Trasigt dörrhantag Saab 9-3ss-03

ake
7 juni 2012 · 22 Inlägg

Hej mitt dörrhantag på passargerar dörren har gett upp, både från in och utsida. Så nu är frågan går det på något sätt att få bort dörrsidan fast dörren är stängd. Försökte lite idag med att plocka bort den, men utan resultat. Så undrar om någon varit med om detta och kanske har något tips.

/ Oskar

ake
11 juni 2012 · 22 Inlägg

Nu har jag fått bort dörr sidan så pass at jag kommer åt låskistan. Har rucklat och försökt få upp dörren men går ju fan inte. Någon som har något förslag?

Greatsnyggo saabtok
11 juni 2012 · 1 306 Inlägg

Kan du inte bara ta av handtaget invändigt och dra i låsstången där ?

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
ake
11 juni 2012 · 22 Inlägg

Förlåt om jag har fel formulerat, det är inte hantaget som är trasigt utan själva mekanismen. Fick in handen innanför dörrsidan idag och det kändes som att allt funkade hela vägen till låskistan.  Men dörren går inte upp, så känns som att det är kistan som är slut. Men får inte upp dörren så att jag kan byta den.

Mvh/ Oskar

SgtCrilly Hemmainstruktör
11 juni 2012 · 641 Inlägg

Dom kistorna kan hänga sig i deadlock läget.
Bara fram med en lång stor mejsel och hammare, slå sönder plastkåpan på låskistan tills du kommer åt mekanismen och kan tvinga öppning den vägen, sen i med en ny låskista.
Inte själv kommit på nått sätt att lirka upp dom efter att dom gått i baklås och om den gjort det en gång lär det hända igen, så inget å vara blyg för att klappa sönder bara man har en ny att montera i istället (eller beg.).

Edit: Förutsatt att du har ström till låskistan så att det inte är dörrmodulen som gett sig och lämnat låset i deadlock läget.

Senast redigerat av Pukadjuret (11 juni 2012)

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Erik_92
11 juni 2012 · 120 Inlägg

hade samma problem.. men jag gjorde som ovanstående sa. 300 på skroten typ. inte mycket å hurra över när de väl börjar strula.

Rösta gärna och kommentera :)
Saab 9-3 SS "SPL-saaben" (2005)
ake
11 juni 2012 · 22 Inlägg

Tack för svar, en ny kista beställd. Får försöka byta det i veckan.

/ Oskar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang