2641
Sök

Servicepris?

638 Inlägg
1 mars 2007
Hamilton skrev:
Renjägarn det är ju upp till dig att bedöma om de är värt de. Men om du som jag skrev i exemplet ovan skulle råkat utför ett motorhaveri, skulle då OKQ8 ta in din bil för att byta motorn?
Svar NEJ.
Är det däremot som i tråden ovan en av tillverkaren godkänd verkstad så är svaret JA.

Men som sagt de är upp till var och en att avgöra vart man vill lämna sin bil, men man ska då vara helt säker på att man inte ska behöva utnytja evt. garantier som tillverkaren ger.
För jag tror att det som privatperson är näst intill omöjligt att vid en tvist bevisa att tex. OKQ8 har gjort allt som tillverkaren kräver för att vara auktoriserad.

Självklart kan kalle vara  en MRF bunden verkstad.

Är du blind eller?

DET ÄR FORD som får byta motorn vid motorhaveri vid garantitid!  Händer det att motorn rasar UTANFÖR garantin så får OKQ8 stå för det OM det är deras fel.

men man ska då vara helt säker på att man inte ska behöva utnytja evt. garantier som tillverkaren ger.
För jag tror att det som privatperson är näst intill omöjligt att vid en tvist bevisa att tex.

NEJ och åter NEJ!  numera är det nästintill OMÖJLIGT för försäljaren (ford i det här fallet) att neka till att repa bilen OM det är fabrikationsfel. Oavsett om det är gjort hos auktoriserad verkstad eller OKQ8 eller dyl.  Detta då dom har ändrat Reglerna till fördel för konsumenterna, numera är det somsagt BILTILLVERKAREN som ska kunna bevisa utan tvivel att det är bilägaren som har gjort fel. Detta är istort sett omöjligt om man gjort servicen rätt.

Och vadå kräver för att vara auktoriserad? Du behöver inte vara auktoriserad för att få tillgång till serviceprotokoll. Detta kan du läsa i klartext i serviceboken t ex samt finns program (Autodata som exempel) som har servicedetaljer till samtliga bilar på marknaden.

Som jag sa tidigare, innan du nu sätter dig och försöker lura på snubben massa blajja, lär dig vad reglerna säger och hur du som konsument har rätt att göra med din bil.

Nu gällde det iofs inte en bil med garanti. men fortfarande, du får SAMMA /(#¤"(#¤ SERVICE hos  t ex OKQ8 / Mekonomen eller "kalle runt hörnet" då dom idag har samma information som Ford har. Men som sagt till väsentligt billigare pris.
Senast redigerat av Renjägarn (1 mars 2007)

Kommer väl nånting här snart!

638 Inlägg
1 mars 2007
Hamilton skrev:
Renjägarn det är ju upp till dig att bedöma om de är värt de. Men om du som jag skrev i exemplet ovan skulle råkat utför ett motorhaveri, skulle då OKQ8 ta in din bil för att byta motorn?
Svar NEJ.
Är det däremot som i tråden ovan en av tillverkaren godkänd verkstad så är svaret JA..

Du tror fullt ut att det är så enkelt?  Brorsan har lämnat in sin Nissan 200SX hos en auktoriserad nissanverkstad för att repa en A-stolpe som han kört sönder.

Under tiden bilen stod därinne körde dom sönder underredet på bilen / avgassystemet och delar av inredningen förstördes.

Detta tvärnekar dom att stå för, vi har dock kommit överens om att dela på delarna då det tagit över 7 månader att förhandla vilket verkar helt meningslöst.

Så kom fan inte o säg att auktoriserade verkstäder fixar saker bara för att dom är auktoriserade, allt handlar om pengar. Och hur lättlurade kunderna är.

8 910 Inlägg
1 mars 2007
Renjägarn skrev:
Hamilton skrev:
Svar NEJ.
Är det däremot som i tråden ovan en av tillverkaren godkänd verkstad så är svaret JA..

Du tror fullt ut att det är så enkelt?  Brorsan har lämnat in sin Nissan 200SX hos en auktoriserad nissanverkstad för att repa en A-stolpe som han kört sönder.

Under tiden bilen stod därinne körde dom sönder underredet på bilen / avgassystemet och delar av inredningen förstördes.

Detta tvärnekar dom att stå för, vi har dock kommit överens om att dela på delarna då det tagit över 7 månader att förhandla vilket verkar helt meningslöst.

Så kom fan inte o säg att auktoriserade verkstäder fixar saker bara för att dom är auktoriserade, allt handlar om pengar. Och hur lättlurade kunderna är.

