Opel Corsa Swing -1998 60hk?

olleinchrist
3 juni 2012
Halloj!

Undrar om nån vet vad som händer kom kamremmen går på en Opel Corsa Swing från 1998?

Vilka delar pajar? smile

Of World
3 382 Inlägg
3 juni 2012
Vad är det för motor? 1,2 - 1,3?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 422 Inlägg
4 juni 2012
60hk. Det är väl 1,4an med 8v om jag inte missminner mig? Har du en väldig tur kan du klara dig med en ny rem bara men chansen är stor att du kan kröka ventilerna på dessa och även ännu mer omfattande motorskador, ska bland annat vara vanligt att om inte hela vattenpumpen behöver bytas så behöver iaf tätningen bytas vid brott av remmen. Har det redan skett? Vissa säger att detta ska vara en motor som ska klara sig om kamremmen går utan att skada något i toppen men det har visat sig vara fel många gånger, men vissa har även klarat sig så svårt att säga ja eller nej.
Senast redigerat av cheffer (4 juni 2012)

olleinchrist
4 juni 2012
opel_vectra_gts skrev:
Vad är det för motor? 1,2 - 1,3?

Hmm, svårt att få fram..cylindervolym 1389 står det iaf..:
http://www.bilstart.se/bilfakta/opel/co … 998/299616

cheffer skrev:
60hk. Det är väl 1,4an med 8v om jag inte missminner mig? Har du en väldig tur kan du klara dig med en ny rem bara men chansen är stor att du kan kröka ventilerna på dessa och även ännu mer omfattande motorskador, ska bland annat vara vanligt att om inte hela vattenpumpen behöver bytas så behöver iaf tätningen bytas vid brott av remmen. Har det redan skett? Vissa säger att detta ska vara en motor som ska klara sig om kamremmen går utan att skada något i toppen men det har visat sig vara fel många gånger, men vissa har även klarat sig så svårt att säga ja eller nej.

Har inte köpt bilen ännu, vill bara veta vad jag kan förvänta mig om kamremmen skulle tacka för sitt smile
Men man borde ju kunna se om den ser hyfsat fräsch ut. Den har gått kring 25000.
Vad är bytesintervallet på dessa btw? Om vi utgår ifrån att det är en 1.3/1.4?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
4 juni 2012
Ventil sallad:) jag har provat:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

klabbarpan
3 041 Inlägg
4 juni 2012
16ventilarna är dödsdömda om remmen ryker! När det gäller 8 ventilarna så klarar dem faktiskt en havererande rem, självklart under förutsättning att bilen vid tilfället varvats som en tok.  Klapp remmen på min astra 1.6 ( c16se). Ny rem och den stånkade på igen!

olleinchrist
4 juni 2012
Lite delade meningar här, det visar sig väl om det skulle hända smile

Nån som vet bytesintervallet?

Of World
3 382 Inlägg
4 juni 2012
Såvitt jag vet så brukar OFTAST (som tidigare nämnst) att 8v klarar sig, iaf så har Astra med 8v klarat sig bra efter kamremshaveri sen är det som sagt om man har tur i oturen.

Intervallen är väl att den ska bytas först på 15k mil men det kanske inte är så på corsa?

Så var det på min Astra.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

klabbarpan
3 041 Inlägg
4 juni 2012
Är man osäker, byt! Väldigt simpelt på de motorerna:-)

Sök