4825
Sök

Trimma bilen snålare?

2 410 Inlägg
2 juni 2012
#61
Andromeda skrev:
cpu1337 skrev:
Andromeda skrev:

Om en motor skjuter vevlagren två gånger på tre månader har han antingen blivit blåst på verkstaden eller kört utan olja. Så enkelt är det faktiskt.

eller så är de ju så att utbytes motorn oxå va igenkoxad=) riktiga skräp motorer de där men de förstår inte du som fanboy av saab lol

Men din mupp, det rullar hundratusentals T7-bilar som inte behövt ingrepp i motorerna. 4% drabbades enligt Saab, och de övriga 96% av ägarna skapar inte trådar på forum om att bilen fortfarande funkar. De som gick sönder har inte servats rätt. På baksidan av instruktionsboken står det att om bilen går mycket korta sträckor i kallt klimat ska oljan bytas var tusende mil. Följer man Long-life-programmet med inte kör långa sträckor per år blir oljan dålig långt innan service. Men Svensson är för bekväm för att kolla oljan då och då eller läsa instruktionsboken. Det behöver inte vara den som äger bilen när den går sönder som gjort fel, har den redan börjat koksa och dra olja tidigare är det för sent att börja sköta den ordentligt, bara att byta motor eller halva motorinnehållet.

Du bidrar ju inte med något, de inlägg jag ser från sin sida går enbart ut på att skapa osämja på forumet.

Herrejäklar vad du reagerade starkt på hans inlägg tongue 

Jag har en fråga till dig eftersom du verkar vara väldigt duktig på just saab. Du sade att det inte behöver vara nuvarande ägare som gjort fel utan det kan vara tidigare ägare som slarvat.
Tex om jag köper en saab och den låter fint i motorn och drar inge olja så kan den rasa ganska snart ändå? Är rätt så sugen på en saab men jag vill helst inte åka på ras tongue   Jag brukar aldrig köra korta stäckor och byter olja vid 500mil men det kanske inte spelar så stor roll om tidigare ägare slarvat?


766 Inlägg
2 juni 2012
#62
Andromeda skrev:
cpu1337 skrev:
Andromeda skrev:

Om en motor skjuter vevlagren två gånger på tre månader har han antingen blivit blåst på verkstaden eller kört utan olja. Så enkelt är det faktiskt.

eller så är de ju så att utbytes motorn oxå va igenkoxad=) riktiga skräp motorer de där men de förstår inte du som fanboy av saab lol

Men din mupp, det rullar hundratusentals T7-bilar som inte behövt ingrepp i motorerna. 4% drabbades enligt Saab, och de övriga 96% av ägarna skapar inte trådar på forum om att bilen fortfarande funkar. De som gick sönder har inte servats rätt. På baksidan av instruktionsboken står det att om bilen går mycket korta sträckor i kallt klimat ska oljan bytas var tusende mil. Följer man Long-life-programmet med inte kör långa sträckor per år blir oljan dålig långt innan service. Men Svensson är för bekväm för att kolla oljan då och då eller läsa instruktionsboken. Det behöver inte vara den som äger bilen när den går sönder som gjort fel, har den redan börjat koksa och dra olja tidigare är det för sent att börja sköta den ordentligt, bara att byta motor eller halva motorinnehållet.

Du bidrar ju inte med något, de inlägg jag ser från sin sida går enbart ut på att skapa osämja på forumet.

kört 6000 mil i min bil och aldrig bytt olja och ja vet inte när den är bytt av tidigare ägare heller och ja kör ganska så hårt med bilen men den knackar inte eller tickar i motorn=) så ska en bil vara smile

766 Inlägg
2 juni 2012
#63
Nybergrobin skrev:
Andromeda skrev:
cpu1337 skrev:

eller så är de ju så att utbytes motorn oxå va igenkoxad=) riktiga skräp motorer de där men de förstår inte du som fanboy av saab lol

Men din mupp, det rullar hundratusentals T7-bilar som inte behövt ingrepp i motorerna. 4% drabbades enligt Saab, och de övriga 96% av ägarna skapar inte trådar på forum om att bilen fortfarande funkar. De som gick sönder har inte servats rätt. På baksidan av instruktionsboken står det att om bilen går mycket korta sträckor i kallt klimat ska oljan bytas var tusende mil. Följer man Long-life-programmet med inte kör långa sträckor per år blir oljan dålig långt innan service. Men Svensson är för bekväm för att kolla oljan då och då eller läsa instruktionsboken. Det behöver inte vara den som äger bilen när den går sönder som gjort fel, har den redan börjat koksa och dra olja tidigare är det för sent att börja sköta den ordentligt, bara att byta motor eller halva motorinnehållet.