Men vänta nu!!! Verkstan gör alltså fel, har sönder din brors bil..och ni delar på kostnaderna
Ja så kan man ju också göra om man vill ;-)

Fattar bara inte hur man kan betala för någott som man inte själv har orsakat.
Att ni inte gick vidare utan betalde själv, för att ni inte "orka" då får ni ju skylla er själva. Hört talas om ARN?

Kanske är som du säger, du jobbar ju tydligen i den branchen så då borde du veta.
Lura kunder gör väll ni också då?
Att svara som du gör "allt handlar om pengar. Och hur lättlurade kunderna är" visar att du drar alla öven en kam.

Jag har blivit blåst av OKQ8, alltså där du jobbar.... ;-)

Fotograf på Tierp iDag

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
1 mars 2007
Renjägarn skrev:
Hamilton skrev:
Svar NEJ.

Verkar som om ni e ganska lättlurade oxå eller bara dumma helt enkelt, om det nu är Nissan som har tagit sönder delar när den varit inlämnad så är det väl självklart att dom ska fixa det. Ingen ide att tjaffsa med dom kanske men då drar man in konsumentverket eller vem det nu är som sköter såna frågor. Då lär det hända grejjer...

8 910 Inlägg
1 mars 2007
Tror att jag förklarat lite dåligt, de här med att förklara något via text visar sig vara svårare än med ord.

Givetvis lämnar de flesta garanti på utfört arbete och delar de sålt.
Men jag försöker förklara garanti som man evt har på sin bil, och de är här problemet uppstår för OKQ8 och allt vad de heter samt Kalle på hörnet.

För att försöka vara tydligare så ska jag ge ett exempel.

Min dotter som har en BMW M5 -05, lämnade in bilen på en icke namngiven verkstad för service.
Hon kollade om hon skulle få stämpel i service boken och om de var samma service som BMW gjorde.

Ja visst självklart och vi lämnar även garanti.
Fick hon till svar.
Sagt och gjort hon lämnar in bilen och hämtar den dagen efter, stämpel finns i service boken.

2 veckor senare rasar motorn. Hon tar kontakt med verkstaden och BMW då bilen har garanti.

Här börjar ett brev växlande och telefon ringande som pågår i ett par månader.

För att göra en lång historia kort. Verkstaden som servat bilen vägrar ersätta henne med en ny motor (vilket en av BMW auktoriserad verkstad konstaterat måste göras.)
och hävdar att den skall BMW stå för, då de finns garanti på bilen.
Men hon får däremot självklart ersättning för den service hon fått utförd.

BMW å sin sida kan inte ge garanti då servicen inte är gjord på en av BMW godkänd verkstad.

Och här är vi än i dag...

De tråkiga i de hela är att här har vi en liten verkstad som pga. av detta kommer att gå i konkurs då deras kostnader kommer att bli skyhöga.

Så det är ju upp till var och en att avgöra vart man lämnar bilen.
Men vara medveten om att de kan bli dyrt.

Hur de gått med dotterns bil kommer jag inte att kommentera mer eller vad som orsakat haveriet då en rättsprocess pågår.

Ville bara ge ett exempel på hur de ser ut i verkligheten.

Fotograf på Tierp iDag

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
1 mars 2007
Klartext:

Är bilen inte servad på resp auktoriserad verkstad UNDER resp garanti tid och du råkar ut för ett tex. motorhaveri. Kan (inte nödvändigtvis) det bli problem med att få ut det på garantin som följer bilen pga att den verkstaden inte var auktoriserad

Dock kan de flesta större "kalle" verkstads kedjorna göra garanti jobb dvs. bytta komponeter på garanti från resp fabrikant.

Och vilken kvalite verkstaden håller är givetvis induviduellt för varje verkstad. Behöver alltså inte ha något med att göra om dom är auktoriserad eller inte.
Senast redigerat av _TiNcO_ (1 mars 2007)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

1 256 Inlägg
1 mars 2007
viccoA skrev:
Finns ingen anledning att lämna en så gammal bil på märkesverkstadens service. Man är som tidigare nämnts i tråden inte tvungen att lämna den hos märkesverkstaden under garantin heller, men jag brukar göra det för jag brukar alltid ha en massa anmärkningar som rör garantijobb som de kan göra samtidigt.

Tro mig, jag har spenderat en himla massa pengar på fords orginalservice och det är det  INTE värt.

Åk bort till ford, snacka med verkmästaren och be att få ut samtliga servicepunkter och vid vilka intervall de skall göras (de har inte rätt att neka dig informationen). Fråga sen vad de ska ha för att göra servicen. Fråga "kalle på hörnet" vad han ska ha och om han vet vilka punkter som ska utföras. Är "Kalle" helt ute och cyklar hör med en annan "kalle".

Min M-coupé kostar mellan 12.000 och 15.000 att göra insp II på hos BMW, en komplett insp II hos min "kalle" kostar 4500 (och då är 3800 material).

Man är inte tvungen, men skulle det visa sig att något händer med bilen, motorn eller likn. då kan ford eller annan biltilverkare dra in garatin p.g.a att den inte är servead hos en auktoriserad verkstad, dvs då får kunden betala reparationerna själv..

Mercedes är ett bra exempel, den numera 30åriga mobiliolife garantin gäller endast då man servar bilen hos auktoriserad mercedes-benz verkstad.. Varje gång man servar bilen så förlängs garantin med 2 år, och detta gäller 15 servicear.. dvs 15x2 = 30

edit: såg nu att hamilton hade skrivit om detta, och det är precis vad jag menar..

Livsfarligt att inte serva på auktoriserad verkstad då man har garanti på bilen.
Senast redigerat av Jonni (1 mars 2007)

8 910 Inlägg
2 mars 2007
Jonni skrev:
viccoA skrev:
Finns ingen anledning att lämna en så gammal bil på märkesverkstadens service. Man är som tidigare nämnts i tråden inte tvungen att lämna den hos märkesverkstaden under garantin heller, men jag brukar göra det för jag brukar alltid ha en massa anmärkningar som rör garantijobb som de kan göra samtidigt.

Tro mig, jag har spenderat en himla massa pengar på fords orginalservice och det är det  INTE värt.

Åk bort till ford, snacka med verkmästaren och be att få ut samtliga servicepunkter och vid vilka intervall de skall göras (de har inte rätt att neka dig informationen). Fråga sen vad de ska ha för att göra servicen. Fråga "kalle på hörnet" vad han ska ha och om han vet vilka punkter som ska utföras. Är "Kalle" helt ute och cyklar hör med en annan "kalle".

Min M-coupé kostar mellan 12.000 och 15.000 att göra insp II på hos BMW, en komplett insp II hos min "kalle" kostar 4500 (och då är 3800 material).

Man är inte tvungen, men skulle det visa sig att något händer med bilen, motorn eller likn. då kan ford eller annan biltilverkare dra in garatin p.g.a att den inte är servead hos en auktoriserad verkstad, dvs då får kunden betala reparationerna själv..

Mercedes är ett bra exempel, den numera 30åriga mobiliolife garantin gäller endast då man servar bilen hos auktoriserad mercedes-benz verkstad.. Varje gång man servar bilen så förlängs garantin med 2 år, och detta gäller 15 servicear.. dvs 15x2 = 30

edit: såg nu att hamilton hade skrivit om detta, och det är precis vad jag menar..

Livsfarligt att inte serva på auktoriserad verkstad då man har garanti på bilen.

Precis Livsfarligt är bara förnamnet. Tur att några är vakna och förstår vad jag menar, och skilljer på de olika garantierna.

Fotograf på Tierp iDag

FreddeK
2 mars 2007
usch vad ni jiddrar med varandra...fan hjälp killen istället! bara massa experter som tror sig kunna...ja några har säkert rätt men nu snackar vi en ford mondeo från 95...

Allt är ju en kostnadsfråga...finns många kunniga verkstäder som inte är ford men som säkert vet vad dom pysslar med. Bara lyssna på folk så hör du vad dom rekomenderar i dina trakter. En stämpel i boken är ju aldrig fel om du ska sälja men för dig själv kvittar det ju egentligen för du vet ju ändå vad som är gjort...allt handlar egentligen om hur länge du ska ha bilen.

Priserna är ju fruktansvärt individuella. tror att det bästa är att du frågar ford och jämför lite runt om i din kommun.

Något som dock är viktigt är kamremmsbytet...(ej kedja va?) det ska väl göras snart om det inte redan är gjort. där måste du veta om firman lämnar garantier på jobbet! ta det vitt då så du får kvitto på det för annars kan dom ju neka till ett utfört arbete.

Lycka till!

638 Inlägg
3 mars 2007
racing-jimpa skrev:
Renjägarn skrev:
Hamilton skrev:
Svar NEJ.

Verkar som om ni e ganska lättlurade oxå eller bara dumma helt enkelt, om det nu är Nissan som har tagit sönder delar när den varit inlämnad så är det väl självklart att dom ska fixa det. Ingen ide att tjaffsa med dom kanske men då drar man in konsumentverket eller vem det nu är som sköter såna frågor. Då lär det hända grejjer...

