Jag kan hjälpa till lite här. Man måste skilja på 2,5T/2,4T AWD och T5 AWD. 2,5T/2,4T är lättrycks turbofemmor. T5 AWD är en 2 liters fulltrycks turbofemma på 226hk som såldes med AWD i Tyskland och Italien, vad jag vet. Har hört både ja och nej om denna denna femma, men nackdelarna jag har hört är att den inte är lika optimal att trimma om man vill ha ut mycket hästar, den ska anars vara lika bra som den större T5 på 2,3 liter.
Detta är dock inget problem då inte fyrhjulsdriften i denna modell gillar för mycket hästar, då passar denna motor helt perfekt! AWD:n klarar runt 300hk om man vill vara lite säkrare på att den håller.
Det du ska kolla när du köper en bil som denna är fyhjulsdriften! Funkar inte AWD:n så är det antingen vinkelväxeln eller viskon, den sistnämnda är en dyr historia och kostar närmare bestämt 12000:- + moms för en ny på Volvo, det utan byte. Det går att köpa begagnade viskoenheter på blocket eller av nån skrot eller liknande, för några tusenlappar och byta själv, dock vet man inte om den funkar då heller. AWD:n är inte så hemsk som många säger, jag själv äger en V70XC med en 2,4T med AWD. dessa bilar går att köra på 0,85-0,9 på långkörning med fullt fungerande visko.
Senast redigerat av BOLIN_ (8 juni 2012)
Volvo - For Life