Du bidrar ju inte med något, de inlägg jag ser från sin sida går enbart ut på att skapa osämja på forumet.

Herrejäklar vad du reagerade starkt på hans inlägg tongue 

Jag har en fråga till dig eftersom du verkar vara väldigt duktig på just saab. Du sade att det inte behöver vara nuvarande ägare som gjort fel utan det kan vara tidigare ägare som slarvat.
Tex om jag köper en saab och den låter fint i motorn och drar inge olja så kan den rasa ganska snart ändå? Är rätt så sugen på en saab men jag vill helst inte åka på ras tongue   Jag brukar aldrig köra korta stäckor och byter olja vid 500mil men det kanske inte spelar så stor roll om tidigare ägare slarvat?

han verka bli lite små surig när man kritiserar saab lol

Rumpmas
3 860 Inlägg
2 juni 2012
#64
Nybergrobin skrev:
Andromeda skrev:
cpu1337 skrev:
eller så är de ju så att utbytes motorn oxå va igenkoxad=) riktiga skräp motorer de där men de förstår inte du som fanboy av saab lol

Men din mupp, det rullar hundratusentals T7-bilar som inte behövt ingrepp i motorerna. 4% drabbades enligt Saab, och de övriga 96% av ägarna skapar inte trådar på forum om att bilen fortfarande funkar. De som gick sönder har inte servats rätt. På baksidan av instruktionsboken står det att om bilen går mycket korta sträckor i kallt klimat ska oljan bytas var tusende mil. Följer man Long-life-programmet med inte kör långa sträckor per år blir oljan dålig långt innan service. Men Svensson är för bekväm för att kolla oljan då och då eller läsa instruktionsboken. Det behöver inte vara den som äger bilen när den går sönder som gjort fel, har den redan börjat koksa och dra olja tidigare är det för sent att börja sköta den ordentligt, bara att byta motor eller halva motorinnehållet.

Du bidrar ju inte med något, de inlägg jag ser från sin sida går enbart ut på att skapa osämja på forumet.

Herrejäklar vad du reagerade starkt på hans inlägg tongue 

Jag har en fråga till dig eftersom du verkar vara väldigt duktig på just saab. Du sade att det inte behöver vara nuvarande ägare som gjort fel utan det kan vara tidigare ägare som slarvat.
Tex om jag köper en saab och den låter fint i motorn och drar inge olja så kan den rasa ganska snart ändå? Är rätt så sugen på en saab men jag vill helst inte åka på ras tongue   Jag brukar aldrig köra korta stäckor och byter olja vid 500mil men det kanske inte spelar så stor roll om tidigare ägare slarvat?

HAn är ju inne i en massa trådar och kommer med trollinlägg.

Köper du en 9-3 eller 9-5 med T7-motor 98-03 kan den dra olja fastän den verkar gå OK, men det borde märkas på HC-värdena på besiktningen.
Men har kolvringarna koksat spelar det ingen roll hur bra du sköter den sedan, den kommer att fortsätta dra olja, och har den gått med för dålig eller för lite olja någon tid förut har det slitit på kedjetransmissionen och turbon. Bara att sikta på en -04 eller nyare, de kostar inte många tusen mer.
Senast redigerat av Andromeda (2 juni 2012)


2 410 Inlägg
2 juni 2012
#65
Andromeda skrev:
Nybergrobin skrev:
Andromeda skrev:

Men din mupp, det rullar hundratusentals T7-bilar som inte behövt ingrepp i motorerna. 4% drabbades enligt Saab, och de övriga 96% av ägarna skapar inte trådar på forum om att bilen fortfarande funkar. De som gick sönder har inte servats rätt. På baksidan av instruktionsboken står det att om bilen går mycket korta sträckor i kallt klimat ska oljan bytas var tusende mil. Följer man Long-life-programmet med inte kör långa sträckor per år blir oljan dålig långt innan service. Men Svensson är för bekväm för att kolla oljan då och då eller läsa instruktionsboken. Det behöver inte vara den som äger bilen när den går sönder som gjort fel, har den redan börjat koksa och dra olja tidigare är det för sent att börja sköta den ordentligt, bara att byta motor eller halva motorinnehållet.

Du bidrar ju inte med något, de inlägg jag ser från sin sida går enbart ut på att skapa osämja på forumet.

Herrejäklar vad du reagerade starkt på hans inlägg tongue 

Jag har en fråga till dig eftersom du verkar vara väldigt duktig på just saab. Du sade att det inte behöver vara nuvarande ägare som gjort fel utan det kan vara tidigare ägare som slarvat.
Tex om jag köper en saab och den låter fint i motorn och drar inge olja så kan den rasa ganska snart ändå? Är rätt så sugen på en saab men jag vill helst inte åka på ras tongue   Jag brukar aldrig köra korta stäckor och byter olja vid 500mil men det kanske inte spelar så stor roll om tidigare ägare slarvat?

HAn är ju inne i en massa trådar och kommer med trollinlägg.

Köper du en 9-3 eller 9-5 med T7-motor 98-03 kan den dra olja fastän den verkar gå OK, men det borde märkas på HC-värdena på besiktningen.
Men har kolvringarna koksat spelar det ingen roll hur bra du sköter den sedan, den kommer att fortsätta dra olja, och har den gått med för dålig eller för lite olja någon tid förut har det slitit på kedjetransmissionen och turbon. Bara att sikta på en -04 eller nyare, de kostar inte många tusen mer.

Det är alltså lugnt om man kollar på 06-07? Köper hellre en lite dyrare men då ska skiten funka också tongue


Rumpmas
3 860 Inlägg
3 juni 2012
#66
Nybergrobin skrev:
Andromeda skrev:
Nybergrobin skrev:

Herrejäklar vad du reagerade starkt på hans inlägg tongue 

Jag har en fråga till dig eftersom du verkar vara väldigt duktig på just saab. Du sade att det inte behöver vara nuvarande ägare som gjort fel utan det kan vara tidigare ägare som slarvat.
Tex om jag köper en saab och den låter fint i motorn och drar inge olja så kan den rasa ganska snart ändå? Är rätt så sugen på en saab men jag vill helst inte åka på ras tongue   Jag brukar aldrig köra korta stäckor och byter olja vid 500mil men det kanske inte spelar så stor roll om tidigare ägare slarvat?

HAn är ju inne i en massa trådar och kommer med trollinlägg.

Köper du en 9-3 eller 9-5 med T7-motor 98-03 kan den dra olja fastän den verkar gå OK, men det borde märkas på HC-värdena på besiktningen.
Men har kolvringarna koksat spelar det ingen roll hur bra du sköter den sedan, den kommer att fortsätta dra olja, och har den gått med för dålig eller för lite olja någon tid förut har det slitit på kedjetransmissionen och turbon. Bara att sikta på en -04 eller nyare, de kostar inte många tusen mer.

Det är alltså lugnt om man kollar på 06-07? Köper hellre en lite dyrare men då ska skiten funka också tongue

Ja, alla -04 och uppåt har en uppgraderad motor från fabrik.


929 Inlägg
3 juni 2012
#67
Nu är det dags att lägga ner med : Min pappa är starkare än din pappa.
Det här är ett teknikforum, och frågan är hur man gör för att trimma en bil snålare. Har ni ingenting att tillföra så kan ni vara snälla att låta bli att skriva i den här tråden.

Mats

It tekniker
61 Inlägg
5 juni 2012
#68
Det flesta bilarna med relativt höga hästar går att eco-trimma.
Dvs man trimmar den men lägger in funktionen att koppla på ecoläge.

Kanske kan vara nåt?


Sök