Du tror inte vi gjorde det? Varför tror du det tog 8 månader?

om ni inte vet det redan så har ARN absolut NOLL makt mot verkstäder. Det finns inget som säger att verkstaden MÅSTE följa beslutet, vi fick naturligtvis rätt i ARN men fortfarande vägra dom stå för något. Kollade om det skulle gå att ta dom i rätten men verkade mycket svårt då det skulle gå som civilmål eller vad alla nu snackade om. Dock fick vi dom att stå för dom mest uppenbara felen som uppkommit! Hälften ungefär, inte nöjd med det men absolut inget vi kunde göra för att få dom att betala resten.

638 Inlägg
3 mars 2007
Hamilton dom kunde alltså visa att felet uppkommit pga verkstaden inte servat bilen på rätt sätt? Annars ska dom inte ha något att säga till om. Reglerna är ändrade som sagt sen minst 1 år tillbaka. Snacka med din lokala konsumentvägledare så får du exakt samma svar.

Sen att dom bråkar på att dom inte fick göra jobbet! Klart som fan för det? Men det är BMW som ska stå för kostnaderna, inte lilla verkstaden? För det är ett garantifel inte lilla verkstadens fel.

8 910 Inlägg
3 mars 2007
Renjägarn skrev:
racing-jimpa skrev:
Renjägarn skrev:

Du tror inte vi gjorde det? Varför tror du det tog 8 månader?

om ni inte vet det redan så har ARN absolut NOLL makt mot verkstäder. Det finns inget som säger att verkstaden MÅSTE följa beslutet, vi fick naturligtvis rätt i ARN men fortfarande vägra dom stå för något. Kollade om det skulle gå att ta dom i rätten men verkade mycket svårt då det skulle gå som civilmål eller vad alla nu snackade om. Dock fick vi dom att stå för dom mest uppenbara felen som uppkommit! Hälften ungefär, inte nöjd med det men absolut inget vi kunde göra för att få dom att betala resten.

En MRF ansluten verkstad följer alltid ARN´s beslut.

Fotograf på Tierp iDag

8 910 Inlägg
3 mars 2007
Renjägarn skrev:
Hamilton dom kunde alltså visa att felet uppkommit pga verkstaden inte servat bilen på rätt sätt? Annars ska dom inte ha något att säga till om. Reglerna är ändrade som sagt sen minst 1 år tillbaka. Snacka med din lokala konsumentvägledare så får du exakt samma svar.

Sen att dom bråkar på att dom inte fick göra jobbet! Klart som fan för det? Men det är BMW som ska stå för kostnaderna, inte lilla verkstaden? För det är ett garantifel inte lilla verkstadens fel.

Jag är mycket väl medveten om reglerna och har inget behov av att fråga konsumentvägledaren.

Sen hur du kan få det till BMW´s fel  när de inte rört bilen, kan jag inte i min villdaste fantasi förstå.

Tycker vi lägger ner de här ämnet eftersom du läser de du vill i det jag skrivit.

Fotograf på Tierp iDag

Allansson
3 mars 2007
kamremmen byttes för lite drygt 3000 mil sen..

467 Inlägg
3 mars 2007
d e inte sant att auktoriserade verkstäder alltid e dyrast. volvo skulle ah 1700 för o byta min kamrem medans andra typ skulle ha 3000...

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 mars 2007
kan säga en sak som jag har fått erfara ...vi fick in en bil som hade varit hos en liten bilverkstad (men som ändå har 5-6 mekaniker)  som är "allroundverkstad" eller vad man säger dom är jättebilliga och tar emot alla märken ...bilen kom in till oss pga av att abs lampan lös så jag hissade upp bilen och kollade efter lite och insåg att den andra bilverkstaden hade slagit dit ett tandhjul på drivaxeln vänster fram till abs:n ..men de roliga var att dom på något sätt hade fått reda på att signalen från hjulgivaren på vf var "defekt" och hade slagit dit ett tandhjul ..men på dessa bilar så sitter de inga tandhjul på drivaxeln utan de sitter magnetgrejer i hjullagret..
man hade sett detta om man haft något i skalen ..för de första så ser man hela absgivaren och ser att den sitter "riktad" mot lagret men istället så satte man ett tandhjulet  1-2 cm ifrån givaren och är man något erfaren vet man att tandhjul och absgivare ska sitta med typ 1-2 mm mellanrum men som mest kanske 5-6 mm beroende på tandhjul ..sen e frågan hur fan dom fick tag på ett tandhjul när de inte ens går att beställa de som tillbehör till denna bilen ..är ju som att beställa en v8:a till en minicooper men alla kan göra misstag men då e nog kalle på hörnet ett bättre alternativ för han stressar kanske inte och testar ifall abs:n funkar då han kör ut bilen ur sin verkstad smile

Sök