Greenpart's Mercedes S500. (såld) Projekt W220 istället!

tsdi Egenföretagare
27 december 2011 · 2 496 Inlägg

Hej!

Ihop med mitt företag Greenpart ska vi sakta men säkert få en Mercedes S500 (W140 karossen) att gå ifrån en gubbig original bil till att bli ett stilren VIP / Tyskstukat lyxåk!
Vi ska i så stor utsträckning som möjligt erhålla produkter / tjänster vi själva kan bistå med!

Då VIP stuket är stort i USA så hoppas vi på att denna bilen kommer att stå ut bland mängden på många av de bilträffar som kommer att besökas i sommar.

En enkel beskrivning av VIP stuket följer här nedan:
VIP-styling börjar vanligtvis med en stor bakhjulsdriven lyxig sedanmodell.
I USA är Lexus och Infiniti sedaner de mest populära plattformarna för VIP modifiering, men Europeiska märken som Mercedes växer allt vanligare. Även amerikanska bilar VIP stukas ibland.
Vanligvis brukar bilar som VIP stukas vara utrustade med luftfjädring redan ifrån fabrik. Vår Mercedes saknar dock detta och är sänkt med sänkningssats. Den kommer dock att bli lägre än i dagsläget!
Ett måste på alla bilar i denna genre är feta hjul. Därför kommer vi noga att välja ut något som passar bilen för ändamålet! Under tiden får den rulla på ett par BBS Lemans repliker i 20" smile
Stuket handlar mycket om detaljer och vi skall försöka få till personliga och lyxiga detaljer till projektet.
Sist men inte minst ska en rejäl ljudanläggning som ev även kommer innehålla multimedia i form av DVD eller liknande.

I planerna just nu har vi:

Tona rutorna hela vägen fram.
20" Fälgar
Sänkning
Ny front.
Nytt Mercedes emblem fram
Gardiner ala vip stuk.
Klarglas fram
Xenon
En rejäl ljudanläggning
Lackrekond
Ny Ratt (sliten)
Ny lack på en bakdörr pga sabbotage.

Nedan följer lite fakta om just W140 karossen. (saxat ifrån Wikipedia)
Mercedes-Benz W140 är en personbil, tillverkad av den tyska biltillverkaren Mercedes-Benz mellan 1991 och 1998.

W140 kallas ibland för "legenden" eftersom den har den perfekta och mest dominanta designen enligt många. Många exemplar av modellen gjordes skottsäker för olika viktiga och högt uppsatta personer som tex. presidenter. Modellen kunde även göras ljudisolerad och med dubbla glasskikt. W140 kom med följande olika motorer: - fr. 1990 - 1993: 300SE(L), 400SE(L), 500SE(L) och 600SE(L) hösten 1992 kom 300SE 2,8 och 300SD, hösten 1993 döptes alla modellerna om till S-klass = S280, S320 (L), S420 (L), S500 (L), S600 (L) samt S350 Turbodiesel, våren 1994 faceliftades S-klass med bland annat vita framblinkers nya stötfångare och Saccoplank samt ny bagagelucka och bakljus, nästa facelift kom 1996 då ersattes S350 Turbodiesel av S300 Turbodiesel trots den mindre motorn gav den 27hk extra, att den är en sen W140 syns på dom vita bakblinkersena, S500L och S600L fanns även med bepansring från fabrik.

Bl.a. kom S600 (W140) med en säkerhetsknapp (SOS) som var placerad uppe i taket framför bakspegeln. Denna knapp kunde installeras till att ringa upp ett visst telefonnummer, dvs. 112 -polisen. Bredvid knappen fanns en mikrofon så att man kunde prata direkt med polisen.

