5389
Sök

V40 T4 eller V40 2,0T (Fas II)

20 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
det där var inget dumt svar. tack!

1 938 Inlägg
10 juni 2012
arenwik skrev:
brrot skrev:
frågar här istället för att göra en ny tråd:

hur stor är skillnaden på bränsleförbrukningen mellan en S70 2,5t - 98 gentemot en S40 T4 - 02? har sökt men hittar inga vettiga svar..
gissar på att S70n drar mer eller vad tror ni?

Större motor, mindre effekt = Högre bränsleförbrukning. Lite hästar som får arbeta mycket för att snurra en stor motor..

Mindre motor, mer effekt = Lägre bränsleförbrukning. Många hästar som inte behöver arbeta så hårt för att få en liten motor att snurra.

Vart i registret effekten finns spelar också en större roll i förbrukningen, 2.5 liter jämfört mot 1.9 liter, samt tyngd osv på bilen.

En s70 drar inte mycket mer än en v40 enligt mina erfarenheter, går att få ner båda på liknande långkörnings-förbrukning.

* Voff voff *
11 267 Inlägg
10 juni 2012
Jag har haft en S70 2,5T -99 tidigare och frun har en V40 T4 -01, och V40:in är rejält mycket snålare än S70:in var.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

20 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
okey. det lutar mot en T4 då!

310 Inlägg
10 juni 2012
Hur mycket skiljer priset på försäkringen mellan en 20t och T4?

875 Inlägg
10 juni 2012
brrot skrev:
okey. det lutar mot en T4 då!

Tycker jag du gör helt rätt i wink

arenwik
10 juni 2012
Glesmark skrev:
arenwik skrev:
brrot skrev:
frågar här istället för att göra en ny tråd:

hur stor är skillnaden på bränsleförbrukningen mellan en S70 2,5t - 98 gentemot en S40 T4 - 02? har sökt men hittar inga vettiga svar..
gissar på att S70n drar mer eller vad tror ni?

Större motor, mindre effekt = Högre bränsleförbrukning. Lite hästar som får arbeta mycket för att snurra en stor motor..

Mindre motor, mer effekt = Lägre bränsleförbrukning. Många hästar som inte behöver arbeta så hårt för att få en liten motor att snurra.

Vart i registret effekten finns spelar också en större roll i förbrukningen, 2.5 liter jämfört mot 1.9 liter, samt tyngd osv på bilen.

En s70 drar inte mycket mer än en v40 enligt mina erfarenheter, går att få ner båda på liknande långkörnings-förbrukning.

Nu utgick jag ju från normal körning och inte ett varv på Mantorp cool
Senast redigerat av arenwik (10 juni 2012)

1 938 Inlägg
10 juni 2012
arenwik skrev:
Glesmark skrev:
arenwik skrev:

Jag med, 110 kmh på 5an i en v40 med lite last så får man ju kugga ner i uppförsbackar.
Behövs inte med s70in, 0.79 har vi fått en s70 2.5t att dra på motorväg, kanske finns något att vinna med chip, inget som jag testat dock.

arenwik
10 juni 2012
Glesmark skrev:
arenwik skrev:
Glesmark skrev:

Jag med, 110 kmh på 5an i en v40 med lite last så får man ju kugga ner i uppförsbackar.
Behövs inte med s70in, 0.79 har vi fått en s70 2.5t att dra på motorväg, kanske finns något att vinna med chip, inget som jag testat dock.

Ska vara en jävla backe då, eller så har du aldrig kört en T4 F2 wink

Landsväg är det ingen nyhet att större motor drar mindre. Men i blandad körning så är det ultimata små motorer med någorlunda hög effekt. En s70 2.5T Kör man inte runt på samma siffror blandat som en S40 T4.
Farthållaren på 100 i en S40 T4 och du hamnar på typ 0.65l/m
Min 2.0T Fas2 kör jag runt på 0.55l/mil blandad körning.

Men visst under 10 sekunder i uppförsbacke så drar kanske S70 mindre, men det är inget att basera ett bilköp på smile

1 938 Inlägg
10 juni 2012
arenwik skrev:
Glesmark skrev:
arenwik skrev:

Landsväg är det ingen nyhet att större motor drar mindre. Men i blandad körning så är det ultimata små motorer med någorlunda hög effekt. En s70 2.5T Kör man inte runt på samma siffror blandat som en S40 T4.

Men visst under 10 sekunder i uppförsbacke så drar kanske S70 mindre, men det är inget att basera ett bilköp på smile

Där har jag ingenting att argumentera mot, men 0.55 låter lite väl lågt.
Själv gillar jag inte små motorer, röstar fortfarande på 2.5t, alltid skönare att köra "stor" motor än liten fis. smile

arenwik
10 juni 2012
Glesmark skrev:
arenwik skrev:
Glesmark skrev:

Där har jag ingenting att argumentera mot, men 0.55 låter lite väl lågt.
Själv gillar jag inte små motorer, röstar fortfarande på 2.5t, alltid skönare att köra "stor" motor än liten fis. smile

Stora motorer är manligt cool

0.55 är väldigt lågt, jag är ett riktigt eco-driving freak wink

711 Inlägg
10 juni 2012
Har precis kommit hem efter en liten roadtrip,har kört närmare 70 mil med mestadels motorväg.
0.78 landade förbrukningen på utan "attackkörning" då frugan inte gillar det.

Helt acceptabelt...

arenwik
10 juni 2012
jimbon skrev:
Har precis kommit hem efter en liten roadtrip,har kört närmare 70 mil med mestadels motorväg.
0.78 landade förbrukningen på utan "attackkörning" då frugan inte gillar det.

Helt acceptabelt...

Och det med Fas1 som drar betydligt mer! Absolut "helt acceptabelt" cool

20 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
nu blir jag bara mer sugen på en T4! ^^
frågan är om det blir V40 eller S40 nu.. ångrade mig lite om det jag skrev om S40 tidigare. sett många snygga nu..

939 Inlägg
10 juni 2012
Delar lite info jag då..

Kör en T4 03 den drar runt 0,8-0,9 OM man kör normalt. Inte motorväg då!! vanlig landsväg med stop och sånt. Plattan genom golvet å aggressiv körning så har jag inte lyckats få den över 1.4

* Voff voff *
11 267 Inlägg
10 juni 2012
Glöm inte att T4 ska ha 98 oktan. Inte bara rekommenderas utan ska ha. Både enligt dekal på tanklockets insida och enligt instruktionsboken.

Jag undrar dock hur många som faktiskt kör på 98... Fruns bil är märkbart både piggare och snålare på 98.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

939 Inlägg
10 juni 2012
Brådhis skrev:
Glöm inte att T4 ska ha 98 oktan. Inte bara rekommenderas utan ska ha. Både enligt dekal på tanklockets insida och enligt instruktionsboken.

Jag undrar dock hur många som faktiskt kör på 98... Fruns bil är märkbart både piggare och snålare på 98.

//Brådhis

Jag kör såklart 98an:)

1 938 Inlägg
11 juni 2012
Brådhis skrev:

//Brådhis

Även saabs bilar står i handboken att den skall köras på 98oktan också. tongue

Sök