Annonsbilden på bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11105/11105-ffc707905119d1009a174251cd3ad19f.jpg

5min film om W140 karossen.
http://dai.ly/tlhKvf

Även en bild på en W140 med skapligt stuk!
http://2.bp.blogspot.com/-6Kw7BO5Zq80/TZBGf-Qa-gI/AAAAAAAABS8/J7eQr01vwxc/s1600/Mercedes_w140_vip_2.jpg

Jag hoppas att ni som kommer följa detta kommenterar mycket och kommer med ideer och kritik smile

Väl mött // Emil Edman

Senast redigerat av tsdi (12 juni 2012)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Volvo_Mannen Volvoskadad
27 december 2011 · 6 017 Inlägg

Kan bli intressant detta då jag gillar vip stuket.
Dock vore ju en lite mer exklusiv lack att föredra som kan ge lite kontrast mot krom, imo tongue

Senast redigerat av Volvo_Mannen (27 december 2011)

Jonas
tsdi Egenföretagare
27 december 2011 · 2 496 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
Kan bli intressant detta då jag gillar vip stuket.
Dock vore ju en lite mer exklusiv lack att föredra som kan ge lite kontrast mot krom, imo tongue

Tack så mycket!

Ja det håller jag med om. Stuket rekomenderas till bilar med mörka färger eller silver. (dock helst mörka färger)
Dock valde jag en silvrig bil för att slippa få den tråkiga plastiga känslan dom ger när dom är svarta. (Nederdelen i plast ger en väldigt tråkig konstrast mot bilens övriga lack)

Självklart hade man kunna köpt en svart bil och målat om den. Dock skall det inte bli ett allt för avancerat och dyrt prodjekt. Utan mera en makeover som visar att man med relativt enkla medel kan åstakomma något stort smile

// Emil

Senast redigerat av tsdi (27 december 2011)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
AntrE
27 december 2011 · 2 140 Inlägg

lagt till bilen till favoriter och nu prenumereras det även på tråden! smile denna ska följas! wink

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
StahlgrenDesign Virtuell Designer
27 december 2011 · 545 Inlägg

Kan bli intressant! Följer denna! smile

Renault Megane Sport Tourer "Bose Edition" (2017)
Msterlind
27 december 2011 · 76 Inlägg

Kommer nog bli riktigt fet!

Miiicke Fotograf
27 december 2011 · 145 Inlägg

Awesome ;D

BMW 1M (2012)
xantee
5 januari 2012 · 90 Inlägg

jajjamän.. där va man prenumerant..
har haft 2st och det finns nog inget annat som är goare att köra.. man får måååånga blickar!
har bara den ena här på g.org helt orginal. dock lackad i obsidian black och med 20" lorinser.

Mercedes 190E 1.8 "Stance" (1992)
tsdi Egenföretagare
16 februari 2012 · 2 496 Inlägg

Inte hänt någonting alls här i väntan på våren!

Liten uppdate iaf!:
Imorgon kommer toningkillen och tonar bilen!
Inte bestämt mig ännu för hur mkt ljusinsläpp jag vill ha! Någon ide?
Självklart blir det tonat hela vägen fram!

Sedan har en Digital Design baslåda kastats in. Även 2st Trevliga Rockford Steg är på plats!
Bilder och mera info kommer ang detta!

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
LillNaisarn
25 april 2012 ·

Alltid trevligt med lite MB byggen, 140 karossen går att få till riktigt bra så det här kommer att följas med stort intresse smile

tsdi Egenföretagare
12 juni 2012 · 2 496 Inlägg

"Tyvärr" så såldes W140'n då jag kom över en W220 istället med massvis med utrustning.
Det är "lilla" V8'n på 4,3 liter och 280hk.

Bilen hade förmodligen inte tvättat's på hela vintern då det var förra ägarens "vinterbil"

Jag kommer här att fortsätta med projektet även fast det bytt ifrån en W140a till en W220a.

Inga mirakel kommer att ske men lite förfining av bilen som kan vara kul för er att se som gillar dessa gamla gubbilar smile

Listan då:

20" Fälgar (KLART)
Toning (KLART)
Sänkning (KLART)
Nytt MB emblem (KLART)
Baslåda (KLART)
Facelift fram (KLART)
Lacka om grillen (KLART med dåligt resultat)
Xenon i fram
Facelift bak
Facelift spelgarna
Foliering? (stads kammo?)
Beställa nya grill
Beställa nya interiör mattor
Navi Comand Widescreen istället för 4:3
AMG front

Senast redigerat av tsdi (12 juni 2012)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang